Verdwijnziekte

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Piet Jager »

Hans,
Ik vond dit op een recorderband die ik toen heb gemaakt
.
Dan heb je misschien ook dat mooie tegeltableau, dat toen is uitgegeven. Ik heb het tenminste bij voorintekenprijs wel ontvangen!

!Piet
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Hans van der Post. »

Dan heb je misschien ook dat mooie tegeltableau, dat toen is uitgegeven. Ik heb het tenminste bij voorintekenprijs wel ontvangen!
!Piet
Piet hier is dan die begeerde tegel.
Het plaatje is afkomstig uit 'n boek maar welke weet ik niet meer.
AfbeeldingAfbeelding
Hans.
lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door lamheuv »

Afgelopen jaar zijn wij naar het koolzaad gereisd in Frankrijk, omdat in Groningen en omstreken bijna geen koolzaad was gezaaid in september 2001. Te nat.
Via e-mails hebben wij o.a. contact gekregen met een Franse imker. De heer Couty, secretaris-penningmeester van de UNAF(als ik het goed heb begrepen) van het departement de Creuse. Hij waarschuwde ons voor Gaucho. Ik heb toen niet begrepen wat het was. En mijn Frans is maar school- Frans, zodat de heer Couty mij heel sumier heeft uitgelegd wat het was. Ik ben blij nu van jullie (in het Nederlands) te kunnen lezen wat het is.

Elze Lammerts.
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Piet Jager »

Elze,
Afgelopen jaar zijn wij naar het koolzaad gereisd in Frankrijk
...en leven jullie bijen nog???? Of zijn ze de kluts ook kwijt geraakt?

!Piet
piml
Berichten: 250
Lid geworden op: wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door piml »

Dag Piet,

Trof twee weken geleden voor twee kasten in de duinen van Bloemendaal zo'n 1000 dode bijen aan. Oorzaak mij niet geheel duidelijk, maar misschien heeft het wel met gif te maken.

Van de week waren alle dode bijen netjes door 'derden' opgeruimd. Wanneer ik de kasten van het voorjaar voor inspectie open ga maken, zal ik dus niets meer aantreffen dan alleen de zogeheten 'verdwijnziekte'.

Groet,


Pim Lemmers
lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door lamheuv »

...en leven jullie bijen nog???? Of zijn ze de kluts ook kwijt geraakt?
Hallo Piet,
Ja, gelukkig geen alarmerende toestanden. De landbouwer waar we ze hadden staan, heeft ons van te voren gewaarschuwd, dat hij met Decis moest spuiten. Gelukkig hebben wij hier in Nederland nog naar de gevaren en de te nemen maatregelen kunnen informeren. Het was van januari tot juni een geweldig avontuur.
We hebben zelfs een Dadantkast laten staan en zijn gang laten gaan. Deze kast hebben we zonder hoge verwachtingen in augustus opgehaald.
Er zat ongeveer een 16 kilo honing van alle mogelijke bomen en struiken en planten.
Van de familie waar de kast is blijven staan, hoorden we dat er (minimaal) 2 zwermen zijn afgekomen, daarom ondanks.... nog niet zo slecht, was onze mening.

Vriendelijke groetjes Elze.
P.s. Ik heb net je website opgehaald en opgeslagen. Straks even beter bekijken.
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Piet Jager »

Hoi Elze,
.... heeft ons van te voren gewaarschuwd, dat hij met Decis moest spuiten.
AA Decis FLEUR VLOEIBAAR
Bestrijding van insecten op gewassen.
Het middel werkt als contact- en maaggif. AA decis® FLEUR VLB. werkt niet systemisch, heeft geen dampwerking en dringt niet snel in het blad door; wel penetreert het in de waslaag. De nawerking op plantenmateriaal is lang. Het middel is zacht voor het gewas. AA decis® FLEUR VLB. werkt vooral tegen rupsen, doch is daarnaast werkzaam tegen vele andere insecten. Bij behandeling van bomen, struiken en andere hoog opgaande gewassen en kamerplanten zodanig spuiten dat het gewas goed wordt bevochtigd d.w.z. tot aan het moment dat de spuitvloeistof begint af te druipen. Bij behandeling van groentegewassen en ander laag blijvende gewassen maximaal 1 liter spuitvloeistof per 10 m2 gebruiken.

Toegestaan is uitsluitend het gebruik als insectenbestrijdingsmiddel in:
a. aardappelen;
b. appels, peren, druiven, kersen en pruimen;
c. bessen, aardbeien, bramen en frambozen;

d. boerenkool, kropsla, ijsbergsla en andijvie;
e. stambonen, peulen en erwten;
f. aubergines, courgettes, komkommers, meloenen, paprika's en tomaten;
g. rode kool, savooie kool, spitskool, witte kool, chinese kool, bloemkool, broccoli, spruitkool en koolrabi;
h. koolraap, radijs, rammenas en consumptieraap;
i. uien en prei;
j. knolvenkel;
k. kamerplanten en sierplanten in de tuin

!Piet
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Oude Essink »

afbeelding tegel van Piet:
Piet hier is dan die begeerde tegel.
Het plaatje is afkomstig uit 'n boek maar welke weet ik niet meer. w.g.Hans
De afbeelding ( een houtsnede uit de 16e eeuw) staat afgedrukt in het boekje van P.Nyland "Den Naerstigen Bijenhouder"; gedrukt als deel IV
van "'t Vermakelijck Lantleven": eerste druk 1661 bij Doornick Amsterdam. In latere drukken wordt een kopersnede gebruikt van de hand van een navolger van Rembrandt.
"Merk de typisch hollandse hooischuur op en de bisschopsmutsachtige korven." merkt Goens-Maes op in hun geschiedenis van de bijenteelt waar in spiegel de afbeelding ook staat.
hennie oes
Afbeelding
Imkerij Westland
Berichten: 143
Lid geworden op: do 21 feb 2002, 13:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Imkerij Westland »

In de biologische tuinbouw worden in principe geen bestrijdingsmiddelen gebruikt. De praktijk leert dat er incidenteel toch gebruik gemaakt wordt van bestijdingsmiddelen daar de biologische bestrijding niet afdoende is. In het algemeen zal een biologisch tuinder/kweker geen bestrijdingsmiddelen gebruiken omdat hij hiermee ook zijn biologie(natuurlijke bestrijders; sluipwesten, etc.)omzeep helpt.
Toch laat de praktijk zien dat voor b.v. rode-luis Admire het enige afdoende middel is en wordt zal dit ook plaatselijk (enkele aangetaste planten) worden gebruikt.

Voor hommels staat Admire bekend als dodelijk en is dit middel in combinatie met hommels niet bruikbaar.
Voor bijen "lijkt" Admire in lage concentraties niet dodelijk, de bijen moeten wel voor een periode van 3-4 dagen uit de kas geplaatst worden.
Zover een stukje ervaring uit de praktijk van de peper/aubergine/courgette teelt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten