melding bijensterfte

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: melding bijensterfte

Bericht door Hans van der Post. » do 27 mar 2003, 20:15

Ingewinterd 14 hoofdvolken 3 drie ramers en een boomstam
Behandeling varroa: drie hoofdvolken mierenzuur, twee hoofdvolken met thymovar drie ramers apistan en zeven volken ook met apistan.
Hoofdvolken bij klaar met voeren 5 september gemiddeld 7 ramen broed (broedramen 29 cm hoog hkhk). Drie ramers een raam broed, klaar in de derde week sep.
Boomstam is niet behandeld.

Uitgewinterd drie hoofdvolken en de drieramers.
Van de volken die gesneuveld zijn het beeld:
3 kasten met een hand bijen (200) en de moer. De ramen waarop ze zaten veel bijenpoep.
4 kasten helemaal schoon; leeg! Heel veel voer
4 kasten leeg veel bijenpoep.
Boomstam leeg geen dode bijen op de bodem. Stam is twee meter vlieggat zit halvewege
Ik had er in juni 2002 een kunstzwerm in laten lopen het stamvolk had 80 cm raat gebouwd
Soort bijen; 1 carnica schier 2002, schier 2001 f1 carnica, f2 carnica, de f3 carnica veel invloed van Buckfast
Hans

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: melding bijensterfte

Bericht door Frans vanTongeren » do 27 mar 2003, 21:11

Treurig allemaal.., die overlijdensberichten!
Natuurlijk is de varroamijt de tussenpersoon voor de dood van de volken geweest.
Door hun gehap in de bijen ontstaan er gaten die een opening/een toegang vormen voor de wezenlijke moordenaar van de volken en dat is het type virus dat nu toegang tot de bij kan krijgen.
Virussen hebben de mogelijkheid om anders van samenstelling te kunnen worden.
In Joppe zal een ander type virus zitten dan in Schiermonnikoog.
Hier leeft alles nog!
Er zou onderzoek moeten worden verricht om de geaardheid van het virus te gaan analyseren.
We moeten ons minder blind staren op de mijten, denk ik.

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: melding bijensterfte

Bericht door Romée van der Zee » do 27 mar 2003, 22:06

Zoals in het eerste bericht van deze reeks staat, is het bedoeling dat hier alleen meldingen geplaatst worden. Discussie en commentaar bij voorkeur elders.
Romée

Henkn
Berichten:38
Lid geworden op:do 18 okt 2001, 09:34
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: melding bijensterfte

Bericht door Henkn » vr 28 mar 2003, 08:52

Behandeling varroa: drie hoofdvolken mierenzuur, twee hoofdvolken met thymovar drie ramers apistan en zeven volken ook met apistan.

Uitgewinterd drie hoofdvolken en de drieramers.
Beste Hans!

Allereerst mijn deelneming voor dit verlies. Het is wat dramatisch verwoord, maar het wordt beslist als een verlies ervaren, kan ik mij voorstellen: Je kunt bijna helemaal overnieuw beginnen....:-(
Nog even voor de volledigheid: De volken die je hebt overgehouden, heb je die met Thymovar behandeld of met mierezuur? Heeft dat nog enig verschil gemaakt?

grts



Henk Noppe

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten