thymovar

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
zanzi
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 22 jun 2009, 23:16
Locatie: Nederland
Contacteer:

thymovar

Bericht door zanzi »

Ik heb de eerste drie weken thymovar behandeling er op zitten (beetje laat misschien), de plaatjes bovenop raten gelegd,volgens gebruiksaanwijzing.
Nu zie ik via de voeropening dat ze wat raat tegen bovenplaat hebben aangebouwd,en wil nu eigenlijk de kast dichtlaten i.v.m teveel verstoring.
Mijn vraag is of ik ongestraft de thymovar onder de kast kan aanbrengen,op de varroa-lade,waarna ik de bodem-opening afsluit.
Of verdampt er uit de plaatjes die bovenop liggen nog enige thymovar waardoor de concentratie mogelijk te hoog wordt,en moet ik ze dus zowizo verwijderen.
Mvg Gijs
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: thymovar

Bericht door Dirk Blanken »

Ik zou de gebruiksaanwijzing volgen Gijs.
Thymoldamp is zwaarder dan lucht.
Het is volgende week weer 18 graden dan kan je alles doen.
Braamraat weg halen is heel weinig verstoring.
Heel licht roken
Verstoring is nu nog raten omhoog halen, zeker als je wilt kijken naar het broed of koningin.
Ik kijk normaal vanaf eind augustus niet meer in de volken(raten eruithalen)alleen als ik iets bijzonders zie aan het vlieggat wil ik nog wel eens voorzichtig controleren.
Dirk

dertiende
zanzi
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 22 jun 2009, 23:16
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: thymovar

Bericht door zanzi »

thanx!
Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: thymovar

Bericht door Ruinerweg »

Ib vandaag de bodemplaten van mijn volken eens met een loupe bekeken en geconstateerd dat er twee volken waren die heel weinig mijtval hadden na twee keer drie weken. Misschien een stuk of 10 mijten!
Het derde volk had erg veel mijten op de bodemplaat: heb ze niet geteld!
Toevallig was dit ook het volk dat dit jaar het minst heeft gepresteerd; ik heb daar ongeveer 10 kilo honing van kunnen oogsten terwijl de andere twee goed waren voor ruim 40 kilo elk!
Er is kennelijk een relatie tussen volkssterkte en en varroabesmetting concludeer ik even snel!
Krijg ik hier weerwoord op?
Of is dit een foute veronderstelling, ik kan me nl. ook iets voorstellen van poetsgedrag omdat het 3 verschillende carnicalijnen betreft.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: thymovar

Bericht door Dirk Blanken »

Roel,
Je hebt het over 3 volken van 3 lijnen dan kan je er niets over zeggen.
Een koningin kan wel een gebrek hebben die niets te maken heeft met de afkomst etc.
Volken die niet goed zijn ver voor de winter een andere koningin geven en verder basta.
Als je van iedere Carnicalijn 8 a 10 volken of ev 30 volken had kon je meer zeggen, zeker als deze allemaal bevrucht waren met de zelfde lijn Darren.
Dirk







dertiende
Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: thymovar

Bericht door Ruinerweg »

Dirk,

Wat jij zegt lijkt me zonder meer waar, toch lijkt het me dat sterke volken beter met de varromijt overweg kunnen dan zwakkere volken. Ook lijken mij zwakkere volken eerder vatbaar voor een "aanslag" van de varroamijt. Ook zijn er in sterke volken meer bijen met de verschillende taken bezig, alleen al door de wet van het getal. Lijkt mij belangrijk omdat de varraomijt toch steeds meer de verdenking op zich laadt DE AANSTICHTER van de verdwijnziekte, CCD of hoe dit allemaal ook maar mag heten.
Om konklusies te trekken is 3 volken veel te weinig, maar een mens krijgt zo op een regenachtige dag in oktober zo zijn gedachten.

Groet,

Roel
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten