Mijn proef met OXAALZUUR

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:
Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door Ria van den Berg » za 17 jan 2004, 20:53

Dat is natuurlijk met mierenzuur maar beperkt mogelijk, ik heb mierenzuur het meest bijen vriendelijke middel gevonden. In de begin periode hiervan beweerde men dat ik met een paar jaar uitgeimkerd zou zijn met mierenzuur.
Waar berust je bijenvriendelijk zijn van mierezuur op ? Vorige herfst hebben we een aantal varroabestrijdingsmethodes vergeleken. Een was een eenmalige toepassing van mierezuur in een soort steekschuimplaten die je aan de buitenste ramen vastmaakt(hier verkocht onder de naam "Mitegone"). We moesten die na opname van mierenzuur heel goed uit laten lekken, want bij het eerste volk kookten de bijen de kast uit en we vreesden voor de koningin. Ook is het minder geconcentreerde mierenzuur hier geregistreerd vanwege het gevaar van ingebalde koninginnen. Je schrijft dat je drie keer met een bierviltje hebt behandeld, wij hebben ervaren dat 5 of 6 keer 30 ml minimaal is, de volken hadden het volgend voorjaar toch gemiddeld twee keer zoveel mijten als de met Apistan behandelde volken.
Collega's die probeerden alleen met mierenzuur te bestrijden konden de mijtenpopulatie niet laag houden. Mierezuur is volgens mij heel erg afhankelijk van de temperatuur en luchtvochtigheid. Het maakt ook veel uit of je met enkele of dubbele broedkamers werkt en hoe sterk je kast bevolkt is. Kortom een manier met heel variabele resultaten.
In het allereerste stukje schrijf je ook dat je je vijf (?) heidevolken met oxaalzuur wilde behandelen, maar verder lees ik alleen de resultaten van de zesramers. Lees ik niet goed, of heb je die toch niet behandeld ?

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door Kroese » zo 18 jan 2004, 00:59

Ria van den Berg schreef:
Hallo Ria,
Waar berust je bijenvriendelijk zijn van mierezuur op ?
Hiermee bedoel ik eigenlijk ook mileuvriendelijk. De bijen hebben er normaal gesproken weinig last van, en er blijven geen residuen achter.Veel andere chemische middelen zijn minder onschuldig.
Vorige herfst hebben we een aantal varroabestrijdingsmethodes vergeleken. Een was een eenmalige toepassing van mierezuur in een soort steekschuimplaten die je aan de buitenste ramen vastmaakt(hier verkocht onder de naam "Mitegone"). We moesten die na opname van mierenzuur heel goed uit laten lekken, want bij het eerste volk kookten de bijen de kast uit en we vreesden voor de koningin. Ook is het minder geconcentreerde mierenzuur hier geregistreerd vanwege het gevaar van ingebalde koninginnen. Je schrijft dat je drie keer met een bierviltje hebt behandeld, wij hebben ervaren dat 5 of 6 keer 30 ml minimaal is, de volken hadden het volgend voorjaar toch gemiddeld twee keer zoveel mijten als de met Apistan behandelde volken.
Als het mierenzuur het er door de hoeveelheid uitdrupt krijg je een te grote schok behandeling, zoals je dan ook gemerkt heb. Ik heb dit ook gehad met zo'n ronde vulautomaat, waarvan je de gaten moet draaien om de verdamping te regelen. Dit is slecht aangegeven hoe die moet staan, met het gevolg van een te sterke verdamping. De vliegbijen wilden de kast niet meer in. Ik gebruik 1 bierviltje met 10 ML (100%) bovenop de ramen, en ook wel 5 ml op de bodemlade. Meer niet, omdat je dan een te sterke schokbehandeling krijgt. (hoeveelheid op 1 hoge broedkamer) Dit +/- 6 keer om de 4 dagen voor de 10 ramers. De 6ramers heb ik maar 3 behandelingen met 6ml(100%) gegeven. Ik ben er mee gestopt, omdat er niet veel uitviel, en ik ze niet onnodig wilde pesten. Ook verwachte ik niet veel mijten, omdat ze opgekweekt waren uit 3ramers met 1 1/2 raam bijen en een JK. Dit bleek een grote vergissing. Waarschijnlijk zijn er veel bijen bijop gevlogen van de onderstaande grote volken, en zijn ze zodoende herbesmet geraakt.
In het allereerste stukje schrijf je ook dat je je vijf (?) heidevolken met oxaalzuur wilde behandelen, maar verder lees ik alleen de resultaten van de zesramers. Lees ik niet goed, of heb je die toch niet behandeld ?
vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
Je hebt er overheen gelezen. "Ik heb vanwege het enorme resultaat de andere volken ook maar gedaan. Ook bij de 10Ramers is er veel gevallen, ondanks de intensievere mierenzuur behandeling die ik daarop heb uitgevoerd. (niet bij de heidevolken dus)"
De 10Ramers heb ik wel nagekeken, hier vielen (op het oog) ook vrij veel mijten, maar de 6ramers vielen me in verhouding erg op. Voor de proef ben ik die maar gaan tellen. De 10ramers was me te veel van het "goede"


Maar Ria, een vraag aan jou: Ongetwijfeld heb je de oxaalzuur artikeltjes ook op de BEE-L gelezen.
Zijn er in Canada nog proeven aan de gang?
Hebben jullie erover gedacht om een proef te gaan nemen?
Dit zou erg interessant zijn om een paar van die mierezuur volken te gaan (na)testen.

Groeten Hennie Kroese............

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door Kroese » di 20 jan 2004, 22:57

De Hr. de Pauws. Uit de telling van de volgende dagen blijkt dat de werking eigenlijk een week duurt, met nog een kleine nawerking de 2de week.
Ik denk dat die kleine nawerking langer dan 2 weken duurt. Als dit natuurlijke val zou zijn, zou dat betekenen dat er nog veel mijten in zouden zitten.
Ook interressant is de tweede behandeling, er vallen nu 10 en 8 mijten per dag, gerekend op een week betekent dit max 70 mijten.
Dit moet vergeleken worden met de 1000 mijten die bij de eerste behandeling vielen.
In eerste benadernig is dit een rendement van 93%, wat erg goed is.
Het piekje heeft zich echt beperkt tot die 10+8 mijten, gezien de trendmatige lagere val, denk ik dat die behandeling voor de proef goed was, maar verder raad ik iedereen af meer dan 1 behandeling te doen. Ook gezien de publicaties hierover.
Ik heb de laatste jaren met mierezuur behandeld maar zal dit jaar ook een uitgebreide proef doen met oxaalzuur in waterige oplossing.
Begrijp ik het goed? Alleen in water oplossen? Of toch in suikerwater 1:1

Ik heb nog een laatste grafiek van het volk met de 2e behandeling.

Afbeelding

Afbeelding
Hennie........

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door Oude Essink » wo 21 jan 2004, 10:42

De laatste bijdrage van Hennie Kroese over zijn bevindingen met oxaalzuur is bij deze weer naar de oorspronkelijke map verplaatst, waar hij aansluit bij zijn eerdere bijdragen. de beheerder.

Onder voornoemde bijdrage van Hennie Kroese stond in de vorige map een reactie van:
Lamheuv, Elze Lammerts 20-01-04) als volgt:

Hallo allemaal,
In het najaar hebben we, ongeveer een maand lang, onder de kasten op de Varroabodem een dekseltje met Thymolkristallen gezet en afgesloten met een strookje schuimrubber.
Regelmatig vielen er mijten. Bij de een meer dan bij de ander, maar niet overdreven veel.
Begin december hebben we de Varroabodems er onder geschoven en gekeken wat de natuurlijke mijtval van 1 dag was in deze periode. De aantallen varieerden van 5 tot 12. En 1 kast had 22 mijten op de bodem.
Wij hebben daarna de oxaalzuurdruppelmethode toegepast.
De week daarna vielen er geen grote aantallen mijten.
Begin januari heb ik, voor controle, de bodems er weer onder geschoven. 1 Dag. Er waren 2 kasten met elk 1 mijt. De rest had geen mijtenval.
Het lijkt er op dat we nu behoorlijk mijten vrije volken hebben.

Met vriendelijke groet, Elze Lammerts

Tom Braams
Berichten:18
Lid geworden op:wo 26 sep 2001, 14:52
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door Tom Braams » wo 21 jan 2004, 19:44

Beste collega´s,

Zoals al eerder werd opgemerkt in de oxaalzuurdiscussie, begint er op dit moment toch al weer een broednestje te komen. Is het nu te laat voor oxaalzuur druppelen?
Wij hebben vorig jaar Thymovar gebruikt in de zomer en in september een mierenzuurbehandeling gedaan. Hennie´s berichten over de massale mijtenval na oxaalzuur druppelen maken me ongerust.
Liever nu wat broed kwijt dan straks hele volken?

wat is jullie advies?
Tom

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door heidecap » wo 21 jan 2004, 20:10

Ha, die Tom,

het afgelopen jaar heb je al behoorlijk behandeld.
Een behandeling zowel met Thymovar als ook met mierezuur zoals in jouw geval kan natuurlijk ook al behoorlijk effectief geweest zijn.
Als ik jou was zou ik eens gaan meten hoeveel mijten er ueberhaupt gemiddeld per dag vallen.
Zijn dit er meer dan 3 per dag dan is er wel degelijk brand en lijkt mij een behandeling ondanks een klein broednest te overwegen.
Wil je op zeker gaan, dan zul je het gesloten broed (wat in de bovenbak bij mekaar zal zitten) zelf moeten verwijderen en vervangen door uitgebouwde raat. Maar in dit geval rommel je wel erg veel in de kast.
E.e.a. is ook afhankelijk van het aantal volken dat je hebt. Wellicht heb je meerdere volken verspreid over meerdere plekken en kun je per stand experimenteren.

Dus, advies : eerst meten ...


Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door Kroese » wo 21 jan 2004, 22:53

heidecap schreef: Wil je op zeker gaan, dan zul je het gesloten broed (wat in de bovenbak bij mekaar zal zitten) zelf moeten verwijderen en vervangen door uitgebouwde raat. Maar in dit geval rommel je wel erg veel in de kast.
Beste thomas,
Dat uit elkaar trekken is wel het slechtste wat je nu kan doen. De bijen zitten op dat beetje broed als op een magneet, haal je dat weg dan is het verband uit het volk, en is de kans dat ze op die lege raten dood gaan groot. Sorry Thomas, dat ik even in je goed bedoelde advies inbreek.

Hallo Tom,
Dat meten van de natuurlijke val is prima. Vallen er te veel naar je zin, en je beslist om te gaan behandelen, wacht dan niet te lang. Aan de andere kant van een lage besmetting gaat je volk niet dood, en kun je in het voorjaar/zomer nog andere maatregelen nemen. Zitten er meer in dan 500, dan is dat teveel.

Een deel van de mijten zitten welliswaar in het broed, maar ze komen er ook weer uit na 3 weken. Ik denk dat het oxaalzuur dan ook nog in een lagere waarde aanwezig is, en ze misschien dan ook nog wel te pakken neemt. Dit is een vermoeden van mij, gebaseerd op mijn telling. (Is niet wetenschappelijk bewezen natuurlijk.)

Groeten Hennie.........

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 28 jan 2004, 13:55

Hennie,

zoals eerder beloofd hierbij de resultaten van het oxaalzuur-druppelen in een van mijn volken. Heb het eea geheel uitgevoerd volgens jouw instructies. Het volk dat ik gebruikt heb, zat voornamelijk nog in de onderbak op 7 straten. Moest de bakken dan ook van elkaar afhalen, er was tot dat moment nog weinig honing gebruikt, vertilde mij ook bekant aan die bovenbak. Alleen het gedeelte van de tros in de onderbak is '˜bedruppeld', maar dit was het grootste deel van het volk.

maandag, 12-1: oxaalzuur gedruppeld.
Woensdag, 14-1: 14 mijten.
Woensdag, 21-1: 51 mijten.
Zondag 25-1: 42 mijten.
En vandaag, woensdag 28-01: weer 14 mijten.
Totaal, na ruim 2 weken: 121 mijten.

Conclusie tot nog toe:
- 121 mijten is nog 121 mijten teveel, maar realiseer mij goed dat bijen zonder mijten een utopie is. In verhouding met de hoeveelheid mijten die bij anderen geconstateerd worden, valt de mijtenpopulatie in dit volk wel mee.
- Gezien de doorgaande en gelijkmatige val, kan geconcludeerd worden dat deze wijze van behandelen een langduriger effect heeft dan je eerst aannam. Bovendien is deze manier van behandelen - als anti-zuur-fanaat - voor mij acceptabel.
- De in dit volk toe te schijven lage mijtendruk is toe te schrijven aan: óf slechte uitvoering van Hennie's instructies, óf dat het vruchten afwerpt dat ik nooit zwermen of andere '˜niet-eigen' volken op mijn stand plaats, óf dat de vlieger-methode met daarin verwerkt volksvermeerdering, grotere honingoogst én het selectief verwijderen van stukjes darrenbroed zijn nut aantoont. Wellicht niet voor vele jaren achtereen, maar toch in ieder geval voor bijv. om het jaar. (En voorlopig hou ik het maar op het laatste [;)]).
- Hoe de bijen zelf hebben gereageerd? Heb geen idee van het aantal dode bijen op de bodem, het is voorlopig te koud om het volk hiervoor te verstoren door er eerst de spleetverkleiner uit te breken (zit nogal vast). Wel zag ik dat er enkele ontlastingsvlekken op de vliegplank zitten. Deze ontbreken bij mijn andere volken. Heb dus ook nog niet kunnen kijken of er soms neergeslagen kristallen op de raat zijn, waarover anderen spreken. Het voorjaar zal leren of de bijen en/of moer eronder geleden heeft.

Met vriendelijke groet,
Els

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door Kroese » do 29 jan 2004, 01:38

Els Kleijnendorst schreef: Conclusie tot nog toe:
- 121 mijten is nog 121 mijten teveel, maar realiseer mij goed dat bijen zonder mijten een utopie is. In verhouding met de hoeveelheid mijten die bij anderen geconstateerd worden, valt de mijtenpopulatie in dit volk wel mee.
Dag Els,
Gefeliciteerd met die lage mijtenval. Je kunt nu met een goed gevoel de rest van de volken met rust laten. Sorry als ik je onnodig aan het schrikken heb gemaakt met mijn misere.

Ook gezien de val bij mijn resterende 10Raams volken, weet ik dat ik (en vooral de bijen) van een enorme last zijn bevrijdt. Hopelijk zijn de winterbijen niet te veel verzwakt door deze mijtenlast. Het kan nog dat er veel kort levende bijen in de volken zitten. Hopelijk krijgt het broed wat binnenkort geboren gaat worden de kans om te overleven.

Ik ben er echter steeds meer van overtuigd dat mijn varoamijten "resistent" voor mierenzuur zijn geworden. Of ze zijn tijdelijk tijdens de behandeling aan de buitenkant van de kast gaan zitten of zo. Ik heb denk ik bijna zo'n 20 jaar alleen met mierenzuur gewerkt. Terug kijkend over de laatste jaren vroeg ik me al af of de mierenzuur die ik had nog wel goed was. Nu weet ik dat het voor mij nauwelijks nog werkt.

Groeten Hennie......

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door kole.amj » do 29 jan 2004, 22:26

HENNIE,

Weet jij de werking van OXAALZUUR.Als ik mij goed herinner wordt
OXAALZUUR juist omgezet in oa mierezuur of ook CO2 en restgroepen.
OXAALZUUR heeft 2 zuurgroepen tegenover MIEREZUUR slechts 1.
Wellicht dat de Ph en daarmee de verzuring bepalend is voor de
werking op VARROA.De brandende eigenschap van OXAALZUUR zou het
gevaar moeten verklaren.
Maar ik vermoed dat jij meer weet over de werking en waarom MIEREZUUR
minder zou werken.Ik denk dat er sprake is van weerstand en niet van RESISTENTIE.

GROET,
a-3

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten