Nosema?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:
Nosema?

Bericht door Berend » ma 05 mei 2014, 16:40

Rondom mijn kasten zitten de laatste dagen een aantal groepjes bijen bij elkaar, ze zien er verzwakt uit.
Ook liggen er sporen van poep.
Ik kan echter in geen mijn kasten andere sporen vinden, niet in de kast maar ook niet op de vliegplank of op de voorkant van de kast.
Op zich ziet de ontwikkeling van de volken er ook goed uit, er wordt hard gevlogen en ik zie ook geen verschil van gedrag op de vliegplank.
Nu lees ik dat nosema eigenlijk voornamelijk voorkomt in het begin van de lente, is het mogelijk dat er nu een volk last van heeft of kan het ook iets anders zijn?
:be5:

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Nosema?

Bericht door roelof1945 » di 06 mei 2014, 17:50

Berend,
Ga naar Wikipedia en typ nosema, misschien dat je een idee krijgt wat dit betekend.
Hoe kom je van dit probleem af, wat je zou kunnen doen is de schone ramen met broed in een andere kast
zetten met de koningin en jonge bijen van een ander volk omdat deze niet besmet zijn, de kast met de koningin
op een ander plaats zetten want de vliegbijen zijn besmet en mogen niet op deze kast terug vliegen.
Een tweede mogelijkheid is dit volk afzwavelen de kast ontsmetten en de ramen vernietigen.

Groet, Roel

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Nosema?

Bericht door Berend » di 06 mei 2014, 18:47

Bedankt voor je reactie.
Ik heb natuurlijk al even gezocht wat het kan zijn en de symptomen lijken op nosema.
Zoals ik al schreef kan ik niet ontdekken uit welke kast(en) de zieke bijen komen.
Maar wat ik zo lees is dat deze ziekte voorkomt aan het begin van de lente.
Daarom stel ik de vraag hier, want er zit nogal eens verschil in wat in de boekjes staat en de ervaring van mede-imkers.

Ik heb eigenlijk ook een sterk vermoeden dat het wel eens de meiziekte kan zijn. Alleen is de ontlasting niet echt dik, maar dun.

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Nosema?

Bericht door roelof1945 » di 06 mei 2014, 21:54

Bij meiziekte van de bijen is dat de darminhoud van vaste structuur is en kunnen ze de darmen niet ontlasten dit komt vaak door watergebrek.
Je kan het herkennen door het lopen of kruipen van de bijen voor de kast maar de bijen gaan niet in groepjes bij elkaar zitten.
Ga observeren uit welke kast deze bijen komen en ga dit volk eventueel bijvoeren met suikerwater.

Groet, Roel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten