Oxaalzuur

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
mvoosterhout
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 17:53
Contacteer:

Re: Oxzaalzuur

Bericht door mvoosterhout »

Kan iemand mij vertellen 'wanneer' een Oxaalzuurbesproeiing (een oplossing in water dus) effectief is. Dus niet de periode in het jaar maar vanaf hoeveel uur of dagen na de besproeiing begint de mijtenval en tot hoeveel uur of dagen daarna gaat dat door?
E.e.a. heeft uiteraard te maken met het weer. Bij veel zon en droog weer is het water sneller verdampt en kunnen de zuurkristallen hun werk eerder doen neem ik aan. Het gaat mij er om dat ik min of meer een bandbreedte te weten kom en wanneer het oxaalzuur is uitgewerkt. Bedankt voor de reacties.
mvoosterhout
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 17:53
Contacteer:

Re: Oxzaalzuur

Bericht door mvoosterhout »

maximaal 1x per bijengeneratie
jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Oxzaalzuur

Bericht door jomme »

ik zou graag een paar potjes van 500gr klaarmaken met oxaalzuur en suiker, dit om gemakkelijk en snel de juiste verhouding te hebben zonder iedere keer te moeten afwegen. De dag zelf moet ik er dan enkel water aan toevoegen en de boel goed schudden.

Weet iemand of dit goed lukt of zal het oxaalzuur op een of andere manier reeds met de suiker reageren?
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Oxaalzuur

Bericht door Bart de Coo »

Zo zou ik het niet doen, Jommeke. Suiker gaat al vrij snel reageren met het zuur, inderdaad, heb ik begrepen. Maar de toevoeging van suiker is in deze tijd van het jaar helemaal niet nodig! Als de volken nú broedloos zijn en je ze dús kunt behandelen met oxaalzuur, dan ga je natuurlijk sproeien met de plantenspuit. Daarvoor los je 3,5 gram oxaalzuurpoeder op in 1 liter water. Met die oplossing benevel je de bijen. Dat wil zeggen dat er een grijze waas over de bijen moet liggen; er mogen zich geen druppels vormen. Deze oplossing mag je best wat weekjes laten staan hoor. Ik vraag me af of er überhaupt een houdbaarheidsdatum aan zit. Ik heb op dit moment een halfvolle plantenspuit bij mijn bijen staan. Ik moet vanavond weer een paar zwermen op de kast gooien en zaterdag ga ik er met de spuit langs. Zo heb ik de juiste spullen dus altijd bij de hand.

In de winter daarentegen los je dezelfde hoeveelheid oxaalzuur op in suikerwater. Maar dan ga je ook druppelen en niet sproeien. Die oplossing zou ik na gebruik weg door de gootsteen spoelen. Naspoelen met veel water.

Groet,

Bart
jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Oxaalzuur

Bericht door jomme »

Hallo Bart,

Het bedruppelen lijkt me handiger en zonder gasmasker te doen terwijl het vernevelen toch gevaarlijker is als ik dit lees.
Als je bedruppelt met suikeroplossing dacht ik dat de bijen het goedje ook goed doorgaven :doh:
Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Oxaalzuur

Bericht door jasper-k »

Met vernevelen raak je (bijna) alle bijen en is doorgeven niet nodig. En als je met de wind mee spuit is een gasmasker niet nodig hoor. wel zorgen dat je niet op je eigen hand spuit want het prikkelt een beetje :o
vraag me dan toch af hoe het voor een bij moet voelen... wat het met het chitine pantser doet...?
Zou alleen iets meer oplossen dan 3,5 gram per liter, de oplossing moet 3,5% zijn en met 3,5 gram moet je dan 100 ml toevoegen.
Ik heb mijn kunstzwermen van de week verneveld en ze lijken er geen last van te hebben geen extra dode bijen voor de kast oid.

Cheers
Met vriendelijke groet, Jasper
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Oxaalzuur

Bericht door Ewout »

Bart de Coo schreef:Suiker gaat al vrij snel reageren met het zuur, inderdaad, heb ik begrepen.
Zuur zorgt inderdaad voor een versnelde vorming van HMF, hoewel het bij zuivere kristalsuiker maar zeer de vraag is of die versnelling dan ook daadwerkelijk iets betekent (kristalsuiker is zuivere sacharose, HMF wordt gevormd uit fructose). Ik zou zelf wel het zekere voor het onzekere nemen en niet te lang van tevoren mengen...
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Oxaalzuur

Bericht door semar »

Bart de Coo schreef:. Daarvoor los je 3,5 gram oxaalzuurpoeder op in 1 liter water. Groet,
Bart
moet dat geen 30 gram zijn Bart?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Duppie
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 21:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuur

Bericht door Duppie »

Kristalsuiker (Saccharose) wordt met behulp van een zuur gespliitst (gehydrolyseerd) in Glucoe en Fructose. Blijft er zuur over (pH <7) dan kan er HMF gevormd worden. Dat is ook het risico bij de jerrycans invertsuiker die met zuur gehydrolyseerd zijn.
Dus ik zou zeker *niet* van te voren mengen. Losse potjes met losse componenten afwegen ?
Ewout schreef:
Bart de Coo schreef:Suiker gaat al vrij snel reageren met het zuur, inderdaad, heb ik begrepen.
Zuur zorgt inderdaad voor een versnelde vorming van HMF, hoewel het bij zuivere kristalsuiker maar zeer de vraag is of die versnelling dan ook daadwerkelijk iets betekent (kristalsuiker is zuivere sacharose, HMF wordt gevormd uit fructose). Ik zou zelf wel het zekere voor het onzekere nemen en niet te lang van tevoren mengen...
Maarten Dubbeling
jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Oxaalzuur

Bericht door jomme »

Ok bedankt voor de heldere uitleg.
ik kreeg van de kebabman alvast 10 sauzenpotjes cadeau om mn oxaal in te steken...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten