Uitwintering 2004

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Uitwintering 2004

Bericht door Piet Jager » wo 17 mar 2004, 20:45

Er wordt door jullie een zekere indicatie gegeven van de uitwintering.
Maar wat is heel klein, klein, gemiddeld goed en zeer mooi om deze tijd van het jaar? Vertaal dat eens in aantal bezette straten of bezette ramen aan weerskanten. 7 goed bezette straten is b.v. 6 bezette ramen. 6 bezette ramen is b.v. 2 a 3 ramen broed (inclusief eitjes).

En zet dit nu eens af tegen voorgaande jaren?

Vervolgens lees ik in het jongste nummer van het blad Bijen:

- goed uitgewinterde bijenvolken
- bijenvolken op 20 ramen
- prima bijenvolken
- prima Carnica F-1 volken

De advertenties moeten 6 weken voor 15 maart binnen zijn.
Betreffende adverteerders hebben dus eind januari al een indicatie van hun volken. Of is dit verkoop-techniek?

!Piet

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Uitwintering 2004

Bericht door wilde » wo 17 mar 2004, 21:13

... een zekere indicatie gegeven van de uitwintering.
Piet, wat ik een redelijk gemiddeld volk noem, bezet nu een raam of 6 à 8 bijen. Een klein volk heeft minder dan 6 ramen met bijen. Het is lang koud geweest en per jaar kan het verschillen. Ik zit vrij Zuidelijk en dat maakt ook verschil.

Ik heb echter nu ook enkele volken die de gehele kast bezetten. Dus als je de dekplank licht, dan zie je over de gehele breedte bijen, zowel boven als beneden. Alle volken zitten bij mij op 2 bakken (20 ramen). Bovenin zit nu nog erg veel verzegeld voer. Er is nauwelijks ruimte voor broed. Ik laat het voorlopig zo. Ook op het verzegeld voer zaten bij mij volop bijen, maar wel minder dan op de andere ramen.

De broedramen heb ik niet geteld. In het midden maak ik ze nu niet open. Ik wisselde wel wat kantramen in de onderbakken. Dat was bij de grote volken niet nodig, want die hadden de raat keurig onderhouden. Enkele andere zaten dus iets te ruim, want daar was wat schimmelraat.
Albert

moens
Berichten:4
Lid geworden op:za 11 jan 2003, 20:41
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Uitwintering 2004

Bericht door moens » do 18 mar 2004, 21:12

Voorjaarsinspectie uitgevoerd op woensdag 17 maart. Van mijn zeven ingewinterde volken waren en twee leeggeroofd. Een w.s. al voor de kerst. De andere het vorige weekend.
Heb de volken op twee standen staan. Het met kerst leeggeroofde volk stond naast twee andere sterke volken (in sept '03). In maart '04 was er van beide nauwelijks wat van over. Een maand daarvoor op een warmere dag een keer op de kast geklopt en het gerustellende opbruisen gehoord; klonk alsof alles goed was. Het is met beide volken snel bergafwaarts gegaan.
Bij de inspectie bleek het broednest verlaten, hingen her en der bijen dood in de raten alsof ze van de honger waren gestorven, terwijl er nog een honingbak voer op stond.
In een volk was onderin de kast een nieuw broednestje gemaakt. Ik heb de restjes maar bij elkaar gestopt, omdat ik de moer nog niet kwijt wil. Maar zal er verder dit jaar niets mee uitwisselen als het nog overleeft.

Op de andere stand, waar het volk het afgelopen weekend werd leeggeroofd, staan drie volken. Twee nieuw opgezette en een zwerm van onbekende afkomst. De bijna dode en leeggeroofde volken waren al enkele jaren oud, maar hadden wel moeren van 2002 of 2003.
In het najaar 2002 en voorjaar 2003 met ditzelfde euvel te maken gehad, met ook dezelfde symptomen.
In het najaar 2002 behandelde ik voor het laatst met Apistan. Ben vorig jaar overgestapt op het wegsnijden van gesloten darrenbroed in het voorjaar en twee keer een behandeling met Thymol kristallen.

Van de zeven volken had ik er van zes het volste vertrouwen in dat ze goed de winter zouden doorkomen. Van een twijfelde ik, omdat die het voer in aug/sept moeizaam opnam. Deze werd dus al vrij snel daarna leeggeroofd.
Wat is dit voor verschijnsel. Is het het virus waar Romee van der Zee over sprak in haar lezing voor de groep Utrecht in november vorig jaar en dat door Varroa wordt ovegebracht?
Er lagen deze winter relatief veel mijten op de laden.

Dit jaar maar weer bijen kweken en hopen dat een nog betere bestrijding van de Varroa de oplossing is.

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Uitwintering 2004

Bericht door DaanL » do 18 mar 2004, 21:42

ik web gisteren even gekeken. alles leefde nog maar ik had een volk met een eieerleggende werkster. Eruit gegooid, raam met eitjes erin en over 13 dagen doppen breken. Vergeleken met de rest was dit een TOPwinter!!

Daan

p.s.

ik heb er al jaren geen last meer van maar toch vind ik het nooit leuk om gestoken te worden, dit keer echter, voelde het als een soort bevrijding. Ik mag weer in de bijen!

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Uitwintering 2004

Bericht door Minne Bonnema. » do 18 mar 2004, 21:56

Gisteren,woensdag 17 maart de eerste mooie lentedag hier in Easterein. De bijen waren nu echt los,bij alle zes kasten die bij mij hier in het dorp staan kwamen de bijen met stuifmeel thuis. Voorjaarsinspectie hoe kom je erbij! Op de vliegplank is genoeg waar te nemen hoe een volk er voor staat . Een mooie dag en met het vooruitzicht 'maart roert zijn staart ' dan ga je niet zo'n dag voor de bijtjes verpesten. De voorjaarsinspectie moet nog maar even wachten tot er wat vast mooi weer wordt voorspeld en heus dat komt er nog wel dit voorjaar.
Minne.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Uitwintering 2004

Bericht door heidecap » do 18 mar 2004, 22:29

Hallo, Daan !

Wat ga jij nu doen met eitjes inhangen en doppen wegbreken ???
Ik dacht dat ik aardig had opgelet de afgelopen maanden, maar ben nu even helemaal het spoor bijster.
Wil je voor mij s.v.p. even jouw bedoelingen toelichten ?

Groeten, Thomas

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Uitwintering 2004

Bericht door DaanL » vr 19 mar 2004, 07:59

Thomas,

als je een eierleggende werkster hebt, legt die geen werstereitjes maar komen er alleen darren. Het volk word daardoor dus steeds kleiner. Ik heb alle ramen afgeklopt op een delen 3 a 4 meter voor de kast. En alle bijen vliegen terug. Alle bijen, behalve de eierleggende werkster. Die blijft op het kleed zitten en gaat gewoon dood. De rest vliegt dan terug.

Het volk heeft dud geen moer meer, maar er moeten wel jonge bijen geboren worden. Ik heb dus een raam met eitjes in die kast gehangen en het volk zal, omdat het geenmoer heeft, doppen aan gaan zetten.

Dan heb ik weer een goede moer, maar als ik alle doppen laat zitten, gaat de boel zwermen. Daarom breek ik over 13 dagen de doppen open en laat 1 moer uitlopen en maak de rest dood. Ik hoop dat het nu wat duidelijker is,

Met vriendelijke groet, Daan Ludwig
(Hoenderloo)

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Uitwintering 2004

Bericht door kole.amj » vr 19 mar 2004, 08:29

Dat bedoelde Frans waarschijnlijk met de opmerking nieuwe ideeen bij
nieuwere bijenhouders.Wellicht straks ook nieuwe inzichten want de natuur is toch aan het veranderen?

Groet,
A-3

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Uitwintering 2004

Bericht door Henk Klok » vr 19 mar 2004, 09:47

Daan,
Dan heb ik weer een goede moer
hoe gaat deze moer in maart bevrucht worden?
Groet,
Henk

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Uitwintering 2004

Bericht door wilde » vr 19 mar 2004, 12:26

Alle bijen, behalve de eierleggende werkster. Die blijft op het kleed zitten en gaat gewoon dood. De rest vliegt dan terug.
Daan, onderzoek heeft uitgewezen dat dit onzin is. Ook eierleggende werksters kunnen gewoon vliegen en doen dat ook.
Deze actie (bevruchte eitjes geven) is in maart zinloos. Er zouden half april rijpe darren moeten zijn en goed bevruchtingsweer. De kans daarop is niet erg groot. Bovendien kan het volkje, met al die oude bijen, nauwelijks nog iets betekenen. Voor uitbreiding van je aantal volken zou je beter kunnen wachten tot midden mei. Maak kunstzwermen en je aantal is verdubbeld.
Groetend, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten