wat te doen bij schimmel?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
sdewit
Berichten:29
Lid geworden op:vr 24 jan 2014, 17:31
Contacteer:
wat te doen bij schimmel?

Bericht door sdewit » zo 09 mar 2014, 16:09

Vandaag was het hier een fantastische dag meer dan 20graden waar de bijtjes staan en heb ik een eerste korte controle op voedervoorraad en broed gedaan in de kasten.

In alle kasten zat gelukkig een (volgens mij) voldoende voorraad voer en ook zag ik overal open en gesloten broed. Ze vliegen mijns inziens ook redelijk dus op het eerste zicht niet echt iets om zorgen over te maken.
In mijn 2e kast zag ik draden (webachtig) van wasmot en heb in de 4e ook wasmot larfjes gevonden en verwijderd.

Anderzijds merkte ik in de 2e kast dat er heel veel schimmel aanwezig was. Elk raam had een aantasting van een grijs groene laag (zowel op de houten ramen, in de wasraat zelf, als op de binnenkant van de kast).
Is er hier iets aan te doen om dit volk te redden – ik neem aan dat dit op korte termijn het volkje kan aantasten en bijgevolg ook mijn 2 goeie volken?

Hartelijk dank,
Steven

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: wat te doen bij schimmel?

Bericht door semar » zo 09 mar 2014, 16:59

bodemventilatie openen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominque)

sdewit
Berichten:29
Lid geworden op:vr 24 jan 2014, 17:31
Contacteer:

Re: wat te doen bij schimmel?

Bericht door sdewit » zo 09 mar 2014, 17:34

Is de bodemventilatie openen op zich voldoende? Verdwijnt dan de schimmel vanzelf nadien..

In mijn creativiteit dacht ik dat het misschien handig kan zijn om een bovenbak te plaatsen met uit te bouwen ramen + 1 of 2 ramen broed van de onderbak en de 2 bakken gescheiden door een plank met gat. in de hoop dat ze dan op een week of 2 naar boven verhuizen. Na een paar dagen zou ik dan evt. de gevulde raat met voeder openkrabben om ze dat naar boven te laten transporteren.. of is dat wishful thinking en zinloos?

ik heb er een fotootje van gemaakt (weet niet hoe erg dit is of niet, de binnenkant van de bak ziet er net uit als de ramen)
Bijlagen
IMG_0156.jpg

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: wat te doen bij schimmel?

Bericht door Hans van der Post. » zo 09 mar 2014, 20:33

Rommel nog niet aan het broednest! laat zoals het is nog veel te vroeg om ramen met broed te verplaatsen.
Staat het volk in de schaduw? Zit er een dak op? of alleen een afdekplaat?
Dit beeld krijg je als het koudste punt in de kast boven in de kast zit.
Zou een schone dekplank gaan gebruiken en zoals semar al opperde de bodem ventilatie openen.
Ik gebruik al jaren plaat roofmate op dekplanken, geen "natte" ramen zoals bij jouw.
Om je gerust te stellen schimmel is niet besmettelijk!
Hoe is het met de vliegspleet van je andere volken? zorg dat ze open zijn op volle breedte.
!Hans.

sdewit
Berichten:29
Lid geworden op:vr 24 jan 2014, 17:31
Contacteer:

Re: wat te doen bij schimmel?

Bericht door sdewit » ma 10 mar 2014, 18:13

hallo Hans, Het volk staat onder bomen (bosrijk gebied) maar het merendeel van de dag wel in de volle zon (als er zon is natuurlijk), er zit een dak op, afdekplaat en een folie. De vliegspleten van de andere volken staan volledig open. Ruimen de bijen zelf de schimmel op? ook als het een grote hoeveelheid is?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: wat te doen bij schimmel?

Bericht door maartenkleijne » ma 10 mar 2014, 18:59

Eens had ik het nog iets erger dan jij nu. Iets meer schimmel nog denk ik. En net als jij ging ik advies vragen. Een paar dagen later kwam ik met verse schone raten die de beschimmelde zooi moesten vervangen. Maar inmiddels was de schimmel verdwenen! De bijen hadden het schoongemaakt.
Wel het jaar daarop iets meer beluchting gegeven.
gr,
m

sdewit
Berichten:29
Lid geworden op:vr 24 jan 2014, 17:31
Contacteer:

Re: wat te doen bij schimmel?

Bericht door sdewit » ma 10 mar 2014, 19:27

bedankt maarten, dat geeft me wat meer moed :-), zat er ook schimmel op je raten zelf?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: wat te doen bij schimmel?

Bericht door maartenkleijne » ma 10 mar 2014, 21:03

Ja Steven, zo'n witte waas. Ik nam mij voor ze zsm te vervangen maar later kon ik ze niet meer herkennen, en heb ik gewoon de helft donkerste ramen vernieuwd.
gr,
m

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: wat te doen bij schimmel?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 10 mar 2014, 21:15

Het is ook mogelijk om wanneer dit er bij de volgende controle nog op zit het met een zachte borstel wat af te vegen .

Jaap v p

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten