Oxaalzuurbehandeling op door Varroa verzwakte bijenvolken?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Oxaalzuurbehandeling op door Varroa verzwakte bijenvolken?

Bericht door FrancA » di 08 apr 2014, 20:53

Vorige zomer/herfst heb ik een drievoudige mierenzuurbehandeling in juli/augustus, september en oktober volgens de methode van Bruno 'Nassenheider' Becker met een Nassenheider Pro mierenzuurverdamper toegepast op mijn bijenvolken tbv Varroabestrijding.
Hierdoor zou een oxaalzuurbehandeling rond de jaarwisseling overbodig zijn, wat ook zo bleek te zijn.

Terugkijkend op het afgelopen jaar komt de gedachte bij mij op dat wanneer een bijenhouder augustus vorig jaar de laatste mierenzuurbehandeling had toegepast, de bijen door de lange en relatief warme nazomerperiode weer een hoge mate van Varroabesmetting konden oplopen.
Die Varroabesmetting werd natuurlijk gemiddeld gezien naar de jaarwisseling ook steeds hoger omdat het bijenvolk dan krimpt.

Door een gemiddeld hoge Varroabesmetting op een bijenvolk in de laatste 3 maanden van het jaar kan een bijenvolk natuurlijk ook aardig verzwakt raken.

En dan komt daar op een kwetsbaar moment - hoge Varroabesmettingsgraad & winterkoude - ook nog eens een oxaalzuurbehandeling rond de jaarwisseling overheen.
Die oxaalzuurbehandeling in combinatie met de algehele verzwakking van een bijenvolk door een hoge Varroabesmetting met daaroverheen een stevige winterse koude zou dan wel eens de nekslag voor zo'n bijenvolk kunnen betekenen. Of op z'n minst de vitaliteit van de bijen ernstig kunnen doen afnemen.

Met klem aanbevolen door de WUR, die oxaalzuurbehandeling rond de jaarwisseling.
Maar heeft de WUR ook toepassing van een drievoudige mierenzuurbehandeling uitgebreid onderzocht?
Naar mijn weten niet.
Dat kost natuurlijk ook heel wat euro's, al die onderzoeken.

Maar om dan te beweren dat de door WUR gepromote behandeling van Varroa de meest effectieve is..
Voor zover de WUR bekend, dat dan natuurlijk wel weer.

Maar mijn boerenverstand gebruikend blijft de gedachte hardnekkig bij mij opkomen dat je een bijenvolk toch beter zoveel als mogelijk Varroavrij de winter in kunt laten gaan en met rust zou moeten laten tijdens de winterperiode.

Als het begin van een winterperiode zich einde augustus zou aandienen, is een mierenzuurbehandeling einde augustus uiteraard voldoende effectief om een bijenvolk met een lage Varroabesmettingsgraad de winter in te laten gaan. De darren zouden dan ook vroeg weg zijn. Maar als de winter zich pas einde oktober/begin november doet voelen - al dan niet veroorzaakt door klimaatveranderingen - tja, wat dan?

En op dat punt werkt de drievoudige mierenzuurbehandeling bijzonder effectief: De laatste behandeling vindt plaats midden/einde oktober waardoor het bijenvolk vrijwel onbesmet en met weinig kans op herbesmetting met Varroa de winter en het nieuwe voorjaar kan ingaan - en dat zonder een verstorende en eventueel op termijn dodelijke jaarwisseling-oxaalzuurbehandeling.

Het blijft natuurlijk vloeken in de kerk om temidden van al dat oxaalzuurgeweld een andere benadering tbv Varroabestrijding voor te staan - maar ik zou zeggen: probeer het eens uit en laat je verrassen! Mijn bijen zijn in ieder geval vitaal de winter doorgekomen en hebben momenteel een bijzonder lage Varroabesmettingsgraad.

Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten:173
Lid geworden op:zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds:1981
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling op door Varroa verzwakte bijenvolke

Bericht door sailor1957 » di 08 apr 2014, 22:14

FrancA,
Een interessante verhandeling waar ik wel oren naar heb. Het lijkt mij ook niet gunstig voor een volk om dit rond de jaarwisseling te openen en te behandelen met oxaalzuur.
Ik heb hier zelf nog twee Nassenheider verdampers van de oude (lees:klassieke) soort en wil deze ook gebruiken voor de varroamijt bestrijding.
Wat is het percentage mierenzuur dat jij gebruikt en weet je toevallig ook waar ik de lonten nog kan bemachtigen voor de klassieke soort Nassenheider?

Groet,

Jos

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling op door Varroa verzwakte bijenvolke

Bericht door Kroese » wo 09 apr 2014, 00:44

Frank a
Nu is het natuurlijk wel de vraag of je F1 door die stevige MZ behandelingen het loodje gelegd heeft. :be5:
Wie het weet mag het zeggen?

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling op door Varroa verzwakte bijenvolke

Bericht door FrancA » wo 09 apr 2014, 09:30

Flauw.. ;)

Betreffende F1 moer heeft na introductie vorig jaar weken moeten wachten door het aanhoudende koele weer voordat ze op bruidvlucht kon gaan.
De kans is groter dat dat meer invloed heeft gehad dan de MZ behandeling.
Het is trouwens nog niet duidelijk of ze het loodje heeft gelegd.
Vlak voor de winter is ze nog gespot en na de winter was er wel direct voldoende BRIAS..

Niets is uitgesloten, maar bij een goede toepassing van de Nassenheidermethode is de concentratie mierenzuur milder en gelijkmatiger dan bij de bekende bierviltjesmethode :be5:

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling op door Varroa verzwakte bijenvolke

Bericht door FrancA » wo 09 apr 2014, 09:35

sailor1957 schreef:FrancA,
weet je toevallig ook waar ik de lonten nog kan bemachtigen voor de klassieke soort Nassenheider?

Groet,

Jos
Hallo Jos,

http://www.honingmagazijn.nl (Epe) heeft het een en ander en de producent http://www.nassenheider.com
catalogus tbv lonten (U-Dochte) http://www.mijnbestand.nl/Bestand-34I4HSNO3ASM.pdf

Groet,
Franc

Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten:173
Lid geworden op:zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds:1981
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling op door Varroa verzwakte bijenvolke

Bericht door sailor1957 » wo 09 apr 2014, 10:47

http://www.honingmagazijn.nl (Epe) heeft het een en ander en de producent http://www.nassenheider.com
catalogus tbv lonten (U-Dochte) http://www.mijnbestand.nl/Bestand-34I4HSNO3ASM.pdf

Franc,
Bedankt voor het opzoeken van de leverancier.
Heb je misschien ook ervaring met het toedienen van Bee Vital hive clean.
Ik zit er nl. ook over te denken om dit te gebruiken.
Ik weet alleen nog niet hoe vaak en wanneer je de behandeling met Bee Vital hive clean moet toepassen maar lees er geen verkeerde berichten over.

Groet,
Jos

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling op door Varroa verzwakte bijenvolke

Bericht door Kroese » wo 09 apr 2014, 10:52

FrancA schreef:Flauw.. ;)
:D :D haha... Je had gisterenavond op de verenigingsavond moeten zijn, dan had ik die discussie graag met je aangegaan.. Op een aardige manier natuurlijk...
FrancA schreef: Betreffende F1 moer heeft na introductie vorig jaar weken moeten wachten door het aanhoudende koele weer voordat ze op bruidvlucht kon gaan.
De kans is groter dat dat meer invloed heeft gehad dan de MZ behandeling.
Het is trouwens nog niet duidelijk of ze het loodje heeft gelegd.
Het zal niet de eerste keer zijn dat door een stevige MZ behandeling de moer uit de kast loopt, en verloren gaat.
Ik heb al eens eerder die Liebig dispenser aangehaalt, als je die niet goed afstemt wat lont en temperatuur betreft, dan gaat het fout.
Ook die keukendoek methode met 30Ml 65% is een te stevige stoot behandeling naar mijn mening.
Die nieuwe naschenheimer die jij gebruikt is echt van een betere categorie, dat is waar.
FrancA schreef:
Vlak voor de winter is ze nog gespot en na de winter was er wel direct voldoende BRIAS..
als de moer gewisseld is en legt, dan is ze in het najaar gewisseld, en kan niet in dit voorjaar bevrucht zijn. Er was gesloten broed, dus van minstens 3 weken geleden ingelegd.
De foto van jouw moer is duidelijk een bevruchte moer gezien haar dikke K.
FrancA schreef: Niets is uitgesloten, maar bij een goede toepassing van de Nassenheidermethode is de concentratie mierenzuur milder en gelijkmatiger dan bij de bekende bierviltjesmethode :be5:
Uh Uh.. Die 10 Ml verdampt in piek de 1e en de 2e dag van de 4 daagse periode.
Jij hebt het uitgerekend wat die N gemiddeld egaal per dag verdampt. Dan kies ik zoals al 20-25 jaar voor de Bierfilt methode....... :think:

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling op door Varroa verzwakte bijenvolke

Bericht door FrancA » wo 09 apr 2014, 11:34

Kroese schreef: :D :D haha... Je had gisterenavond op de verenigingsavond moeten zijn, dan had ik die discussie graag met je aangegaan.. Op een aardige manier natuurlijk...
:D
Kroese schreef:Het zal niet de eerste keer zijn dat door een stevige MZ behandeling de moer uit de kast loopt, en verloren gaat.
Ik heb al eens eerder die Liebig dispenser aangehaalt, als je die niet goed afstemt wat lont en temperatuur betreft, dan gaat het fout.
Ook die keukendoek methode met 30Ml 65% is een te stevige stoot behandeling naar mijn mening.
Die nieuwe naschenheimer die jij gebruikt is echt van een betere categorie, dat is waar.
Ook met de Nassenheider Pro blijft het belangrijk goed af te stemmen en het proces goed te observeren, dat is mij vorig jaar wel duidelijk geworden.
Gelukkig heb ik kunnen vaststellen dat er toen geen moeren uit de kasten gelopen zijn of overleden tijdens of vlak na de MZ behandelingen.
In oktober ging het beter kwa doorloophoeveelheden MZ en leefde betreffende F1 nog na de laatste MZ behandeling - en wellicht nu nog maar dan zonder stip?
Een paar overijverige Mien Dobbelsteenbijen in haar gevolg die de verf er af gepoetst hebben ?? :)
Kroese schreef:Jij hebt het uitgerekend wat die N gemiddeld egaal per dag verdampt. Dan kies ik zoals al 20-25 jaar voor de Bierfilt methode....... :think:
Dan is bij jou een oxaalzuurbehandeling rond de jaarwisseling zo goed als noodzakelijk en om die oxaalzuurbehandeling te vermijden kies ik voor de Nassenheidermethode.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling op door Varroa verzwakte bijenvolke

Bericht door FrancA » wo 09 apr 2014, 11:41

sailor1957 schreef:Heb je misschien ook ervaring met het toedienen van Bee Vital hive clean.
Ik zit er nl. ook over te denken om dit te gebruiken.
Ik weet alleen nog niet hoe vaak en wanneer je de behandeling met Bee Vital hive clean moet toepassen maar lees er geen verkeerde berichten over.
Jos,
Met Hive Clean heb ik geen ervaring, maar ik lees er ook goede berichten over.
Ik heb een aantal Hive Clean strips gekocht om ter afwisseling te gebruiken en om toe te passen als de Varroadruk in het voorjaar/vroege zomer wellicht wat te sterk oploopt.
Ook bij gebruik Hive Clean heb ik daarover gelezen dat het belangrijk is om een strak toedieningsschema aan te houden voor optimale effectiviteit.
Groet,
Franc

Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten:173
Lid geworden op:zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds:1981
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling op door Varroa verzwakte bijenvolke

Bericht door sailor1957 » vr 11 apr 2014, 18:28

FrancA schreef:
sailor1957 schreef:Heb je misschien ook ervaring met het toedienen van Bee Vital hive clean.
Ik zit er nl. ook over te denken om dit te gebruiken.
Ik weet alleen nog niet hoe vaak en wanneer je de behandeling met Bee Vital hive clean moet toepassen maar lees er geen verkeerde berichten over.
Jos,
Met Hive Clean heb ik geen ervaring, maar ik lees er ook goede berichten over.
Ik heb een aantal Hive Clean strips gekocht om ter afwisseling te gebruiken en om toe te passen als de Varroadruk in het voorjaar/vroege zomer wellicht wat te sterk oploopt.
Ook bij gebruik Hive Clean heb ik daarover gelezen dat het belangrijk is om een strak toedieningsschema aan te houden voor optimale effectiviteit.
Groet,
Franc
Franc,
Ik zoek mij rot naar dat strakke behandelschema met Hive Clean.
Het wordt morgen bij mij bezorgd en hoop dat er dan een goede beschrijving bij zit.
Weet jij nog een site waar je de juiste behandelingsmethode kan vinden?

Groet, Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Ria van den Berg en 58 gasten