Monitor Uitwintering Bijenvolken 2011

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:
Monitor Uitwintering Bijenvolken 2011

Bericht door jjmvaningen » za 21 apr 2012, 18:50

De Monitor Uitwintering Bijenvolken 2011 kunt u downloaden met de volgende link;
http://www.beemonitoring.org/Downloads/ ... en2011.pdf
Dit rapport bevat veel technische termen die voor menig imker moeilijk leesbaar zullen zijn. Deze zijn noodzakelijk om de gevonden resultaten te verantwoorden. Wij hopen dat met name de samenvatting en discussie u een goed inzicht geven in de uitkomsten. Met vriendelijke groet en veel plezier met uw bijenvolken,

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: Monitor Uitwintering Bijenvolken 2011

Bericht door jomme » zo 22 apr 2012, 00:43

Zeer interessant!
Kan men de kaart mbt de sterfte ook vergelijken met kaarten ivm gebruik van een aantal gewasbeschermingsmiddelen of zijn deze niet gekend?
Het zou misschien een en ander kunnen verklaren (hopelijk geen invloed) maar veel lees ik hierover niet in deze studie...
Huplahoi weer een knuppel in het hoenderhok? :D :D

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Monitor Uitwintering Bijenvolken 2011

Bericht door Jaap v.Popering » zo 22 apr 2012, 08:48

Ik lees iets anders op pag 26 Ik citeer

. Deelname aanbestuiving van land- en tuinbouwgewassen, reisgedrag, aanwezig bijenras, gebruikte
wintervoeding in 2010, herkomst koninginnen, foerageermogelijkheden op andere gewassen
dan wilg, linde en heide, en aanwezigheid van bladhoning in de volken tijdens de winter
konden niet worden aangewezen als belangrijk om verschillen in wintersterfte te verklaren.
einde citaat

Met name deelnam aan bestuiving enz ; betekend dat je op percelen hebt gestaan waar vrijwel zeker gewasbeschermingsmiddelen gebruikt zijn en geen verschillen in Bijensterfte geconstateerd .

Jaap v P

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: Monitor Uitwintering Bijenvolken 2011

Bericht door jomme » zo 22 apr 2012, 09:46

Ja maar de imkers weten toch niet wat er gebruikt wordt?
Kon niet worden geconstateerd betekent niet dat het geen invloed heeft...

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Monitor Uitwintering Bijenvolken 2011

Bericht door Jaap v.Popering » zo 22 apr 2012, 11:55

jomme schreef:Ja maar de imkers weten toch niet wat er gebruikt wordt?
Ik denk dat je zo'n kleine honderd jaar achter bent met je kennis . :roll: Misschien wel eens van overleg gehoord ??

Jaap v P

nhl_bit
Berichten:54
Lid geworden op:ma 30 jun 2008, 20:54

Re: Monitor Uitwintering Bijenvolken 2011

Bericht door nhl_bit » zo 22 apr 2012, 14:17

jjmvaningen schreef:De Monitor Uitwintering Bijenvolken 2011 kunt u downloaden met de volgende link;
http://www.beemonitoring.org/Downloads/ ... en2011.pdf
Dit rapport bevat veel technische termen die voor menig imker moeilijk leesbaar zullen zijn. Deze zijn noodzakelijk om de gevonden resultaten te verantwoorden. Wij hopen dat met name de samenvatting en discussie u een goed inzicht geven in de uitkomsten. Met vriendelijke groet en veel plezier met uw bijenvolken,
Ik mis gegevens over gem. en median van (%) raatvernieuwing in relatie tot sterfte, gezien het belang van deze factor zou ik die data zeer op prijs stellen.

Discussie
"Raatvernieuwing had eveneens een sterk effect op de wintersterfte 2010-11. Hoe meer raat
er jaarlijks vernieuwd werd, hoe lager de wintersterfte. In bijenwas zijn veel toxische stoffen
opgeslagen. Vervanging van oude raten neemt een potentiele bron van recontaminatie weg." Speculatie, vereist referentie.

" Het patroon
verschilt met betrekking tot de provincies Zuid-Holland (wintersterfte 2010 31,0%,
wintersterfte 2011 17,0%) en Friesland (wintersterfte 2010 19,6%, wintersterfte 2011 29,2%).
Een interpretatie van dit verschil wordt bemoeilijkt door het al genoemde gebruik van toxisch
bijenvoer en onvoldoende kennis over de verspreiding." Welke verspreiding?

Er lijkt overigens (gelukkig) geen toenemende trent in wintgerstrefte zichbaar te zijn:
Bijlagen
untitled.jpg

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: Monitor Uitwintering Bijenvolken 2011

Bericht door jomme » ma 23 apr 2012, 09:44

Jaap v.Popering schreef:
jomme schreef:Ja maar de imkers weten toch niet wat er gebruikt wordt?
Ik denk dat je zo'n kleine honderd jaar achter bent met je kennis . :roll: Misschien wel eens van overleg gehoord ??

Jaap v P
Jaap, je gelooft dat toch zelf niet.
iedere keer dat er ene onderzoek gebeurt moet men waarnemen dat er
a teveel gespoten wordt
b er nog altijd verboden middelen gebruikt worden.;

Het grootste deel van de boeren geloven de prietpraat van de vergifverkopers en hebben geen idee van wat ze gebruiken.

ik begin meer en meer te geloven dat je er zelf van leeft, ik zou zeggen dit is je volste recht maar we hebben helaas het recht niet om elkander te vergiftigen.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Monitor Uitwintering Bijenvolken 2011

Bericht door LWPisa » ma 23 apr 2012, 12:05

@ nhl_bit:

Voor logistische regressie gebruikten we % raatvernieuwing als continue variabele, om een mediaan/gemiddelde te geven zouden we klassen moeten maken en dat is niet nodig. De relatie is niet mooi linear over de "breedte van de data" mede omdat er "sinks" in de data zitten, 30, 33, 50 en 0 % raatvernieuwing komen vaak voor. Naarmate het % raatvernieuwing oploopt wordt de sterftekans lager en dat begint vooral te spelen bij hogere %'s raatvernieuwing.

Er is wel literatuur over bijenwas/raten en het accumuleren van allerlei stoffen/pathogenen. Een referentie had zeker op zijn plaats geweest maar door drukte zien we ook niet alles. Zoek met google.

"De verspreiding" betreft de verspreiding van toxisch bijenvoer in 2009. Een paar grote batches waren te volgen door persoonlijk contact maar imkers kopen ook voer van elkaar en dan verliezen we het zicht op waar het zit.

Lennard

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Monitor Uitwintering Bijenvolken 2011

Bericht door jjmvaningen » wo 23 mei 2012, 18:16

vandaag ontvangen:

""Ruim een maand geleden ontving u het verzoek om de Monitor Uitwintering Bijenvolken 2012 in te vullen. Over een week sluit de inzendtermijn. De vragenlijst is inmiddels door 1321 imkers ingevuld. Een grote deelname is van belang om gebieden te identificeren waar zich opvallend hoge of lage bijensterfte voordoet en het vinden van verklarende factoren. Zie daarvoor ook ons rapport over 2011 op http://www.beemonitoring.org/Downloads.aspx Hartelijk dank voor uw medewerking Met vriendelijke groet Romée van der Zee Nederlands Centrum Bijenonderzoek""""

da's alvast een mooie opkomst, 1321!!

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten:204
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Monitor Uitwintering Bijenvolken 2011

Bericht door Arnold » do 24 mei 2012, 16:08

jjmvaningen schreef:vandaag ontvangen:

""Ruim een maand geleden ontving u het verzoek om de Monitor Uitwintering Bijenvolken 2012 in te vullen. Over een week sluit de inzendtermijn. De vragenlijst is inmiddels door 1321 imkers ingevuld. Een grote deelname is van belang om gebieden te identificeren waar zich opvallend hoge of lage bijensterfte voordoet en het vinden van verklarende factoren. Zie daarvoor ook ons rapport over 2011 op http://www.beemonitoring.org/Downloads.aspx Hartelijk dank voor uw medewerking Met vriendelijke groet Romée van der Zee Nederlands Centrum Bijenonderzoek""""

da's alvast een mooie opkomst, 1321!!
deze heb ik ook ontvangen inderdaad :D. en kort daarna kwam een mailtje dat ik hem al had ingevuld. om dubbele inzendingen te voorkomen stuurden ze nog een mailtje dacht ik eruit op te maken.
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten