verdwijnen van volk

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

verdwijnen van volk

Bericht door frits dalm »

Hoi Ed,
Je vroeg laatst over hoe het met een volk gebeurde
als het verdween, hier mijn reactie.
Het ene volk bestond begin september begin inwintering
twaalf ramen bijen en vijf ramen gesloten broed, slechte
opname voer.Na drie weken gecontroleerd een paar honderd
bijen in de kast, in de winter verdwenen,volk twee had
ongeveer tien ramen bijen met vier ramen gesloten broed,
na de winter nog ongeveer tien dode bijen in de kast!
Verder weg, volk drie ongeveer even sterk bij het inwinteren
in het voorjaar een paar honderd verhongerde bijen rond
wat gesloten broed.
Volgens andere imkers was dit normaal en waren de kasten
op ramen met voer na volkomen schoon, met andere woorden
geen bij meer aanwezig dus ook geen doden meer.
Het vreemde was dat de overlevende volken allen opzetters
waren, hoop hiermee je vraag beantwoord te hebben.

Frits
Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: verdwijnen van volk

Bericht door Ed Pieterse »

Hoi Frits,

Na een ernstig conflict in mijn computer van Windows XP met het Videobewerking programma van Pinnacle heb ik weer na een week de beschikking over een werkende PC.
Excuses voor de late beantwoording.

De reden waarom volken verdwijnen, is eigenlijk het meest interessante en het is mijn mening, dat op Schier ook de oorzaak gewoon Varroa is (Piet dacht dat ook al). En als men dan ook nog oude strippen gebruikt is het hek van de dam.
Natuurlijk hebben de mijten allerlei virussen bij zich, maar de hoofdoorzaak is het aantal mijten in een volk (De virusinfectie is daar recht evenredig mee).
Het vreemde is dat het aantal mijten wat onder op de lade van het volk valt wel een maat is, maar dat bij een volk dat minder mijten laat vallen de resistentie hoger is.

Twee Primorsky-volken bij ons op de proefstand lieten tussen de 8000 en 12000 mijten vallen in 45 dagen, en gingen ten onder.
Een volk dat er weer bovenop kwam liet er in 45 dagen 5000 vallen.
Dat volk was dus blijkbaar al langer bezig met mijten verwijderen (dit is waar het om draait).
Wat hierbij erg interessant is, dat we de witte mijten (nimfen) apart hebben geteld. Het bleek dat vorig jaar er maar weinig (3% tot 5%) witte mijten op de onderlegger lagen (bij de Carnica's helemaal niet), maar dit jaar 15% tot 30% (dat is heel verschillend) wat een gevolg is van het broedtrekken. We denken dat het percentage witte mijten wat op de onderlegger ligt een maat zal zijn voor de resistentie. Dat betekent dus dat er bij een (gedeeltelijk) resistent volk het hele jaar door een percentage witte mijten op de onderlegger moet liggen om de resistentie aan te kunnen tonen.

Nu over de informatie die ik graag wilde horen en die je me gaf:
Het beeld wat je dan ziet in een verlaten volk is belangrijk om een idee te krijgen van wat er gebeurd is.
Bij de Primorsky's vind je dan verspreid over het hele raam zo'n 70 gesloten verlaten celletjes, waarvan er enkele opengemaakt zijn.
Bij de Carnica's is dat beeld anders, want daar vind je dan nog flinke plakken broed, die verlaten zijn en bijna geen opengemaakte celletjes.
Bij ons zijn er dus ook Carnica's ten onder gegaan, omdat (wat Els al vermoedde) de Varroadruk op de stand erg hoog was. De Carnica's heb ik altijd elk jaar behandeld (vorig jaar met Apistan), maar de druk was blijkbaar dermate hoog, dat er een aantal het niet hebben gered voordat ik dit jaar met behandelen begon (half september). Nu heb ik het restant Carnica's met Perizin behandeld.

Dan je opmerking dat de nieuw opgezette volken het beter deden. Dat klopt in de logica, dat het 2de jaar de Varroadruk naar een hoogtepunt gaat en het volk er dan aan ten onder gaat. Niet alleen aan de invloed van de mijten in de cellen door het gebruik van voedingsstoffen van de larve, maar ook vanwege de aanwezige virussen. Wij zagen de uitwerking van het DWV-virus en het K-virus op de stand. Er waren ook krabbelaars, maar die waren er ook al voordat we last van de Varroa hadden, dus dat is geen maatstaf van de Varroa-besmetting.

Je begrijpt dat ik daarom nieuwsgierig was, naar wat jullie zien als een volk is ingestort.

Ed Pieterse
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten