Stichting Arista Bee Research

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:
Stichting Arista Bee Research

Bericht door rostohar » za 08 feb 2014, 20:19

Ik wil jullie attent maken op bovengenoemde onafhankelijke stichting die vandaag, na ruim een jaar voorbereiding, zijn website online heeft gezet. De stichting, een initiatief van BartJan Fernhout, heeft een ambitieus programma om in de komende jaren tot een varroa-resistente bij te komen.

Quote:
"Na grondig onderzoek, bezoeken aan, en uitgebreide discussies met onderzoekers, toonaangevende instituten, universiteiten en opinieleiders in Europa en de Verenigde Staten, zijn wij zeer enthousiast geworden over de mogelijke oplossingen. We zijn overtuigd van de noodzaak om een duurzame oplossing te vinden, voor wat op dit moment het grote probleem voor de honingbij is. Door het telen van een Varroaresistente honingbij zullen we helpen om de bestuiving op een natuurlijke manier veilig te stellen."

Bekijken jullie de website zelf maar eens. http://aristabeeresearch.org/nl/
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Stichting Arista Bee Research

Bericht door FrancA » zo 09 feb 2014, 10:40

Stichting Arista Bee Research gaat het bijen Varroaprobleem oplossen door op basis van een wetenschappelijke aanpak Varroaresistente bijen te telen - vooralsnog worden daarbij de kosten voor dit project geraamd op 35.000 euro! per maand voor de komende 4 jaar..

'Aan ons heeft het niet gelegen, er waren gewoon niet voldoende fondsen aanwezig..' :D

Dat en andere zaken staan op de Aristabeeresearch-website uitvoerig en zorgvuldig beschreven, maar is digitaal papier ook niet best geduldig.. ;)

En zijn daar vele andere ervaren telers al niet jaren met verwoede pogingen mee bezig?

Als de 6000 leden van de NBV slechts 6 euro per maand doneren kan het project 4 jaar vooruit..! ;)

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Stichting Arista Bee Research

Bericht door rostohar » zo 09 feb 2014, 11:28

Waarom is men altijd zo cynisch?
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Stichting Arista Bee Research

Bericht door Ewout » zo 09 feb 2014, 12:32

Tsja, 35.000 maandelijks is veel geld. Maar onderzoek is duur. In vergelijking met bijen@wur zal het wel meevallen in de kosten.

De aanpak van Arista is anders dan wat de meeste telers doen. Naar het voorbeeld van de Amerikanen is het onder andere de bedoeling om te gaan werken met 1 dar per koningin, met alle voor- en nadelen die daaraan kleven. Ik ben erg benieuwd of ze de fondsen bij elkaar gaan krijgen...

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Stichting Arista Bee Research

Bericht door FrancA » zo 09 feb 2014, 14:22

Omdat het welzijn van honingbijen momenteel een redelijk 'hot' item is binnen de EU gemeenschap moet daar toch een subsidiepotje voor te regelen zijn is mijn eerste gedachte.

Voldoende fundraising door particulieren/NBV'ers en bedrijven (Bayer???) lijkt mij niet echt haalbaar..
Maar je weet het niet hè, het zou toch maar zo ook kunnen is de gedachte van Arista daarbij wellicht?

beethere
Berichten:234
Lid geworden op:za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds:1984
Aantal volken:9
Bijenras(sen):bastaard/Buckfast
Locatie:Woubrugge
Contacteer:

Re: Stichting Arista Bee Research

Bericht door beethere » zo 09 feb 2014, 14:40

Waarom zouden we hier in NLD proberen het wiel van de wagen uit te vinden??
Ik denk dat het een goede zaak zou zijn als de onderzoeksinstituten eens gingen samenwerken; ik weet zeker dat er veel onderzoek in veelvoud gedaan wordt, weggegooid geld!
In een land als Duitsland/Frankrijk doet men gegarandeerd ook dergelijk onderzoek; kunnen ze hun onderzoek niet veel goedkoper doen door aan te sluiten bij anderen??
Draag een deelonderzoek aan oid. Begrijp best dat de Nederlandse onderzoekers ook proberen een goede boterham te verdienen, maar het kan goedkoper.

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Stichting Arista Bee Research

Bericht door rostohar » zo 09 feb 2014, 18:23

Ik denk dat het een goede zaak zou zijn als de onderzoeksinstituten eens gingen samenwerken; ik weet zeker dat er veel onderzoek in veelvoud gedaan wordt, weggegooid geld!
In een land als Duitsland/Frankrijk doet men gegarandeerd ook dergelijk onderzoek; kunnen ze hun onderzoek niet veel goedkoper doen door aan te sluiten bij anderen??
Beethere, ik lees op de website:
De Stichting Arista Bee Research is opgericht om een gezondere, Varroaresistente honingbij te telen in samenwerking met imkers, instituten, universiteiten en andere belanghebbenden. De Stichting organiseert, neemt deel aan en werkt samen in een Varroaresistentie-teeltprogramma met toonaangevende instituten en universiteiten wereldwijd.
en:
De Stichting is een onafhankelijke, non-profit, niet-commerciële instelling en zal proactief toekomstige resultaten delen met de imkergemeenschap.
Ik heb verder niets met de stichting te maken maar ik ken de initiatiefnemer goed genoeg om te kunnen stellen dat hij het niet voor financieel gewin doet maar dit doet uit idealisme. En ja, idealisten bestaan nog steeds. In het afgelopen jaar heeft hij, op eigen kosten, wereldwijd contacten gelegd met imkers, instituten, universiteiten en andere belanghebbenden en hen weten te bewegen te gaan samenwerken zoals in de deelprojecten ook wordt aangegeven.

Dit initiatief is anders van opzet door reeds aanwezige kennis te bundelen en van daaruit te vertrekken i.p.v. dat ieder op zijn eigen eilandje bezig is.
Hier wordt dus niet het wiel opnieuw uitgevonden maar gaat men het juist gebruiken.

Laten we geduldig afwachten hoe het zich ontwikkelt zonder er allerlei zaken zoals Bayer, geld verdienen en subsidiepotjes bij te halen.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Stichting Arista Bee Research

Bericht door FrancA » ma 10 feb 2014, 16:35

Klinkt op zich niet slecht, maar wat is er volgens jou of de stichting Arista mis met EU-subsidies en sponsering vanuit het bedrijfsleven (behalve dan wellicht vanuit Bayer vanwege dubieuze belangen)..?
Het lijkt mij een project van algemeen belang, waar de EU ook voor staat, en EU-subsidies komen uit zeer algemene bronnen.
Geld verdienen (inkomen) doen ze zo te lezen toch wel met dit project - waar overigens niets verkeerd aan is.

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Stichting Arista Bee Research

Bericht door rostohar » ma 10 feb 2014, 16:56

Ik heb over subsidies geen mening en wat de mening van Arista is weet ik niet.

Als ik schrijf:
Laten we geduldig afwachten hoe het zich ontwikkelt zonder er allerlei zaken zoals Bayer, geld verdienen en subsidiepotjes bij te halen.
Daarin zijn de woorden "Bayer", "geld verdienen" en "subsidie" niet mijn woorden maar van de deelnemers aan dit topic. Misschien moet je wel zeggen: "Laten we gewoon afwachten."
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Stichting Arista Bee Research

Bericht door FrancA » di 11 feb 2014, 12:37

Of natuurlijk flink doneren om de start of voortgang van het onderzoek te stimuleren.
Aftrekbaar van de belasting!
Maar je moet het dan natuurlijk nog wel even (er voor) over hebben ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten