Hyperthermie/warmtebehandeling

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
Hyperthermie/warmtebehandeling

Bericht door LWPisa » ma 10 mar 2003, 14:36

Beste forummers,
regelmatig kom ik in de literatuur de warmtebehandeling tegen, dit zou zeer effectief zijn tegen Varroa. Zijn er onder U die dit toepassen of hiermee geexperimenteerd hebben?

met vriendelijke groet,
Lennard

henkv
Berichten:105
Lid geworden op:vr 03 jan 2003, 15:57
Imker sinds:1986
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica KI, f1
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Hyperthermie/warmtebehandeling

Bericht door henkv » ma 10 mar 2003, 23:58

Beste Lennard

Een collega imker uit België heeft zón apparaat ooit in Duitsland gekocht en heeft bij ons in Budel eens een lezing gegeven over warmtebehandeling. Het principe is dat je warme lucht boven in de kast blaast en onder weer afzuigt ( gesloten circuit ).
http://www.bijenhouden.nl/beeld/h/henk- ... cf0107.jpg
bijenkast met warmtebehandelingstoestel
Het schijnt volgens hem goed te werken, maar het stuit op enkele problemen. Het apparaat is duur. Zelfbouw gaat ook wel, maar je moet wel een hele goede thermostaat hebben omdat de behandeling net iets onder het smeltpunt van was plaats vindt.
http://www.bijenhouden.nl/beeld/h/henk- ... cf0108.jpg
het bovenaanzicht met ingestelde temperatuur
Ook moet de kast op het behandelingsapparaat afgestemd zijn, met andere woorden je moet alles goed af kunnen sluiten zowel aan de boven als aan de onderkant van de kast.
http://www.bijenhouden.nl/beeld/h/henk- ... cf0110.jpg
onderbak die in verhoogde schuuflade wordt gestoken, rechts wordt de retourslang bevestigd
Eigenlijk moet je je kasten op het warmtetoestel hebben gebouwd. ( Er zijn immers zoveel type kasten in omloop, andere afmetingen e.d. ) Als ik mij goed herhinner duurt de behandeling ongeveer 20 minuten per kast, en kan zowel in het voorjaar als in het najaar toegepast worden.
http://www.bijenhouden.nl/beeld/h/henk- ... cf0111.jpg
het bovendeksel wat i.p.v. de dekplank komt te liggen. onder de gaatjes zit de ventilator en het verwarmingselemen, in het midden de temperatuurvoeler
http://www.bijenhouden.nl/beeld/h/henk- ... cf0109.jpg
de instelbare regelunit van dichtbij

Imkergroetjes Henk Vermeulen.

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hyperthermie/warmtebehandeling

Bericht door Ed Pieterse » vr 14 mar 2003, 20:27

Hallo Lennard en Henk,

Op dit momenbt ben ik aan het experimenteren met 6 kastverwarmingen.
Dit zijn volledig andere als die Henk laat zien. Hier is geen ventilator en de warmte komt alleen maar door natuurlijke stijging boven in de kast. Je moet er bij voeren en zorgen dat er ramen met stuifmeel aanwezig zijn in het volk. Het zou de volken in 8 tot 10 weken laten groeien tot 15 á 16 ramen broed. Je moet het op 1 februari aansluiten (ik was veel later). Ik wilde zorgen voor sterke darrenvolken.
Het is een verwarmingselement van 15 Watt en wordt op 12 V~ aangesloten via een trafo-tje.
Je ziet veel bedrijvigheid in de kast, maar ik heb nog niet durven kijken naar broed. Het is nog zo koud buiten de kast. Zo gauw ik wat meer weet zal ik het berichten.

Ed Pieterse

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hyperthermie/warmtebehandeling

Bericht door Els Kleijnendorst » za 15 mar 2003, 22:12

Jaren geleden heb ik geprobeerd om door warme luchtcirculatie de mijten te doden. Destijds waren er berichten dat dit een prima manier zou zijn, en dat sprak ons erg aan. Na alle info hierover bijeen gezocht te hebben is mijn man aan het knutselen geslagen. Wij hebben toen gekozen om één broedkamer per keer te behandelen. En omdat we wilden zien wat er precies met de bijen gebeurde , werd hiervoor een BK van plexiglas gemaakt. De ramen met alle opzittende bijen werden voor de behandeling uit een gewone kast overgehangen in deze doorzichtige bak.

Nu, wat we te zien kregen was niet mis. De eerste minuut is het gedrag van de bijen nog gewoon, zij het dat een aantal natuurlijk uit de bak (en naar het licht) wil ontsnappen en daardoor tegen de ramen oplopen. Maar zodra de temperatuur iets begint op te lopen trekken alle bijen zich op het broed terug om dit te beschermen. Als op de wintertros sluiten ze hun broed af door er dakpan-gewijs op te gaan zitten. Dit houden ze een aantal minuten vol, totdat de temperatuur nog hoger oploopt (is dan nog lang niet bij de vereiste hoogte). Dan zie je hier en daar gaten ontstaan in de bijentros, de bijen beginnen de rennen over de raat en de eerste bijen verlaten de raten om tegen de koelere wanden (ramen) van de bak te gaan zitten. Dat worden er hoe langer hoe meer tot tenslotte alle bijen van de raten af zijn en ze in dikke klusters tegen de wand zitten. En daar vallen ze dan weer vanaf door hun gewicht omdat ze op het gladde oppervlak geen houvast vinden. Rond die tijd is ook de voorgeschreven en vereiste temperatuur bereikt, en dat vallen en opkrabbelen duurt dan nog zo'n 20 minuten. (Totaaltijd ca 30 minuten, incl. opwarmen)

Lennard, dit is helemaal geen prettig gezicht! En de mijten? Trof na afloop nooit een mijt op het speciale rooster aan, het was één groot brok 'bijen pesten'

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hyperthermie/warmtebehandeling

Bericht door Hennie Peters » zo 16 mar 2003, 20:28

Els,

Mogelijk ben je een bofkont.
Ik heb zo'n ding op zolder liggen, 12 x 12 x 4 cm, schroefgaten 10,5 cm uit elkaar. Ooit zat het ding op een geluiddempende kast van een dotmatrix printer. Ik hoop voor je dat ie ut nog doet.

230 VAC
18 Watts
0.11 Amps

Ik kan er vast heel ver mee gooien, maar Den Haag haal ik niet :-)

groet,
Hennie

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hyperthermie/warmtebehandeling

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 16 mar 2003, 21:02

Hennie,

heel hartelijk dank voor je aanbod, maar voorlopig hoef je je arm nog niet te verrekken om hem naar Den Haag gooien. Jan Trip was je al voor met het aanbieden van een ventilator. Hou het in gedachten als de volgende kapot gaat. :) (alhoewel de eerste ook nog een jaar of 18 goed gedraaid heeft)

mvrgr,
Els

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Hyperthermie/warmtebehandeling

Bericht door LWPisa » zo 16 mar 2003, 21:27

Goede foto's mensen. Omvangrijke apparatuur.

Zover wilde ik niet gaan, het plan wat ik in mijn hoofd heb bestaat uit het afvegen van bijen van ramen met merendeels gesloten broed en deze ramen dan warm (piepschuimdoos met voorverwarmde grondplaat) naar de uni te transporteren alwaar ik ze in een hybridisatieoven zet, die op de 0.1 graad C betrouwbaar te regelen is. Voor het T regime zoek ik op de site site van de uni van Thuebingen (denk ik).

vr gr Lennard

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Hyperthermie/warmtebehandeling

Bericht door hansjochem » di 29 apr 2014, 12:48

Lennard, ik heb op internet geen artikelen gevonden die een bepaald varroa dodingspercentage claimen. Jij wel? En is het geen teken aan dd wand dat dat soort artikelen er niet zijn? Zelfs de leverancier van het apparaat geeft geen claims op werking...

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Using Tapatalk

humanbeeing
Berichten:6
Lid geworden op:zo 29 sep 2013, 16:53
Contacteer:

Re: Hyperthermie/warmtebehandeling

Bericht door humanbeeing » di 29 apr 2014, 13:51

Het is dus zo dat de mijten wel degelijk bevangen raken door de hitte en naar beneden vallen. Daarna moeten ze nog wel gedood worden natuurlijk anders kruipen ze gewoon weer terug. Deze manier is dus geschikt bij een broedloos volk (ipv oxaalzuur behandeling). Nadeel is dat er wel ziektes via de "oventjes" van het enen volk het andere volk in worden geholpen.
Als de bijen dit principe van opwarming nou zelf doorkrijgen en gaan toepassen dan zijn we van het hele gedoe af. :P

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Hyperthermie/warmtebehandeling

Bericht door hansjochem » di 29 apr 2014, 16:01

De warmte dood niet zozeer de mijten op dd bij, maar die in het broed. Dat is het mooie van de methode.

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Using Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten