bijen en uitlaatgassen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Re: bijen en uitlaatgassen

Bericht door Jaap v.Popering » ma 10 okt 2011, 21:20

Jeroenvt schreef:Jaap, op een gegeven moment zijn wij imkers afhankelijk van wat de wetenschap ons aandraagt. Het is natuurlijk niet mogelijk dat iedere imker dit zelf onderzoekt.
Natuurlijk zijn wij afhankelijk van de wetenschap, maar dat weerhout mij niet om van uit mijn ooghoeken te observeren wat de mogelijk en onmogelijkheden zijn . Of alle onderzoeken aan de wetenschappelijke eisen voldoen waag ik te betwijfelen , dan zouden die uitslagen meer overeenstemming hebben dan wat in de Bijenwereld het geval is , met name de onderzoeken naar : de verdwijnziekte , gewasbeschermingsmiddelen , genetische modificatie ,en ga maar door .

Je suggereert dat ik aan moet tonen dat sommige zaken genegeerd zijn , daar kan ik enkel op antwoorden dat ik geen onderzoeker ben , wel weet ik dat ; in de bermen geen zaaidatum bekend is ,hoe oud het zaad is , welk ras het is ,niet bemest is ( wat vroegere bloei kan bevorderen ) welke zaken in het veld wel bekend zijn , en nauw samenhangen met de bloeitijd.

Wanneer je mij vraagt of de verdwijnziekte iets met de luchtvervuiling te maken heeft , dat geloof ik dus niet , maar ook niet dat de gewasbeschermingsmiddelen de oorzaak zijn .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: bijen en uitlaatgassen

Bericht door Jeroenvt » ma 10 okt 2011, 21:35

Je noemt een heleboel zaken op waarvan het mogelijk is dat de onderzoekers die wel degelijk in hun onderzoek hebben betrokken maar waarbij je toch de resultaten in twijfel trekt. Dat lijkt me niet fair. Ongeveer zoiets van een bloemenveld waarvan gezegd wordt dat er blauwe bloemen staan, er zelfs foto's van zijn, maar ik beweer dat er ook gele of rode bloemen kunnen staan en niet naar de foto's wil kijken. Tsja, en die uitlaatgassen, dat weten we pas als dat onderzoek geweest is hè, en dan pas conclusies trekken lijkt me ook beter dan nu al niet geloven wat er straks uit kan komen. Geldt ook voor de gewasbeschermingsmiddelen, het definitieve wetenschappelijk oordeel is daar ook (nog lang) niet geveld. Je kunt hooguit zeggen dat je de kans erg klein acht met jouw verzamelde kennis, maar je sluit nu op voorhand uit.

Overigens geloof ik (als in verwachten dat) nog steeds niet in één oorzaak. Maar denk dat we de puzzel pas op zullen lossen als de verschillende partijen eens ophouden naar elkaar te wijzen en alle sterke aanwijzingen serieus (zonder belangenverstrengeling) te onderzoeken. En ik denk dat we er uiteindelijk achter zullen komen dat de combinatie van oorzaken ingewikkelder in elkaar zit dan we nu voor kunnen stellen.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: bijen en uitlaatgassen

Bericht door marc » di 11 okt 2011, 11:08

Bekende werkwijze :
1) verspreid een 'vermoeden' op zoveel mogelijk plaatsen in de media zodat het op de duur meer dan een vermoeden lijkt te worden.
2) aas dan naar geld door subsidie aan te vragen voor een diepgaander onderzoek ernaar.
Aan bijensterfte kan je vandaag wat verdienen als wetenschapper/faculteit. Er ging zo al vele miljoenen aan bijensterfte-subsidie verloren.

Bouna
Berichten:107
Lid geworden op:zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijen en uitlaatgassen

Bericht door Bouna » di 11 okt 2011, 11:59

Als we nou als imker onze gezonde boerenverstand blijven gebruiken, dan kunnen we ahv de berichtgeving van het afgelopen jaar alleen maar concluderen dat bijen nog alleen maar kunnen overleven in een gebied:
Zonder uitlaatgassen
Zonder Industrie
Zonder zendmasten
Zonder Varroa
Zonder Insecticticiden
Zonder Kunstmest
Zonder Gen-Mais
Zonder Monoculturen
Zonder Imkers?????

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: bijen en uitlaatgassen

Bericht door Jeroenvt » di 11 okt 2011, 12:20

Bouna schreef:Als we nou als imker onze gezonde boerenverstand blijven gebruiken, dan kunnen we ahv de berichtgeving van het afgelopen jaar alleen maar concluderen dat bijen nog alleen maar kunnen overleven in een gebied:
Zonder uitlaatgassen
Zonder Industrie
Zonder zendmasten
Zonder Varroa
Zonder Insecticticiden
Zonder Kunstmest
Zonder Gen-Mais
Zonder Monoculturen
Zonder Imkers?????
Nah, ik denk vooral die laatste. De imker is toch degene die er voor zorgt dat 'survival of the fittest' geen doorgang vindt. Wellicht zorgt varroa voor een gedecimeerde bijenstand, maar uiteindelijk zal de bij wel overleven. De overige zaken gaan meer over alle levende organismen, waaronder bij en mens en of stapeling van risico's een onneembare hobbel vormen en of die risico's vermijdbaar zijn. Nemen we die voor een grijpstuiver of zijn sommige een zegen voor de mensheid.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: bijen en uitlaatgassen

Bericht door willem » di 11 okt 2011, 17:24

Pagina twee is al bijna vol :mrgreen:

Kijk ook eens hier : Mogelijke oorzaken

:)
Groeten, Willem :violin:

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: bijen en uitlaatgassen

Bericht door Jaap v.Popering » wo 12 okt 2011, 11:32

willem schreef:Pagina twee is al bijna vol :mrgreen:

Kijk ook eens hier [/url]

In 2002 is op MIJN Bijenstand resistentie tegen Apistan door P.P.O. te Hilvarenbeek vastgesteld .
In de winter van 2002 op 2003 waren bij mij ( ik dacht ) 18 volken verdwenen .
In 2004 zijn voor het eerst in Nederland ; Neonicotienen "toegelaten .
Fijn stof , zware metalen , roetdeeltjes en uitlaatgassen zaten volgens mij voor 2003 ook al in de lucht .
Genetisch gemodificeerde gewassen komen in Nederland niet voor .

Ik sluit mij dan ook aan bij Marc , en er zullen waarschijnlijk nog heel veel onderzoeksgelden aan verspilt worden .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: bijen en uitlaatgassen

Bericht door Berend » wo 12 okt 2011, 19:46

willem schreef: Kijk ook eens hier : Mogelijke oorzaken
:)
Ja! Gevonden! Oorzaak uitlaatgassen staat aan de linkerrand en dan in het midden! (cough, cough)
Hoeveel theorie staan er eigenlijk op die tekening? Hilarisch!
Ik wacht vol spanning op de discussie over de oorzaak, veroorzaakt door rechtsbovenaan in de hoek :lol:

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: bijen en uitlaatgassen

Bericht door willem » wo 12 okt 2011, 23:49

Berend schreef:Ik wacht vol spanning op de discussie over de oorzaak, veroorzaakt door rechtsbovenaan in de hoek :lol:
Geen discussie mogelijk, "rechts bovenin in de hoek" heeft altijd gelijk ! :|
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: bijen en uitlaatgassen

Bericht door Berend » do 13 okt 2011, 01:03

Precies, daar gaat ie al! :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten