Ziek volk: stuiptrekkende bijen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Ziek volk: stuiptrekkende bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 04 okt 2015, 19:15

Ik ben vandaag een ziek volk tegengekomen. Heel gek. Overal lagen versufde bijen die aan stuiptrekken waren (of wat er op leek). De bijen zagen er niet ziek uit (geen verminkingen ofzo). Er zitten nog steeds flink wat bijen in de kast, maar er lagen 100den dode bijen op de bodem en onder de oortjes van de ramen. Niet normaal als je mij vraagt. Of zou dit het afsterven zijn van oude bijen zijn? Lijkt mij niet.
Volgens mij kan het geen varroa zijn, aangezien ik geen varroa vind in dit volk.

Het volk staat tussen 40 andere kasten die nergens last van hebben. Kan dat een volk een besmette bron heeft gevonden?

PS ik heb een staal genomen maar moet een paar dagen weg. Kan ik die in de vriezer houden?

gr.
JP

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Ziek volk: stuiptrekkende bijen

Bericht door Jaap v.Popering » zo 04 okt 2015, 21:57

Een monster is natuurlijk altijd het beste in de vriezer te bewaren .

Acuut Bijen Verlamings Virus Ik citeer uit Hony BeeDiseases & Pests

Wanneer een door ABVV besmette bij belaagd wordt door een varroamijt , wordt de huid beschadigd en komen er ABVV partikels in het bijenbloed .
Eens een virus in het bloed , is de besmetting fataal De bijen raken half verlamd en sterven binnen 3-5 dagen .

Er wordt verondersteld dat de verteringsenzymen van de varroamijt het ABVV kopiëren en dat de mijt kan functioneren als vector voor het overdragen van het virus van besmette naar gezonde bijen .
Dit virus kan dan door vervliegen van bijen belaagd door met ABVV besmette vrouwelijke varroa worden overgedragen tussen de verschillende bijenvolken .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Ziek volk: stuiptrekkende bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 04 okt 2015, 22:08

Het ziet er wel naar uit dat dit het is. Toch opmerkelijk omdat het volk er behoorlijk vitaal uitzag. Ik heb/had niet echt de indruk dat dit volk omkomt in de varroa. Integendeel. Ik zal de bijen in de vriezer doen.

gr.
JP

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Ziek volk: stuiptrekkende bijen

Bericht door joselito » ma 05 okt 2015, 07:32

Ik denk dat je mag vergeten dat als je het aantal mijten maar laag genoeg krijgt op een bepaald punt, je voor de rest geen problemen meer krijgt. Met dit bedoel ik als je eenmaal andere ziekten in jouw kasten hebt zoals nosema ceranae, of APV of Schwarzsucht (waar ze in Duitsland veel problemen mee blijken te hebben) of wat dan ook dan kan deze ziekte zich manifesteren ondanks dat je op een bepaald punt een goede Varroa bestrijding gedaan hebt.
Vorig jaar had ik een aantal zesramers gemaakt door middel van een broedaflegger. Toen al het broed uitgelopen was en ze een jonge koningin aan de leg hadden heb ik ze bestreden tegen Varroa. Toch zijn al die zesramers verdwenen omdat er andere ziekten aanwezig waren in de kastjes. De ramen met voedsel bleven blijkbaar een haard van besmetting.
Ze spreken van verticale en horizontale besmetting. Verticale is door middel van voedsel of contact van bij naar larve, de horizontale is van de ene bij naar de andere door middel van mijten. Die horizontale druk kan je wegnemen maar als de verticale druk te hoog blijft kunnen er nog problemen optreden.
Daarom dat Ik het systeem van Ralf Büchler zo goed vind, je elimineert niet alleen de mijten maar je vernieuwt ook tegelijkertijd het hele ratenbestand waardoor je andere eventuele besmettingshaarden wegneemt.
De broedafleggers die ik dit jaar gemaakt heb, heb ik ook nieuwe ramen gegeven op het moment dat de jonge koningin begon te leggen en nu schijnt alles in orde te zijn.
Daarom dat ik ook geen bebroede ramen meer bewaar (ander topic) :)
Laatst gewijzigd door joselito op ma 05 okt 2015, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Ziek volk: stuiptrekkende bijen

Bericht door Jaap v.Popering » ma 05 okt 2015, 08:43

joselito schreef:.
Daarom dat ik ook geen bebroede ramen meer bewaar (ander topic) :)
Ik hergebruik alle ramen waar ik nog doorheen kan kijken in een oude vrieskist en behandel deze eerst met een zwavelkaartje en daarna met ijsazijn .
Ook ik heb geen enkel probleem .

Jaap v P

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Ziek volk: stuiptrekkende bijen

Bericht door joselito » ma 05 okt 2015, 09:51

Jaap v.Popering schreef: Ik heb geen enkel probleem
Zoveel te beter. Maar als er zich problemen voordoen is het mijn ervaring dat je drastisch te werk moet gaan. Zoals de heer Büchler zegt, leer van de bijen, zij nemen ook niets mee behalve wat eten als ze een nieuw volk stichten. En dat eten wordt nog omgezet in was de eerste dagen.

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten:261
Lid geworden op:vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds:mei 2015
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica bastaard
Locatie:Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: Ziek volk: stuiptrekkende bijen

Bericht door sikkie68 » ma 05 okt 2015, 14:17

JEEEE LIJKT ME VRESELIJK GEZICHT. zou t misschien vergiftigings/ toxische stuipen zijn. :think: het is droog dus ze zullen ook snel naar iets vochtigs grijpen om te drinken. tis maar een brain wave, toch raar dat t 1 volk betreft .groet en sterkte
sikkie, den haag
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Ziek volk: stuiptrekkende bijen

Bericht door Jaap v.Popering » ma 05 okt 2015, 18:52

joselito schreef:. Maar als er zich problemen voordoen is het mijn ervaring dat je drastisch te werk moet gaan.
Daar heb je gelijk in , maar dan moeten er wel problemen zijn .!!

Het is tegenwoordig een hype omdat men de zo genaamde verdwijnziekte een geheimzinnige status heeft gegeven ; je ramen af te branden ....alles met soda te soppen ....Elk jaar nieuwe raat laten bouwen ... . en ga zo maar door .
Wanneer je gewoon hygiënisch imkert is voldoende... uitgezonderd wanneer er vuilbroed in je omgeving geconstateerd is ....dan zijn al deze extra maatregelen nodig .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Ziek volk: stuiptrekkende bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 21 nov 2015, 12:39

Begin oktober had ik dus een volk met struiptrekkende versufde bijen (voor en in de kast). Eigenlijk gelijktijdig is daar nog een volk bijgekomen op dezelfde stand. Voor de twee kasten lagen enkele 100den bijen. Ik heb beide volken bestreden met oxaalzuur (als laatste redmiddel). De volken zijn er nu nog en nog van redelijke omvang. Nog zeker 4 a 6 volle ramen met bijen. Zo te zien gaan ze het halen. Geen tekenen meer van de ziekte.
JP

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Ziek volk: stuiptrekkende bijen

Bericht door FerryB » za 21 nov 2015, 14:36

Maar de vraag is waar komt/kwam het door. Je had toch een staal bijen genomen is daar nog wat uit gekomen dan?
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten