Ziekten,parasieten en bestrijding

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Re: Ziekten,parasieten en bestrijding

Bericht door Jaap v.Popering » wo 27 nov 2013, 21:25

bee-tree schreef:Jaap daar heb ik haar niet over horen praten.

.
Dan wordt ik toch zoetjesaan nieuwsgierig naar wat zij dan wel verteld heeft .

Jaap v P

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Ziekten,parasieten en bestrijding

Bericht door Jaap v.Popering » do 28 nov 2013, 09:59

Ik heb het een en ander nog eens nagelezen ,wat jij allemaal al niet hierbij wil betrekken . Wanneer er in het bedrijfsleven in b.v. de schapenhouderij of bij geitenfokkers , de een of andere ziekte uitbreekt hebben zij dan ook al deze instanties nodig om tot een oplossing te komen ?? nee !!! deze zijn er altijd via de diergeneeskunde op vrij korte termijn uit ... Het lijkt bij de bijenhouderij meer en meer een politiek steekspel te worden in plaats van een bijenziekte .

Ik zou best willen weten wie deze ruimte gecreëerd hebben ...

Jaap v P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Ziekten,parasieten en bestrijding

Bericht door Hans van der Post. » do 28 nov 2013, 10:53

Jaap v.Popering schreef: [...............]
Ik zou best willen weten wie deze ruimte gecreëerd hebben ...
Jaap v P
Dit noemen ze de kool en de geit sparen. :be2:
!Hans.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Ziekten,parasieten en bestrijding

Bericht door bee-tree » do 28 nov 2013, 11:20

Jaap, ik krijg bijna een dagtaak aan het beantwoorden van je vragen. Soms verlang ik naar een dag
dat het buiten 'hondsweer' is, want dan kan ik weer wat 'ziteelt' krijgen. Het is hier momenteel 10 graden, dus....
Ik wil nu kort uit de losse pols , dus onvoorbereid, reageren. Dus vang me niet op eventuele misvattingen.
Er is momenteel een groot draagvlak in de maatschappij om de problemen met de honingbijen en wilde bijen
door meerdere gremia en wetenschappelijke disciplines onder de loup te nemen in samenspraak met elkaar.
Ons aller leefmilieu gaat ons wereldqijd aan het hart en de hersenen. Eigenlijk zou elke imker blij moeten zijn
dat boer, burger, bestuurders, beheerders,beleidsmakers, beambten, belastingbetalers, enz. de bijen als
indicatoren , klokkenluiders, waarschuwers, enz. beschouwen van Rachel Carson's visie dat de klok op 5 seconden
voor twaalf staat.

Ik weet niet zeker of jij met de NCB de Noordbrabantse Christelijke Boerenbond bedoelt. Romée heb ik daar niets
over horen zeggen. Jaap,jij bent de enige die tot nu toe te kennen geeft, behoefte te hebben aan Romée's samenvatting.
Dat vind ik te weinig al tel jij voor tien. Ik zal wel verspreid bij onderwerpen op het forum iets van haar college aan de
orde stellen, bijvoorbeeld het te hoog Cadmiumgehalte in drijfmest. Het lijkt me het beste dat een groep afdelingen
door jou gestimuleerd wordt Romée uit te nodigen. Tot zo ver. Bee3

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Ziekten,parasieten en bestrijding

Bericht door A.A. Staals » do 28 nov 2013, 13:25

bee-tree schreef: Er is momenteel een groot draagvlak in de maatschappij om de problemen met de honingbijen en wilde bijen
door meerdere gremia en wetenschappelijke disciplines onder de loup te nemen in samenspraak met elkaar.
Bee3
Ik wil nog iets verdergaan als Jaap en wel door te zeggen dat er een bijen probleem wordt aangepraat. Iedereen praat mee behalve de mensen die verstand hebben van bijen.
Er zijn veel imkers die geen problemen kennen en goede resultaten behalen. Hebben zij niet te maken met neonicotines, het weer, .....etc. Ga eens na wat die anders/beter doen en waar zij het probleem zien.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Ziekten,parasieten en bestrijding

Bericht door Jaap v.Popering » do 28 nov 2013, 15:20

bee-tree schreef:

Ik weet niet zeker of jij met de NCB de Noordbrabantse Christelijke Boerenbond bedoelt. Romée heb ik daar niets
over horen zeggen. Jaap,jij bent de enige die tot nu toe te kennen geeft, behoefte te hebben aan Romée's samenvatting.
Dat vind ik te weinig al tel jij voor tien. .......... :roll: dit vind ik te veel eer :violin:


Het zou ook ; Nederlands Centrum Bijenonderzoek "kunnen zijn .

Dat ik de samenvatting van Romee wil lezen vind zijn oorsprong misschien wel in het feit dat ik misschien wel in het bezit ben van : Actieprogramma Bijengezondheid ; Bijdrage NCB. en dit dan zou kunnen vergelijken . :whistle:

Jaap v P

KnillesWytses
Berichten:8
Lid geworden op:do 14 mar 2013, 19:47
Contacteer:

Re: Ziekten,parasieten en bestrijding

Bericht door KnillesWytses » do 28 nov 2013, 20:19

Gisteravond een interressante docu/film gezien op de Duitse tv.,en wel op
3sat. Netz Natur: sind die Bienen noch zu retten.
Het duurde van 20.15 tot 21.05, misschien is het nog ergens te vinden.
vr.gr.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Ziekten,parasieten en bestrijding

Bericht door Jaap v.Popering » zo 01 dec 2013, 12:13

:clap: :dance: Henk Tennekes blijkt uit het overleg gestapt te zijn . Blijkbaar kan hij in aanwezigheid van deskundigen zijn bevindingen niet waarmaken en stapt hij maar op :dance: De zeven stellingen welke hij aangedragen heeft hebben dan ook niets met onze bijensterfte te maken , enkel op het verbieden van de Neonicotinoiden . Het meerder wat hij aangedragen heeft is enkel een pluim op zijn eigen hoed .

Het is dan ook niet eenvoudig om te blijven beweren dat jij de oorzaak weet , en 70 % van de Imkers daar geen zichtbaar nadelige gevolgen van ondervinden , en 30 % wel .... :think: :character-bart: Ik stel voor dat deze 30 % het voorbeeld van Dhr Tennekes volgen dan kunnen de overblijvende 70 % weer in alle rust zonder deze ophef gaan Imkeren . :violin:

http://www.bijenlint.nl/nieuws/actiepro ... one-schijn

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Ziekten,parasieten en bestrijding

Bericht door bee-tree » zo 01 dec 2013, 16:32

Goede zondagmiddag Jaap, ook zo lekker gegeten ? Nog geen dutje gedaan zoals ik op deze
druilerige eerste zondag van de Advent. Ideaal weer om eens achterstallige slaap in te halen.
Maak jij je niet te druk met je ergernis over al die milieuridders ? Ik soms ook. Maar het is nog altijd zo,
dat zij het zout der aarde zijn, de katalysatoren, de kastanjes uit het vuur halers, niet aan de kant
van het veld staanders maar de spelers. De meerderheid heeft niet altijd gelijk, zachtgezegd.Ik heb goed naar de dominee en de pastoor geluisterd; de mens is tot niets goeds in staat maar wel tot
alle kwaad geneigd. Ik ga maar geen samenvatting geven van de preken, want jij bent als zoon van de strenge Zeeuwse
eilanden beter geschoold in de leer dan ik als paap.
Nu terzake, ik zou het erg van je waarderen als je eerlijk citeert. Wat achter mijn woorden......."dat je voor
tien telt", ......... er bij geschreven is, zijn jouw woorden en niet de mijne. Ze moeten niet in het blauwe veld staan.
Verder moet bij de citaten niet alleen staan : ......schreef, .........maar ook wie geciteerd werd.
Eigenlijk behoren de redacteuren van het forum je daar op te wijzen. Het ga je goed, alles komt wel goed. Bee3

HeHo
Berichten:422
Lid geworden op:ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Ziekten,parasieten en bestrijding

Bericht door HeHo » zo 01 dec 2013, 17:11

Eigenlijk behoren de redacteuren van het forum je daar op te wijzen. bee-tree

Ik denk dat die beter jou op de regels kunnen wijzen.

Je hele artikel heeft helemaal niets met ziekten, parasieten en bestrijding te maken.

groetjes Henk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 48 gasten