Gele ontlasting en onrust bij het vlieggat

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Gele ontlasting en onrust bij het vlieggat

Bericht door Ewout »

Vanochtend was er bij 1 van onze Mini-Plus volken ongewoon veel drukte voor de tijd van de dag (nog geen 9 uur) en de temperatuur (7,7 graden bij de kast).
Er waren veel stertselende bijen en een kluitje verkleumde bijen een klein stukje bij de ingang vandaan. Daarnaast waren er een aantal felgele / licht oranje natte plekjes, ontlasting van de bijen (terwijl we keken ontlastte een bij een nieuw plekje).
Wat kan dit zijn? Als ik de verschijnselen google kom ik tot de conclusie 'Amoebeziekte icm Nosema', maar eigenlijk heb ik geen idee. Dit volk was gisteren (en de hele vorige week) nog heel druk stuifmeel aan het halen en er leek niets aan de hand.

Ik heb het kastje even verplaatst om te kijken of er iets op de "bodemplank" (de ondergrond) te zien was, maar ik zag daar niets ongewoons. Ze gingen wel erg bruisen/ventileren op dat moment...

Gele, vloeibare ontlasting
IMG_4032.jpg
Drukte bij de ingang
IMG_4038.jpg
Verse ontlasting terwijl ik fotografeerde
IMG_4037.jpg
Kluitje bijen onder de plank
IMG_4033.jpg
Gebruikersavatar
KJvS
Berichten: 89
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 10:16
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 1
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: Gele ontlasting en onrust bij het vlieggat

Bericht door KJvS »

Ewout,

Stinkt/ruikt het volk ook?
Kees-Jan
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Gele ontlasting en onrust bij het vlieggat

Bericht door Ewout »

Beste K-J, Het volk ruikt gewoon lekker. Wel is er veel drukte in de kast. Onder het doorzichtige dekfolie lijken ze hard rond te rennen en ze zijn flink aan het ventileren.

Overigens is dit dus een nieuw kastje (2013 gekocht, geen andere volken in geweest), met een open bodem (dus niet met voerbakje in de bodem).
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Gele ontlasting en onrust bij het vlieggat

Bericht door Hans van der Post. »

Ewout kijk eens voorzichtig naar eitjes als het de warmste tijd van de dag is.
Als een volk bruist enof onrustig is kan het zijn dat ze de moer missen.
Die ontlasting lijkt normaal en dit is meer omdat het volk onrustig is daardoor nemen ze meer voedsel op.
!Hans.
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Gele ontlasting en onrust bij het vlieggat

Bericht door Ewout »

Ga ik doen Hans!
Is het beter om dit morgen of overmorgen te doen? Gisteren vertoonde dit volk nog niets van dit gedrag. Het staat naast ons raam dus ik zie iedere dag hoe het gedrag van de bijen op de vliegplank is en wat er binnenkomt.
Als de moer vannacht is gestorven zouden er van gisteren misschien nog eitjes kunnen zitten?

Ewout
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Gele ontlasting en onrust bij het vlieggat

Bericht door Hans van der Post. »

Ja natuurlijk! er zitten zeker nog eitjes in. Maar als het volkje nogal gonst en druk over de raten loopt als je hem openmaakt, dan kan het wel eens mis zijn.
Ja en soms zit de moer er wel in maar wordt plotseling niet meer als moer herkent. Ook dan wordt dit gedrag vertoond.
Laat het gewoon een paar dagen met rust. Om deze tijd van het jaar kun je weinig anders doen als er geen moer inzit dan te verenigen.
!Hans.
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Gele ontlasting en onrust bij het vlieggat

Bericht door Ewout »

Hans van der Post. schreef:Ja natuurlijk! er zitten zeker nog eitjes in.
Dat viel tegen! Ik heb vanmiddag het volkje opengemaakt. Wat een lawaai maakten ze! Gisteren en vandaag vertoonden ze hetzelfde gedrag als dinsdag: heel druk en onrustig bij de ingang (heen en weer rennend, 'zoekend'), tot na zonsondergang.

Het volk zat nog ruim in de voorraden, heel veel stuifmeel en nog meer dan anderhalve broedkamer voer... maar geen eitjes/larfjes, zelfs geen gesloten broed! Hopeloos moerloos. Wat ik heel opmerkelijk vind, is dat dit volk tot afgelopen dinsdag geen enkel gedrag van moerloosheid vertoonde. Ze waren net als het andere mini-plus volk ijverig stuifmeel aan het halen en niets van dat onrustige bij de ingang. Maar gezien het feit dat er helemaal geen BRIWVSDO (Broed In Wat Voor Stadium Dan Ook) in zat, speelt dit al veel langer.

Mijn hypothese is als volgt: de moer die in dit volkje zat was gestopt met leggen, om wat voor reden dan ook. Misschien vorig jaar al, wie weet. In de winter zal een volkje eerder een broedstop accepteren. Van maandag op dinsdag heeft het volkje besloten dat het niets meer ging worden: er was immers al een tijdje ruim dracht, stuifmeel, maar ze ging nog steeds niet leggen: er is iets mis. Moertje is afgestoken en weggebracht (dat zou een verklaring kunnen zijn voor het kluitje verkleumde bijen om 9 uur 's ochtends), geen feromonen meer: volk raakt gestressed, poept de hele vliegplank onder in paniek.

Of dit verhaal nu waargebeurd is of niet... Hans had het bij het juiste eind! :clap:
Ik vind het leuk als andere mensen hun analyse op deze abrupte onrust loslaten.

Ik ga kijken of dit volkje niet verenigd kan worden het andere mini-plus volkje wat we hier hebben staan. Dat is wel jammer, want dat betekent dat ze moeten verhuizen en we geen kijkbijtjes meer bij huis hebben... (ze stonden helaas niet naast elkaar...)
Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Gele ontlasting en onrust bij het vlieggat

Bericht door Matts Vos »

Raampje brias inhangen van ander volk ? Er zijn al darren van darrenbroedige moeren :)

Verstuurd vanaf mijn Samsung Note 3 met Tapatalk.
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Gele ontlasting en onrust bij het vlieggat

Bericht door Ewout »

Matts, dat kan wel, maar er zijn geen voedster bijen meer (kwaliteit van de aanstaande koningin), het is al een klein volkje, en van die darren moet je niet teveel verwachten... Kans op mislukken is groot en het was 'maar' een reserve koningin... Met een productie volk had het misschien nog zin gehad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten