Niet behandelen tegen Varroa kan! Ervaring of interesse? Stuur een mailtje! 925 mei 2022)

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
jjmvaningen
Berichten: 1105
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Niet behandelen tegen Varroa kan! Ervaring of interesse? Stuur een mailtje! 925 mei 2022)

Bericht door jjmvaningen » wo 25 mei 2022, 11:40

TER INFO:, groet jacques
-------------
Van 2019 tot begin dit jaar liep Samen Imkeren 2.0. Een onderzoeksproject binnen het Nationaal Honingprogramma waarin door 5 imkersgroepen op verschillende manieren wordt geïmkerd (link). Het gaat om het niet behandelen tegen Varroa. Deelnemers waren BD-imkers, de Duurzame Bij, Vitale Bijen uit Laren, de Werkgroep Beebreed Nederland en Bijen@wur, waarvan de volken vergeleken zijn met twee groepen controle volken. Voor beide controle groepen zijn willekeurige volken gekocht op de markt waarvan 1 controle groep met Oxaalzuur is behandeld en de andere controle groep niet is behandeld. Niet behandelen tegen Varroa kan! We willen graag in contact komen met imkers die al langere tijd niet behandelen om hierover in bijeenkomsten ervaringen uit te wisselen en te zoeken naar nieuwe samenwerkingsvormen. Ervaringen zullen worden verwerkt in een brochure over Samen Imkeren 2.0. Behandelt u nog wel maar heeft u interesse hoe te stoppen met behandelen? Tijdens de bijeenkomsten willen de deelnemers van Samen Imkeren hun kennis ook graag met u delen.
voor aanmelden: zie bijlage.
-------------
niet behandelen tegen varroa kan (25 mei 2022).pdf
(222.58 KiB) 261 keer gedownload

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Niet behandelen tegen Varroa kan! Ervaring of interesse? Stuur een mailtje! 925 mei 2022)

Bericht door maartenkleijne » wo 25 mei 2022, 12:11

Vorige eeuw heb ik ook soms varroa behandeld hoewel de varroaverhalen mij altijd als broodje aap klonken zonder degelijke wetenschappelijke onderbouwing. Tot het beroemde verhaal van een bejaarde imker in Drenthe die halverwege jaren 90 nog nooit van varroa gehoord had maar altijd al 6 volken achter in de tuin had, en dus ook nog nooit behandeld. Toen apistan ermee ophield ben ik gewoon opgehouden met behandelen sinds 1998 en mijn bijen leven nog steeds.
gr,
m

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Niet behandelen tegen Varroa kan! Ervaring of interesse? Stuur een mailtje! 925 mei 2022)

Bericht door tomer » wo 25 mei 2022, 18:26

En wat zijn de resultaten van het onderzoeksproject??
Hoeveel % van de niet behandelde volken overleefden 3 opeenvolgende winters in vergelijking met de wel behandelde volken?
Het zou mooi zijn dit hier ook te vermelden.
Behandelde volken werden met oxaalzuur behandeld, gebeurde dit ook in de zomer en hoe dan (broedloos of niet, vernevelen of verdampen)?

In België was de wintersterfte afgelopen winter 27%, dat zal voor Nederland vergelijkbaar zijn. Er zijn verschillende redenen voor wintersterfte, maar de grootste oorzaak ligt bij het niet of niet effectief behandelen.
Door uitspraken als "niet behandelen kan" zonder erbij te vertellen wat je dan wel moet doen tegen varroa, wordt er een verkeerde boodschap gegeven.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Niet behandelen tegen Varroa kan! Ervaring of interesse? Stuur een mailtje! 925 mei 2022)

Bericht door Hans van der Post. » za 11 jun 2022, 09:56

tomer schreef:
wo 25 mei 2022, 18:26
En wat zijn de resultaten van het onderzoeksproject??
Hoeveel % van de niet behandelde volken overleefden 3 opeenvolgende winters in vergelijking met de wel behandelde volken?
Het zou mooi zijn dit hier ook te vermelden.
Behandelde volken werden met oxaalzuur behandeld, gebeurde dit ook in de zomer en hoe dan (broedloos of niet, vernevelen of verdampen)?

In België was de wintersterfte afgelopen winter 27%, dat zal voor Nederland vergelijkbaar zijn. Er zijn verschillende redenen voor wintersterfte, maar de grootste oorzaak ligt bij het niet of niet effectief behandelen.
Door uitspraken als "niet behandelen kan" zonder erbij te vertellen wat je dan wel moet doen tegen varroa, wordt er een verkeerde boodschap gegeven.
Citaat: Door uitspraken als "niet behandelen kan" zonder erbij te vertellen wat je dan wel moet doen tegen varroa, wordt er een verkeerde boodschap gegeven.
Inderdaad Maarten wat doe jij met je volken? In heel Europa en in NL is winter 2021/2022 is 25% van de volken uit de kasten verdwenen.
Staan bij jou de kasten op de grond waardoor de schorpioen gemakkelijk de kast binnen kan komen?
!Hans.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Niet behandelen tegen Varroa kan! Ervaring of interesse? Stuur een mailtje! 925 mei 2022)

Bericht door A.A. Staals » za 11 jun 2022, 10:16

Heel dicht bij mij (zelfde drachtgebied) wordt biologisch bijen gehouden. zij werken er mee.
Resultaat: Alles dood.
Zolang ik bijen heb gehad altijd verlies onder 2%, wel met bestrijden.
Verliezen vaak door te laat bestrijden. Bestrijden direct na de zomerdracht is een noodzaak. Late drachten hebben extra zorg nodig.

ad staals

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Niet behandelen tegen Varroa kan! Ervaring of interesse? Stuur een mailtje! 925 mei 2022)

Bericht door maartenkleijne » za 11 jun 2022, 10:24

"Staan bij jou de kasten op de grond waardoor de schorpioen gemakkelijk de kast binnen kan komen?"
Ze staan niet op de grond Hans maar wel in een zeer organische omgeving, met veel strooisel en beestjes op de tafel waar ze staan.
De afgelopen 10 jaar heb ik één keer een volk dood gehad, dat was onder invloed van een specht dei een oude kast helemaal had open getrokken.
gr,
m

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Niet behandelen tegen Varroa kan! Ervaring of interesse? Stuur een mailtje! 925 mei 2022)

Bericht door G,A3. » di 16 aug 2022, 22:50

De nakomelingen van een zwerm uit 2006, 2015, 2016 en 2017 leven nog steeds in de kasten waarin zij geplaatst werden. Ze staan op een betonnen plaat op de grond en er zitten, niet gedetermineerde, grondroofmijten in de kasten. Zo eenvoudig kan het zijn.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Niet behandelen tegen Varroa kan! Ervaring of interesse? Stuur een mailtje! 925 mei 2022)

Bericht door Jaap v.Popering » wo 17 aug 2022, 12:15

G,A3. schreef:
di 16 aug 2022, 22:50
. Ze staan op een betonnen plaat op de grond en er zitten, niet gedetermineerde, grondroofmijten in de kasten. Zo eenvoudig kan het zijn.
Ik hoor net van een teler dat ( roofmijt ); Orius ' ) kan overleven op stuifmeel van Alyssum . Misschien dat zij op het gevallen stuifmeel op de bodem van de bijenkast ook wel kunnen overleven .

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Niet behandelen tegen Varroa kan! Ervaring of interesse? Stuur een mailtje! 925 mei 2022)

Bericht door Astrid Schoots » di 23 aug 2022, 16:09

Ongeveer 15 jaar geleden begon ik met minder behandelen, de laatste 10 jaar ben ik er helemaal mee gestopt, op nog één keer een winterbehandeling oxaalzuur druppelen na. Mijn volken staan in het buitengebied, er is niet echt veel dracht maar wel veel natuur. Ik slinger sinds een aantal jaren ook niet meer. Enkele boomklossen staan zo goed als met open grond in verbinding, de rest staat op een lage bok onder een afdak, achter hoge beplanting als zonwering. Weinig varroa, geen dode volken.

Met name bij mijn eerste boomklos heb ik de groeiende (varroa-)weerstand goed kunnen volgen:
- door plexiglas zag ik vanaf de eerste raatbouw veel poetsgedrag bij elkaar, met name in vleugelinplant, taille en langs chitineringen
- uitgebreide propolisering van de ruwe houtwanden
- schoonschrobben (washboarding) van alle onderdelen in klos, vlieggat en buitenwand
- in het tweede seizoen lagen er gedurende enkele dagen nog witte, leeggezogen darrenlarven voor de klos: dit legde ik uit als het opofferen van één generatie darrenbroed bij een te hoge varroadruk. (Iets vergelijkbaars doet de Apis Cerana bij grote varroabesmetting, nl bij een generatie darren de broeddekseltjes dichtmetselen). Daarna heb ik nooit meer een verkreukeld vleugeltje gezien.
:hive:

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Niet behandelen tegen Varroa kan! Ervaring of interesse? Stuur een mailtje! 925 mei 2022)

Bericht door Freek » vr 26 aug 2022, 22:05

Interresant verhaal Astrid. Ben zelf ook onderweg naar zonder behandeling hoop ik maar dan wel met losse bouw. Ik volg het idee van Ben Som de Cerff en heb inmiddels drue buckfast volken op kleine (4,9) mm cellen en “smalspoor “ bijen ik bedoel raat afstand ongeveer 32 mm. Er gaan zo zelfs 12 ramen op glijders in een spaarkast broedkamer romp. Een volk kan met een zon romp toe. Van wat ik lees gaat de celgrootte in het broednest naar een meer natuurlijke afmeting. Het broednest wordt daardoor en door de kleine raatafstand warmer. De bijen zijn zo een dag eerder klaar. Het instapwindow voor de mijten is zo korter waardoor er minder kunnen vermenigvuldigen. Ik denk dat de kleine celgrootte meer overeenkomt met wat gebeurt in vaste natuurbouw in korf of klosbeute aka boomstam. Daar zijn in broednesten ook kleine celgroottes in broednest gemeten maar in de rand daaromheen grotere celgrootte dus daar waar de honing zit. Tevens is het mogelijk de punten van de raten af te snijden in mei. De bijen bouwen die punten vol darrenbroed en in dat beetje darrenbroed concurreren de mijten elkaar dood. Dat is een biologische val.

Freek

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten