...en het was toch imidacloprid

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door Jaap v.Popering » zo 08 apr 2012, 14:06

Dat kan geregeld worden , alleen over welke periode ? want ik moet wel mijn volken kunnen onderhouden .

Jaap v P

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 08 apr 2012, 14:10

Bij het door het jaar heen observeren van je bijen is de periode juni al van belang.
Dan kunnen er al kruipers rondlopen, en dat is een teken dat er al iets niet klopt.
Wat?? Dat is nog wel de vraag.
En "de oude en ervaren" imkers zouden kunnen/moeten vertellen of dit verschijnsel er ook al tientallen jaren terug aanwezig was.
Die kruipers - bijen waar optisch helemaal niets aan mankeert, maar niet vliegen en als een baksteen vallen na het oprapen! - is iets wat toch meer voorkomt dan (pak weg) een jaar of 10 en meer terug.
De meeste volken verdwijnen medio half oktober, dan moet de basis al verder terug liggen dan het pollenaanbod van de mais eind juli!
Maar zwakte maakt ziek!! Sterke en vitale volken kunnen slechte periodes overleven.
De blokbehandelingen tegen Varroa die nu weer worden gepromoot door o.a WUR zullen m.i. alleen maar tot verzwakkingen lijden.
Nog meer behandelingen maken alleen nog meer afhankelijk en zorgen voor verzwakking.
Tijdens de Apimondia in Montpellier (alweer jaren terug)vertelde Dennis van Engelsdorp al dat de onderzoeken wijzen naar de neonicotinoiden in combinatie met Nosema Ceranea naar de sterfte van de bijenvolken.
En de tweede generatie na imidacloprid van Bayer is al lang aanwezig nl thiamethoxam van Syngenta.
Werkt veel beter zeggen ze en inderdaad er wordt nu BIJvertelt dat het schadelijk is voor bijen.
Een goede zaak van Syngenta :oops: :be4: :oops: Dan weten we dat alvast.
Nu de overheid nog overtuigen, maar dat zal wel nooit lukken!
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
Skinkie
Berichten:24
Lid geworden op:zo 27 nov 2011, 11:59
Contacteer:

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door Skinkie » zo 08 apr 2012, 14:19

gerard.b.w.vos schreef: En de tweede generatie na imidacloprid van Bayer is al lang aanwezig nl thiamethoxam van Syngenta.
Werkt veel beter zeggen ze en inderdaad er wordt nu BIJvertelt dat het schadelijk is voor bijen.
Een goede zaak van Syngenta :oops: :be4: :oops: Dan weten we dat alvast.
Nu de overheid nog overtuigen, maar dat zal wel nooit lukken!
Dit is het overzicht van thiamethoxam; [td]13399[/td][td]AGITA 10 WG[/td][td]Novartis Consumer Health B.V.[/td][td]13556[/td][td]APTAOR A[/td][td]DeLaval[/td][td]13560[/td][td]MS THIA-FLY[/td][td]Novartis Consumer Health B.V.[/td][td]13215[/td][td]AXORIS QUICK-GRAN[/td][td]Compo Benelux N.V.[/td][td]13216[/td][td]AXORIS QUICK-STICKS[/td][td]Compo Benelux N.V.[/td][td]12679[/td][td]ACTARA[/td][td]Syngenta Crop Protection B.V.[/td][td]12913[/td][td]CRUISER 350 FS[/td][td]Syngenta Crop Protection B.V.[/td][td]12863[/td][td]CRUISER SB[/td][td]Syngenta Crop Protection B.V.[/td][td]12852[/td][td]CRUISER 70 WS[/td][td]Syngenta Crop Protection B.V.[/td]

Gebruikersavatar
Skinkie
Berichten:24
Lid geworden op:zo 27 nov 2011, 11:59
Contacteer:

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door Skinkie » zo 08 apr 2012, 14:21

Jaap v.Popering schreef:Dat kan geregeld worden , alleen over welke periode ? want ik moet wel mijn volken kunnen onderhouden .
Jaap, waar jij in de buurt staat. Heb jij een postcode voor me zodat ik de gebruikte bestrijdingsmiddelen in jouw omgeving historisch kan verzamelen?

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door Jaap v.Popering » zo 08 apr 2012, 14:28

gerard.b.w.vos schreef:Bij het door het jaar heen observeren van je bijen is de periode juni al van belang.
Dan kunnen er al kruipers rondlopen, en dat is een teken dat er al iets niet klopt.
!
Wanneer je je bijen goed opserveerd zie je die nu al lopen .

Jaap v P

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door Jaap v.Popering » zo 08 apr 2012, 14:33

Skinkie schreef: Jaap, waar jij in de buurt staat. Heb jij een postcode voor me zodat ik de gebruikte bestrijdingsmiddelen in jouw omgeving historisch kan verzamelen?
Ja toevallig wel dit had je ook uit mijn profiel op kunnen maken , 4697 . maar je kunt je de moeite besparen ,Vrijwel aLLE toegestane middelen worden hier gebruikt .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Skinkie
Berichten:24
Lid geworden op:zo 27 nov 2011, 11:59
Contacteer:

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door Skinkie » zo 08 apr 2012, 14:39

Jaap v.Popering schreef:
Skinkie schreef: Jaap, waar jij in de buurt staat. Heb jij een postcode voor me zodat ik de gebruikte bestrijdingsmiddelen in jouw omgeving historisch kan verzamelen?
Ja toevallig wel dit had je ook uit mijn profiel op kunnen maken , 4697 . maar je kunt je de moeite besparen , ALLE toegestane middelen worden hier gebruikt .
Dacht zelf aan een 6pp postcode. Het gaat er niet om dat alle toegestane middelen worden gebruikt, dat is prachtig. De vraag is, wanneer, hoeveel en hoevaak. Moet allemaal bijgehouden worden, en is dus beschikbare informatie.

Ik merk vooral je scepsis, vind je het allemaal onzin?


Kleine toevoeging; ik zie naar aanleiding van de middelen waar het nog meer in zit, dat het ook veel in de veeteelt wordt gebruikt. Daar ook maar eens van proberen uit te vissen, waar wie wat.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door A.A. Staals » zo 08 apr 2012, 15:40

[quote="Skinkie[/quote]
Ad quote een publicatie waar men 24 uur bijen heeft gevolgd ;) En er waren geen effecten! (Wow!) Zet dat even in verhouding met een onderzoek dat niet betaald is geweest door de pesticide industrie en speelde over een (veel) langere tijd.[/quote]

Skinkie
Zet dat maar eens tegen een jaren lange ervaring met heel veel volken die al dat spul "geproefd" hebben zonder enige schade.

ad staals

Gebruikersavatar
Skinkie
Berichten:24
Lid geworden op:zo 27 nov 2011, 11:59
Contacteer:

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door Skinkie » zo 08 apr 2012, 15:54

A.A. Staals schreef: Zet dat maar eens tegen een jaren lange ervaring met heel veel volken die al dat spul "geproefd" hebben zonder enige schade.
Ad, zeg je hier nu dat er eigenlijk niks aan de hand is, en dat puur toeval is dat 94% van de geteste volk dood gingen? Normaal noemen we dat struisvogelpolitiek.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door Jaap v.Popering » zo 08 apr 2012, 16:08

Skinkie schreef:
Ik merk vooral je scepsis, vind je het allemaal onzin?

.
Ik heb meer dan vijftig jaar ervaring en heb alle Wels en wees van de gewasbeschermingsmiddelen meegemaakt . :think:

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten