...en het was toch imidacloprid

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:
Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door Ruinerweg » zo 08 apr 2012, 16:19

Deze hele discussie doet me denken aan de keer dat ik met mij vader in het ziekenhuis kwam met ernstige longklachten. Hij toen al vanaf zijn achttiende stevig gerookt.
Na de diagnose meende mijn vader zijn vader ter tafel te moeten brengen bij het gesprek met de arts. Zijn vader had zijn hele leven zwaar gerookt en was 89 jaar oud geworden.
"Ja", zie de arts, "als ik hier aan de A-28, 50 mensen op een rij in de spits naast elkaar zet en een teken geef om tegelijk over te steken, zijn er ongetwijfeld een aantal mensen die ongeschonden de overkant halen, maar stopt u nu maar met roken of ik ben bang dat u hier volgend jaar niet meer op consult hoeft te komen!"

Groet,

Roel

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door maartenkleijne » zo 08 apr 2012, 16:25

40% van de alle mensen krijgt genetisch onder invloed van roken geheid longkanker. 60% is genetisch beschermd tegen roken maar kan net als niet-rokers alsnog longkanker krijgen, maar die kans is niet zo groot.
We weten nu dat bijen kunnen sterven van lage dosis imidacloprid, maar er zijn ook bijen die in gebieden waar veel imidacloprid wordt gebruikt toch prima overleven.
gr,
m

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door A.A. Staals » zo 08 apr 2012, 16:31

Skinkie schreef:
A.A. Staals schreef: Zet dat maar eens tegen een jaren lange ervaring met heel veel volken die al dat spul "geproefd" hebben zonder enige schade.
Ad, zeg je hier nu dat er eigenlijk niks aan de hand is, en dat puur toeval is dat 94% van de geteste volk dood gingen? Normaal noemen we dat struisvogelpolitiek.
Wat bij die proeven speelt weet ik natuurlijk niet. Maar in de Nederlandse omstandigheden geen probleem. Jammer dat hier en niet alleen hier, enkele die fel tegen "gif" zijn reageren. Het is natuurlijk te gek voor woorden dat men door beinvloeding van burgers en potiticie met valse voorwendsels, bijensterfte, dit spul wil verbieden. Wetenschappers moeten toch instaat zijn zonder beinvloeding wetenschappelijk de klus te klaren.

ad staals

Gebruikersavatar
Skinkie
Berichten:24
Lid geworden op:zo 27 nov 2011, 11:59
Contacteer:

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door Skinkie » zo 08 apr 2012, 17:01

A.A. Staals schreef: Wat bij die proeven speelt weet ik natuurlijk niet.
Lees de publicaties dan...
Maar in de Nederlandse omstandigheden geen probleem. Jammer dat hier en niet alleen hier, enkele die fel tegen "gif" zijn reageren. Het is natuurlijk te gek voor woorden dat men door beinvloeding van burgers en potiticie met valse voorwendsels, bijensterfte, dit spul wil verbieden. Wetenschappers moeten toch instaat zijn zonder beinvloeding wetenschappelijk de klus te klaren.
3 publicaties in 1 week tonen het verband aan. En 1 publicatie waar banden met Bayer zijn aangetoond zegt nee. Wie geloof jij?

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door jossmits » zo 08 apr 2012, 18:06

Goeienmoggel,
Ik denk dat ik ook een ervaren imker ben, (3e generatie en ik heb 50 jaar geleden dit vak van mijn vader geleerd, miin vader was bovendien tuinder, dus van het gebruik van pesticiden heb ik ook het nodige meegekregen).
Ik ben toch wel verrekte blij dat dit spul al in 1999 op de zonnebloemen in Frankrijk verboden is en in 2004 op mais. In 50 jaar imkeren heb ik 4 jaar abnormale verliezen gehad, de winters van 2000 t/m 2004. Laat ik nou na 2004 geen enkele verliezen meer hebben, letterlijk nul.
Om nog wat cijfers te geven. De honingcooperatie van het departement Charente zag de opbrengsten zonnebloemhoning van 1995 tot 1999 dalen van ca 1000 ton naar 500 ton. Een andere cooperatie in het zuidwesten van 1000 ton naar 600 ton. Het lijkt mij toch zeer onwaarschijnlijk dat dit was als gevolg van Varroa.
De totale opbrengst aan honing in Frankrijk daalde van 1995 naar 2004 van 32000 ton naar 18000 ton. Inmiddels is het na het verbod op deze troep weer een heel stuk omhoog, maar nog niet terug op het oude niveau.

Jos

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door Jaap v.Popering » zo 08 apr 2012, 19:06

maartenkleijne schreef: We weten nu dat bijen kunnen sterven van lage dosis imidacloprid, maar er zijn ook bijen die in gebieden waar veel imidacloprid wordt gebruikt toch prima overleven.
Mag ik dit betwijfelen , er zijn enkele imkers in deze regio met meer dan 60 % doodde volken ,

Ik hou het met Romée v/d Zee haar laatste opmerking op het symposium Ik citeer ; Met name het tijdstip van Varroa bestrijding en de mate van raatvernieuwing vertonen een sterke samenhang met de optredende Bijensterfte .einde citaat :o

Jaap v P

Gebruikersavatar
Skinkie
Berichten:24
Lid geworden op:zo 27 nov 2011, 11:59
Contacteer:

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door Skinkie » zo 08 apr 2012, 19:30

Jaap v.Popering schreef: Ik hou het met Romée v/d Zee haar laatste opmerking op het symposium Ik citeer ; Met name het tijdstip van Varroa bestrijding en de mate van raatvernieuwing vertonen een sterke samenhang met de optredende Bijensterfte.
Raatvernieuwing... wat zou er dan voor residu in die raten zitten ;) Onderzoekwaardig, is het immers niet zo dat al het voer achterblijft bij CCD.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door Jaap v.Popering » zo 08 apr 2012, 20:24

Skinkie schreef:
Raatvernieuwing... wat zou er dan voor residu in die raten zitten Onderzoekwaardig, is het immers niet zo dat al het voer achterblijft bij CCD.
Waarschijnlijk kun jij nog wel wat ervaring gebruiken :think:

Jaap v P

Gebruikersavatar
Skinkie
Berichten:24
Lid geworden op:zo 27 nov 2011, 11:59
Contacteer:

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door Skinkie » zo 08 apr 2012, 21:24

Jaap v.Popering schreef: Waarschijnlijk kun jij nog wel wat ervaring gebruiken :think:
Waarom zou een volk 11 ramen vol voer verlaten, maar blijven er een stuk of 10 jonge bijen over?

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door alfa vulgaris » ma 09 apr 2012, 04:23

Jaap v.Popering schreef:Ik heb op dit moment een geval lopen waar de Bijen niet op willen vliegen omdat er te kort op gespoten is
A.A. Staals schreef:Zet dat maar eens tegen een jaren lange ervaring met heel veel volken die al dat spul "geproefd" hebben zonder enige schade.
Het ziet er mij naar uit dat deze twee felle voorstanders van het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen elkaar nogal tegenspreken.

Meneer Staals,kunt u ook bewijzen dat de bijen er daadwerkelijk van geproefd hebben?
Het antwoord:"Het was een bedekte teelt" voldoet.

Of meneer van Poperingen had ik moeten begrijpen dat de teler er langer op had moeten spuiten?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten