2015: weinig varroa!?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
GerritenMonika
Berichten:86
Lid geworden op:do 07 mei 2015, 12:08
Imker sinds:2015
Aantal volken:14
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:
Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door GerritenMonika » zo 30 aug 2015, 05:47

Ik ben voor het eerst een Varroa behandeling aan het doen bij mijn Carnica F1 volk (1 BK) met de universele verdamper bovenop de raten met een lege BK erop en daarop deksel. Ik heb hiervoor mierenzuur 60 procent gebruikt en 4 ml per raat dus totaal 44 (11 raams), vandaag na ruim 24 uur waren er slechts 6 varroa mijten te vinden op de lade,....zou het kunnen dat de besmettingsgraad erg laag is of is dat een indicatie dat iets niet helemaal gaat zoals zou moeten (wellicht toch 85% moeten gebruiken)...of wat me wel opvalt is dat er steeds veel wespen op de Varroa-lade zitten, zou het kunnen dat zij de mijten opvreten/weghalen?

Ik heb ook een Nassenheider prof. besteld, zo gauw deze binnen is ga ik een behandeling uitvoeren bij de Buckfasten.

Gr.
Gerrit

johanwichink
Berichten:41
Lid geworden op:ma 12 jul 2010, 21:24
Imker sinds:2009
Aantal volken:30
Bijenras(sen):carnica
Locatie:heeten
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door johanwichink » zo 30 aug 2015, 10:05

Gerrit als je voor het eerst de Liebig dispender gebruikt wat is dan de reden om af te wijken van het advies om per broedkamer van een simplex/spaarkast 50 ml. 85% te gebruiken en de juiste grootte van het verdampings papier te bepalen aan de hand van de temperatuur?

Groet, Johan

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door Erik Konijn » zo 30 aug 2015, 10:39

IK gebruik ook de nassenheider prof en heb de kleine lont gebruikt en een 85% mierenzuur oplossing. Ik ben nu klaar met behandelen en uit volken waarmee ik ben gaan reizen vallen de meeste mijten. meer dan 500. Je moet ongeveer 110 ml in 10 dagen verdampen dat is mijn richtlijn want zo heb ik dat geleerd op de cursus. Gisteren heb ik al mijn volken nagekeken en ben overal de koningin tegen gekomen en allemaal aan de leg. voor mijn gevoel ben ik dus safe bezig. Mijtenval per volk is erg wisselvallig.

Marcje
Berichten:475
Lid geworden op:vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds:2015
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door Marcje » zo 30 aug 2015, 20:34

GerritenMonika schreef: wat me wel opvalt is dat er steeds veel wespen op de Varroa-lade zitten, zou het kunnen dat zij de mijten opvreten/weghalen?
Hoi Gerrit,

Wees er maar zeker van dat deze de mijten weghalen
Heb hier als proef een drietal dode mijten in een cirkeltje van 1cm gelegd en vier uur later waren ze weg ......
De enige betrouwbare manier is werken met een varroalade die perfect afsluit... :wink:

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

GerritenMonika
Berichten:86
Lid geworden op:do 07 mei 2015, 12:08
Imker sinds:2015
Aantal volken:14
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door GerritenMonika » ma 31 aug 2015, 02:27

Dag Marc,

Ik lees net je reactie, ik had al een topic hierover geopend.
Als wespen en andere beeste varroa weg halen, hoe moet je dan ooit weten wat de besmettingsgraad is?

En welke hoeveelheden praten we over, als er bijvoorbeeld 100 varroa vallen, hoeveel worden er dan opgegeten denken jullie?

Gr.
:wink:

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 31 aug 2015, 08:12

Ik heb nu de afgelopen dagen bij een enkel grote volken toch wel behoorlijk wat mijtenval gezien (ongeveer 100 in een 4? dagen). Dus ik begin erg te twijfelen. Al met al ga ik die grote volken dus nu toch blijven behandelen met mierenzuur....ik ga dan ook maar wat extra verdampers kopen, omdat het anders niet opschiet. Verder wil ik graag weten of weten of dit nu het maximum aantal is of dat er toch meer in de volken zit.

gr.
JP

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door bee-tree » ma 31 aug 2015, 09:43

Marcje schreef:
GerritenMonika schreef: wat me wel opvalt is dat er steeds veel wespen op de Varroa-lade zitten, zou het kunnen dat zij de mijten opvreten/weghalen?
Hoi Gerrit,

Wees er maar zeker van dat deze de mijten weghalen
Heb hier als proef een drietal dode mijten in een cirkeltje van 1cm gelegd en vier uur later waren ze weg ......
De enige betrouwbare manier is werken met een varroalade die perfect afsluit... :wink:

Groetjes

Marc
Gerrit en Monika en Marc, eerst 'n 'chapeautje' dat jullie zo intensief observeren
en je van alles afvragen. Ik hoop dat jullie gelijk krijgen dat de wespen de
Varroa's weghalen vanaf de kastla. Voorlopig ga ik er vanuit dat ze weggeblazen
worden. Wespen zijn enorme krabbelaars en drukke vliegers. Ze vliegen tegen
het rooster op in een poging bij de raten te komen. Dus er staat een flinke wind
tussen bodemla en gaasbodem. Zjef :b10:
P.S. Indien de wespen de mijten echt weghalen om ze op te eten, worden meteen
de ziektekiemen verwijderd, die de Varroa's eventueel op zich hebben of onder
de leden. Nog wat: Wat moeten we met de gevallen dode mijten doen ? Toch zeker
niet achter de kasten gooien ? Verbranden ?
Laatst gewijzigd door bee-tree op ma 31 aug 2015, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door jossmits » ma 31 aug 2015, 09:48

Op de site van de national bee unit kun je een varroacalculator vinden. Je moet daar wat gegevens invullen en dan komt het geschatte aantal varroa in het volk eruit.
Ik heb dat een paar keer geprobeerd en het lijkt wel redelijk te kloppen.
Het is m.i. niet gek dat er grote verschillen zijn tussen de volken. Bij de jaarlijkse effectiviteitstest van de franse bijengezondheidsorganisatie FNOSAD komt dat er elk jaar weer uit. Aan die test doen zo'n 300 voplken mee, die niet gezwermd hebben , dus geen zwermen of afgezwermde volken. De varroabelasting van die volken varieert van een paar 100 tot 10.000. Die verschillen treden ook op per bijenstand. Ik heb zelf vorig jaar met 3 volken aan die test meegedaan en bij mij was het ook van een paar honderd tot ongeveer 2000.
Op zich lijkt me dat ook niet verwonderlijk. De varroa vermenigvuldigt zich exponentieel. Bij voldoende broed verdubbelt zich het aantal iedere 3 weken. Na 15 weken is het aantal 32 keer zo groot geworden, na 18 weken 64 keer zo groot. Een verschil in aantal varroa tussen twee volken eind april van 10 is dus eind augustus al 600.

Jos

Marcje
Berichten:475
Lid geworden op:vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds:2015
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door Marcje » ma 31 aug 2015, 19:40

bee-tree schreef: Wespen zijn enorme krabbelaars en drukke vliegers. Ze vliegen tegen
het rooster op in een poging bij de raten te komen. Dus er staat een flinke wind
tussen bodemla en gaasbodem. Zjef :b10:
P.S. Indien de wespen de mijten echt weghalen om ze op te eten, worden meteen
de ziektekiemen verwijderd, die de Varroa's eventueel op zich hebben of onder
de leden.
Hoi bee-tree,

U doet me twijfelen , en ga dit nazien door een tiental mijten in een potje te doen .... zodat er van wegblazen geen sprake meer kan zijn

Nog wat: Wat moeten we met de gevallen dode mijten doen ? Toch zeker
niet achter de kasten gooien ? Verbranden
Daar zegt U wat :shock: nu vallen de mijten gewoon op de grond onder de kasten, en bij het merendeel van de imkers zo dacht ik .....
Is het dan aangeraden om onder het varroa rooster iets te voorzien om zodoende de mijten te vernietigen ?

@ Jos, ga dit straks ook eens proberen https://translate.google.be/translate?h ... rev=search

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 29 sep 2015, 17:18

Ik ben nog steeds aan het bestrijden, maar vooral aan het tellen, aan het monitoren dus.
Nu keek ik afgelopen jaren ook wel eens op de varroalade, maar dit jaar volg ik de varroa beter op. Ik wil meer inzicht hebben in de varroastatistieken. Dit kan ik deels vinden in de boekjes, maar het is veel zinvoller om het te onderzoeken in je eigen volken.
Nu snap ik ook wel dat bestrijden op dit moment niet veel zin meer heeft, maar ik heb de bestrijding dit jaar wat anders gedaan en ik wil zien of deze manier van bestrijding voldoende efficiënt is. Daarom dit nabestrijden. Het lijkt goed te gaan, op een enkel volk na.

Wel heb ik nu 1 ingestort volk (daar is iets mis mee, actieve stof is niet tot in het broednest gaan?) en ik heb 2 A 3 volken waar de mijten blijven vallen!! Er zijn nu over de 2000 mijten gevallen bij 1 volk. Ik heb hierbij de lade er pas half augustus in gedaan. De bestrijding hiervoor (het aantal gevallen mijten) heb ik dus niet meegerekend. Met een nieuwe behandeling zondag van oxaalzuur blijven er ook weer mijten vallen (zeker weer enkele 100den). Ongelovelijk. Voor de rest zitten de volken goed in de bijen en heb ik nog geen misvormde bijen gezien (op 1 volk na dan). Ook heb ik begin september mierenzuur behandelingen gedaan en hierbij lieten de meeste sommige volken wel wat verhoogde val zien, maar niet dramatisch.

gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten