bestrijding Varroa

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:
bestrijding Varroa

Bericht door joselito » di 14 jul 2009, 13:07

Dit jaar heb ik eens iets nieuws geprobeerd omdat er de laatste weken veel bijen door het gras voor de kasten kropen. Het is gebaseerd op systemen die nog al door andere imkers toegepast werden. Op 1 Juli heb ik de zomerhoning afgenomen en geslingerd. Daags nadien heb ik van al de productiekasten alle ramen afgenomen en vervangen door waswafels. En dadelijk heb ik 5 liter voedsel in de voederbak gegeven. Naast ieder productiekast heb ik een zesramer staan. Daar heb een koninginnerooster op gelegd en er een lege bak op gezet. En al het gesloten broed van de productiekasten heb ik zonder bijen aan deze zesramers gegeven. Twee dagen later heb ik de productiekasten behandeld met oxaalzuur. Het aantal mijten dat viel was van een paar honderd tot één kast een paar duizend (deze kast had maar weinig broed. Na twee dagen heb ik nog eens behandeld met oxaalzuur. Nu was het aantal mijten tussen de 10 en de 30. Het resultaat is nu dat mijn productiekasten allemaal nieuwe ramen hebben en praktisch geen mijten meer.

Vandaag heb ik de ramen van de zesramers opnieuw afgenomen. Het meeste broed was uitgelopen. De bijen heb ik in de productiekasten afgeschud.
Vanavond zal ik opnieuw behandelen met oxaalzuur om de mijten die met deze bijen meegaan alsnog te vangen Ondertussen hebben de productiekasten terug 3 ramen broed en het is mooi om te zien hoeveel stuifmeel er binnen gebracht wordt. De zesramers worden nu behandeld met Apilife-Var
Naar het voorbeeld van Broeder Adam heb ik in voorgaande jaren, als ik de honingzolders afnam, hiervoor in de plaats een broedbak met waswafels gegeven en de koningin boven de rooster gezet. 21 dagen later kan dan de onderste bak verwijderd worden. In een handeling zijn dan alle ramen van de kast vernieuwd.
Mijn ervaring is dat dit in het voorjaar de beste kasten waren ondanks het verlies van al hun stuifmeel het jaar voordien. De bijen weten dit blijkbaar en beginnen alsnog een grote voorraad aan stuifmeel op te bouwen.
Van één ding ben ik nu wel zeker. De productiekasten zullen een gezonde generatie winterbijen gaan kweken in de nieuwe raten en praktisch zonder mijten.

Ps ik werk met dadant blatt kasten

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: bestrijding Varroa

Bericht door LWPisa » di 14 jul 2009, 17:10

Goede zo niet de beste strategie, oxaalzuur en "rotatie". Effectief, residue-arm, bijen op schone raten.

Zo voor de zomer vind ik het wel veel ingrepen en zonde van het stuifmeel. Ikzelf ga liever voor oxaalzuur in de winter.

L

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: bestrijding Varroa

Bericht door Kroese » di 14 jul 2009, 18:51

LWPisa schreef:
Goede zo niet de beste strategie, oxaalzuur en "rotatie". Effectief, residue-arm, bijen op schone raten.

Zo voor de zomer vind ik het wel veel ingrepen en zonde van het stuifmeel. Ikzelf ga liever voor oxaalzuur in de winter.

L
Inderdaad Lennard, zonde van het stuifmeel, maar het komt nog aan de 6ramer tengoede.

De oxaal of mierenzuur behandeling is echter wel zeer effectief op dit moment.
De mijten groeien eind Juli naar een piek toe. Dat duikt allemaal in het komende broed van de winterbijen. Als je dat kunt voorkomen, komt dat de gezondheid van het hele volk ten goede.

Ik zet als ik klaar ben met het slingeren van de LindeH de bijen en de koningin op leeggeslingerde Hoge broedramen (DUHOKA). Hier zit nog wel stuifmeel in. Het broed gaat boven het rooster.
Voor dat het broed in de nieuwe bak wordt gesloten, zet ik de bovenbak met het oude bijna gesloten broed op een separator met fijn gaas, waar geen varoa door kan.
De bijen uit de bovenbak vliegen af naar beneden.
Voor het broed in de onderbak is gesloten, gaat er oxaal of 2 bierfiltjes met ieder 10 ml op.

Ruim een week geleden heb ik een volk, wat ik moerloos heb gehouden, tot het broed was uitgelopen, behandeld met 2 bierfiltjes met ieder 10 ml. De foto is het resultaat van de volgende dag.

Afbeelding

Met behandelen in September of zelfs December ben je te laat, zeker als je zoals Joselito krabbelende bijen in het gras ziet lopen.

Groet,
Hennie.....

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: bestrijding Varroa

Bericht door joselito » di 14 jul 2009, 20:01

nee, het stuifmeel komt niet aan de zesramer ten goede. Ik heb namelijk de ramen terug afgenomen en de bijen bij de productiekast geslagen. De ramen worden leeg geslingerd en daarna gesmolten. Dit jaar hadden de bijen uitzonderlijk veel voedsel (honing) in de broedkamer opgeslagen. Per kast heb ik ongeveer 10 kg uit de broekastramen geslingerd. Dat voedsel zal terug aan de kasten gevoederd worden. Ik weet het is een hoop werk, gelukkig is het bijen houden enkel een hobby [:)]

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: bestrijding Varroa

Bericht door LWPisa » di 14 jul 2009, 22:30

Hmmm Hennie...das vrij veel...wat voor winterbehandeling had dit volk? Is er iets mee?

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: bestrijding Varroa

Bericht door AndreasH » di 14 jul 2009, 22:48

Even een vraagje over thymovar. Ik heb zaterdag een volk behandeld met 1 strip (in tweeen geknipt, zoals op de bijsluiter). Nu vallen er gemiddeld 9 tot 11 mijten per dag. Is dat 'n beetje in orde of zou dat veel meer moeten zijn??

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: bestrijding Varroa

Bericht door Kroese » wo 15 jul 2009, 00:05

LWPisa schreef:
Hmmm Hennie...das vrij veel...wat voor winterbehandeling had dit volk? Is er iets mee?
Dit volk was er 1 uit een rijtje wat erg sterk uit de winter kwam. Die kwamen in September hoegenaamd zonder broed van de heide. Toen straf behandeld. (heb ik al eens eerder geschreven.)
Ik dacht, die volken hebben geen winterbijen kunnen maken op die slechte heide. Ik dacht dat ze de winter niet zouden overleven.
Maar ze hebben tijdens en na het voeren nog een stuifmeel rijk najaar gehad, waardoor ze nog wat generaties bijen hebben kunnen maken.
Ik wil ook nog even wijzen op het verhaal van Wilfried Muis die een grote zwerm direct behandelde, en er ook een vracht mijten afhaalde.
Als jij dan hier op het forum gaat vertellen van jouw werkwijze, die in zijn geheel goed voor jou werkt. Dan ben ik bang dat een hoop imkers met minder ervaring jou gedeeltelijk gaan volgen. Die hebben misschien wel een sterkere basis besmetting aan varoa.
Deze mensen moeten echt oppassen met alleen een oxaal in de winter.
Die zullen erg veel schade kunnen hebben, doordat de volken in November al verdwenen zijn. Valt in December niets meer te behandelen.

Deze imkers wil ik dus sterk waarschuwen.
Behandel als de Linde honing eraf is direct, en meerdere malen als je gesloten broed hebt.

Hennie......

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: bestrijding Varroa

Bericht door LWPisa » wo 15 jul 2009, 01:02

Ah ok heide...wie weet hoeveel mijten je daar hebt opgepikt. Als jij 's winters er 95% afkrijgt dan heb je er 6 maanden later geen 3000 zonder vreemde influx.

Het is wel safer ja om nu of vaker te behandelen zeker als je maar 1 of 2 volken hebt. Hennie je hebt een punt, mijn bedrijfswijze werkt voor mijn bijen en mijten maar daarvan weet ik wat er vorig jaar mee gebeurt is. Als je een vet besmet volk krijgt dan is het niet genoeg. Zeker als het weer ook tegenzit en een evt broedstop minder is.

Medium volken op natuurbouw, veel volkverjonging, bevruchtingsvolken uit laten groeien, nooit reizen, weg blijven bij andere imkers, oxaalzuur in de winter. Het werkt onder mijn omstandigheden.

Ik ben ook wel eens de helft kwijt maar mijn bijen zijn vrij verschillend door verschillende afstamming, er zitten er altijd wel een paar bij die het in een bepaald jaar beter doen dan de anderen...als van de 15 er 6 overleefden en het voorjaar/zomer erna was goed dan zat ik zo weer op 15. Het feit dat de bij kan verdubbelen of vertrippelen in een goed jaar is het gevolg van een evolutie met veel uitval door weer en ziekte.
Maar dan moet er wel genoeg te eten zijn...

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: bestrijding Varroa

Bericht door joselito » wo 15 jul 2009, 04:38

Kroese schreef:
Behandel als de Linde honing eraf is direct, en meerdere malen als je gesloten broed hebt.

Hennie......


Inderdaad, vele volkeren, die ten dode opgescreven waren, waren verleden jaar al dood voor de winter echt begon. Door de secondaire virusinfecties als gevolg van de Varroa zijn de winterbijen zo verzwakt dat ze de winter niet halen. Opmerkelijk is ook dat ze blijven broeden, om het alsnog proberen te redden om dan uiteindelijk te bezwijken.
Als je dan de kast opent in de lente vind je praktisch geen dode bijen meer en nog een beetje, al beschimmeld broed.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: bestrijding Varroa

Bericht door joselito » vr 17 jul 2009, 20:05

Vandaag heb ik een paar van de kasten nagekeken die ik op 2 juli al hun ramen had afgenomen en wasraat in de plaats gegeven. Ze hadden beiden broed op 4 ramen en wat ik zo mooi vond is dat de stuifmeelramen aan de achterkant ook belegd waren. Dat wil dus zeggen dat de dames ( lees koninginnen) vooruit willen [:)]
Wat deze kasten betreft kan ik op mijn 2 oren slapen


Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten