Thymovar regenereren?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Dieterv
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 22 jan 2023, 10:20
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Thymovar regenereren?

Bericht door Dieterv » zo 22 jan 2023, 10:29

Als beginnende imker val ik achterover van de prijzen die sommige middelen kosten.

Voor varroa bestrijding lijkt thymovar me bijvoorbeeld een gebruiksvriendelijke methode, maar de prijs 🙈.

Ik lees dat sommigen werken met thymol kristallen, al dan niet opgelost in alcohol, veel discussie over hoeveel en verdampingsoppervlakte.

In een winkel kwam ik nu vloeibare thymol (40%)tegen aan aanvaardbare prijs...(zit ik zelf niet met het oplossen van ed)

Ik denk nu luidop: als ik de doekjes thymovar met gaas bescherm tegen de bijen zodat ze niet verpulverd worden, zou ik ze dan niet na gebruik kunnen drenken in deze (goedkopere) vloeibare thymol om ze gewoon telkens opnieuw te gebruiken?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Thymovar regenereren?

Bericht door Hans van der Post. » wo 25 jan 2023, 10:29

Ook even hardop denken: weet jij hoe sterk de oplossing is die je koopt?
Is dit de zelfde als wat je al hebt?

Ik zelf houdt het maar bij oxaalzuur verdampen kan nooit misgaan mits je afstand houd!!
!Hans.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Thymovar regenereren?

Bericht door Fish » wo 25 jan 2023, 13:55

Een strip bevat 15gr Thymol, ik neem aan pure Thymol-olie. Aldus de gebruiksaanwijzing. Mocht je doekjes gaan drenken, doe het dan met een weegschaal zodat je die hoeveelheid iig niet overschrijdt.

Dieterv
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 22 jan 2023, 10:20
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Thymovar regenereren?

Bericht door Dieterv » wo 25 jan 2023, 18:11

Vloeistof die ik tegenkwam spreekt van 40% thymol. Dus als ik 37,5 gr vloeistof in de strip laat opnemen zou ik exact 15 gr thymol in de strip inbrengen.

Dieterv
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 22 jan 2023, 10:20
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Thymovar regenereren?

Bericht door Dieterv » wo 25 jan 2023, 18:33

Hans van der Post. schreef:
wo 25 jan 2023, 10:29
Ik zelf houdt het maar bij oxaalzuur verdampen kan nooit misgaan mits je afstand houd!!
Oxaalzuur verdampen als winterbehandeling en bij nieuwe broedloze zwermen staan effectief ook op mijn verlanglijstje.

Maar in de loop van het jaar lijkt me het probleem dat er altijd een deel mijten in het broed de oxaalzuur verdamping ontlopen... Of je moet pakweg met week tussentijd verdamping herhalen?
Behandeling met thymol lijkt me dan eenvoudiger omdat deze langdurig is en dus de broedcyclus overschrijdt. Of zie ik dit verkeerd?
(ben maar beginnend dus wil zeker niet de indruk wekken dat ik overtuigd ben van mijn gelijk)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten