oxaalzuur en open broed

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

oxaalzuur en open broed

Bericht door Albert Stoter »

Na de afgelopen jaren alleen met thymol de varroa te hebben bestreden wilde ik vandaag een voorzwerm van een dikke week geleden met oxaalzuur benevelen voordat er broed zou worden gesloten.

Eerst nog even nalezen hoe dat ook al weer precies zit met het benevelen met oxaalzuur, en dan lees ik dat er bij een oxaalzuurbehandeling geheel geen broed in het volk mag zitten, dus ook geen open broed.

Dat had ik dus verkeerd onthouden. Ik dacht dat er alleen geen gesloten broed in het volk mocht zitten. Ik begrijp dat open broed evenals de varroa veel schade van het oxaalzuur ondervind.

In http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=9268 lees ik dat Els Kleijnendorst zo zo'n 75 % van het open broed verloor.

Zijn er nog meer mensen die hier ervaring mee hebben?
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: oxaalzuur en open broed

Bericht door Bart de Coo »

Ja. Bij mijn weten is dit onderzocht. Zover ik mij herinner was de uitslag van het onderzoek dat open broed geen schade ondervindt. Ik herinner mij dat LWPisa er iets over schreef. Mail hem eens. In ieder geval heb ik nooit broedschade met oxaalzuur.

Bart
Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: oxaalzuur en open broed

Bericht door Robbert »

Dit is interessant want ik stond gisteren klaar met de plantenspuit en bescherming bij een van mijn volken waar geen broed in zat toen ik de laatste keer keek. Maar gisteren zag ik ineens in de donkere cellen witte pasta zitten met kleine larfjes. Dus toch open broed!

Ik twijfelde sterk of ik nou zou behandelen en heb het maar niet gedaan. Dus ik ben benieuwd of het nu wel of niet kan.

Wel weet ik dat de bijensterfte ook iets toeneemt (verwaarloosbaar) bij oxaalzuur dus ik kan met voorstellen dat larfjes ook kapot gaan door het zuur.
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: oxaalzuur en open broed

Bericht door Albert Stoter »

Voor degenene onder ons die het engels machtig zijn het volgende linkje: http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=17485001.

Op dat linkje staat een samenvatting van een onderzoek naar de effecten van 2 oxaalbehandelingen op bijenlarven ouder en jonger dan 3 dagen.

Er was in dit onderzoek sprake van 10 experimentele volken (die de oxaalbehandelingen ondergingen), en van 10 controlevolken (die dus geen behandeling kregen).

De kern (vrij vertaald):

Na de 2 oxaalbehandelingen werden respectievelijk 12,6% en 9,5% van de jonge larven, en 10,6% en 5,6% van de oude larven uit hun cellen verwijderd. Het oppervlakte open broed daalde na de oxaalbehandelingen met 17,5% en bleef daarna nog 2 maanden laag.

Bij de controle volken (dus zonder oxaalbehandeling) nam in dezelfde periode het oppervlakte open broed juist met 34,5% toe.
Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: oxaalzuur en open broed

Bericht door macwlem »

En waarvoor was er ook alweer de WUR met al die mooie flyers boordevol informatie? Blijkbaar om ze niet te lezen!

http://documents.plant.wur.nl/ppo/bijen/bijsluiter_varroa.pdf
Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: oxaalzuur en open broed

Bericht door Robbert »

Die heb ik wel gelezen en nog veel meer. Maar nergens staat uitgelegd waarom.
Gaan eitjes kapot? Hoe lang is het oxaalzuur aanwezig in een volk en zorgt die tijd voor problemen op het moment dat de cellen gesloten worden? Er staat alleen niet gebruiken bij broed. Ja, op de snelweg staat ook dat je maximaal 120 mag.

100 imkers, 100 meningen en adviezen dus zomaar aannemen dat mensen de informatie niet lezen is niet correct. Ik vind vaak dat de informatie niet toereikend en te kort is. Maar goed misschien begrijp ik het niet.
henkwim
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 23:00
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast F1
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: oxaalzuur en open broed

Bericht door henkwim »

Het punt is volgens mij niet dat broed aangetast word door oxaalzuur. Maar de varoa die eenmaal in het gesloten broed zit niet dood gaat door de behandeling.

Henkwim.
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: oxaalzuur en open broed

Bericht door LWPisa »

Oxaalzuur werkt niet in gesloten broed. Het pakt alleen mijten op bijen.

Open broed kan je beschadigen door er oxaalzuur in/op te spuiten. Je verzuurt je larven gewoon, een 3 a 4% oplossing is vrij zuur. Of dat bij een groeiend volk in dit seizoen erg is is de vraag, ze ruimen het op en maken weer nieuw denk ik. Maar ze krijgen er wel een klap van.

Als je al iets moet doen in dit seizoen met broed aanwezig zou ik voor mierenzuur kiezen. De temperatuur is nu vrij optimaal, noch warm noch koud.

L
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: oxaalzuur en open broed

Bericht door Albert Stoter »

macwlem schreef:
En waarvoor was er ook alweer de WUR met al die mooie flyers boordevol informatie? Blijkbaar om ze niet te lezen!

http://documents.plant.wur.nl/ppo/bijen/bijsluiter_varroa.pdf

Tsja da's nou ook wat Willem, Ik begin dit onderwerp nota bene met de zin:
"Eerst nog even nalezen hoe dat ook al weer precies zit met het benevelen met oxaalzuur, en dan lees ik dat er bij een oxaalzuurbehandeling geheel geen broed in het volk mag zitten, dus ook geen open broed."

Niet gelezen?:D

Die folder van de WUR heb ik gelezen, maar ook andere. En meestal wordt dan alleen gesproken over (het ontbreken van effecten op) gesloten broed.
Om een voorbeeldje te geven een citaat uit de laatste bijenhouden (dus 2010/6 blz 7): "Omdat oxaalzuur alleen werkzaam is tegen mijten die op de bijen zitten, heeft het geen zin om oxaalzuur te gebruiken in volken met gesloten broed".
Niets wordt er vermeld over de effecten op gesloten broed.

Door dat soort publicaties vraag ik mij dan af of men in andere publicaties met het woord 'broed' ook wel echt ook open broed bedoeld (of dat men onzorgvuldig met de terminologie is).

Pas na enig zoeken vond ik de reden waarom oxaalzuur beter niet op open broed kan worden gebruikt.
henkwim schreef:
Het punt is volgens mij niet dat broed aangetast word door oxaalzuur. Maar de varoa die eenmaal in het gesloten broed zit niet dood gaat door de behandeling.

Henkwim, het is dus beiden waar:
- varroa in gesloten broed wordt niet geraakt, en
- open broed wordt beschadigd.
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: oxaalzuur en open broed

Bericht door Albert Stoter »

Albert Stoter schreef:Om een voorbeeldje te geven een citaat uit de laatste bijenhouden (dus 2010/6 blz 7): "Omdat oxaalzuur alleen werkzaam is tegen mijten die op de bijen zitten, heeft het geen zin om oxaalzuur te gebruiken in volken met gesloten broed".
Niets wordt er vermeld over de effecten op gesloten broed.

Verdorie, ben ik daar zelf ook onzorgvuldig met de terminologie.

Ik bedoelde: "Niets wordt er vermeld over de effecten op open broed".
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Semrush [Bot] en 59 gasten