mijtenstrijd

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Henkn
Berichten:38
Lid geworden op:do 18 okt 2001, 09:34
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: mijtenstrijd

Bericht door Henkn » di 31 aug 2004, 16:43

Hallo!

De berichten over bestrijding van de Varoa lezende met Mierenzuur, rijst mij de vraag: Is Mierenzuur goedkoper, voordeliger in gebruik, dan bijvoorbeeld Thymovar? Is Mierenzuur net zo effectief of slechter of beter? Ik ben heel benieuwd.

grts

Henk Noppe

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: mijtenstrijd

Bericht door Frans vanTongeren » di 31 aug 2004, 17:42

Dag Henk,
Ik denk,
dat je eens in de prijslijst van de VBBN moet gaan speuren !
-
Ik geef een dagelijks verslag van de MIJTENVAL op bovenstaand bericht:
Berichten - 29/08/2004 : 17:28:31

Dennis
Berichten:84
Lid geworden op:vr 20 jun 2003, 07:59
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door Dennis » do 02 sep 2004, 08:49

Hallo Frans,

Op hoeveel ramen staan jou bijen ? Ik heb niet kunnen lezen op hoeveel ramen jou bijen staan en dat is natuurlijk wel belangrijk ivm de dosering mierenzuur.

Vriendelijke groet,

Dennis van Randen

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: mijtenstrijd

Bericht door Frans vanTongeren » do 02 sep 2004, 12:56

Dag Dennis,
Ik heb twee elfraamsbakken op elkaar staan en in beide bakken twee kantramen; dusss...,eh..,18 ramen !

jacob mus
Berichten:59
Lid geworden op:za 07 aug 2004, 13:57
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door jacob mus » vr 03 sep 2004, 18:55

Even een heel andere vraag.
Ik stam uit het pre-mijten tijdperk.
Ik voer thans een strijd op leven en dood tegen de mijten en tref dagelijks vele aangeslagen exemplaren op de bodemplank aan. Daar zit vaak nog wel enige beweging in.
Kruipen deze monsters na enige tijd weer terug in de kast, dan wel een aanpalende kast. Of mag ik ervan uitgaan dat uit de kast gevallen ook het einde van de mijt betekent.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: mijtenstrijd

Bericht door Frans vanTongeren » vr 03 sep 2004, 21:56

Voor de zekerheid, Jacob, is het beter om de bodem met olie in te kwasten (als het maar geeen afgewerkte motorolie is).
Die mijten slippen dan uit de bocht als ze willen ontsnappen.

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door Minne Bonnema. » za 04 sep 2004, 21:53

Waarom het viltje niet op de varroalade gelegd,de mijten vallen dan regelrecht in hun graf. Bovendien hoeft men het volk niet te verstoren met het plaatsen van het viltje.Mag ik ook nog opmerken dat de bestrijding op deze manier met mierenzuur een achterhaalde methode is.
Minne.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: mijtenstrijd

Bericht door Frans vanTongeren » za 04 sep 2004, 22:17

Nou..,Minne, als je de resultaten hierboven leest, is de methode niet zo achterhaald!
De damp van mierenzuur is zwaarder dan lucht; vandaar dat ik de viltjes bovenop de raampjes leg.
Ik heb ook nog een truc..: het viltje klem ik tussen de benen van een tang en licht vervolgens de dekplank een paar centimeter op; dan beweeg ik het viltje als een trage violist boven de raampjes en de bijen protesteren uit alle macht. Ze zouden mij het liefst willen aanpakken, maar het zuur wordt ze teveel. Door die confrontatie zullen veel mijten reeds de geest geven.
Ik geef toe dat het niet leuk is; de Nassenheidermethode zou ook kunnen, maar..dan zadel je het volk 10 x 24 uur op met mierenzuur en mijn volken hebben 4x 12 uur met het zuur te maken; uiteindelijk ben ik dan een meer bij-vriendelijker imker dan die Nassenheiders zijn!

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door Minne Bonnema. » zo 05 sep 2004, 22:21

Hoi Frans, het resultaat dat je behaald zal ik niet betwisten, maar de manier waarop het gebeurd daar gaat het om.
Dat mierenzuur zwaarder dan lucht is wist ik voor 15 jaar terug reeds, toen we als werkgroep met het gevaarlijke goedje werkten om de varroamijt naar de filistijnen te helpen. Mag ik opmerken dat destijds de VBBN de vereniging waar ik nog steeds lid van ben, allerlei middelen propageerden,maar niet het mierenzuur.
De bijen moeten zelf voor de luchtcirculatie zorgen die de mierenzuurdamp meeneemt. Uit experimenten van ons zelf maar ook mede door Duitse onderzoeken is bewezen dat het resultaat van varroamijt bestrijding met mierenzuur, door toediening door het op een viltje of stukboard karton, boven of van onderen toegediend,geen verschil van uitkomsten gaven. In Duitsland was het mierenzuur gebruik toegestaan en werd met ik dan maar noem, met Duits kenmerkende precisie dit alles onderzocht. Je zegt zelf Frans dat met het toedienen van het viltje je bijen protesteren,dus Frans met een beetje nadenken kun je tot de conclusie komen dat op dat moment de dampspanning van het mierenzuur te hoog is.Na verloop van tijd is de dampspanning dan weer te laag, waardoor de mijten dan weer niet dood gaan maar flauw op de lade vallen, en met het viltje boven op de ramen ben je wel genoodzaakt om maatregelen te nemen voor dat ze weer naar boven krabbelen. Met het viltje beneden zal daar de dampspanning van het zuur daar langer hoog blijven en gaan de mijten wel dood.

Natuurlijk is mierenzuur geen prettig goedje voor de bijen, mar bij de Nassenheidsmethode is met het instellen van de juiste grootte van het kartonnetje wel een juiste dampspanning te creëren waar door de bijen zo op het oog er geen last van het zuur hebben,althans er ontstaat geen chaos en de bijen protesteren niet. Waar en wanneer hebben de bijen nu meer last van het zuur (damp) ??? gerekend in uren. !!

Oké Frans dat was het dan even,van mij gebruik je het viltje maar, je zult zelf bepalen hoe je de varroamijt in toom wilt houden.Toch wil ik de voornoemde feiten even vermelden.
Een zeker feit is dat we vandaag een prachtige zomerdag hadden,de bijtjes hadden het maar druk.

Met een vriendelijke groet Minne.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: mijtenstrijd

Bericht door Frans vanTongeren » ma 06 sep 2004, 22:15

Lees :Berichten - 29/08/2004 : 17:28:31
en lees dat de mijtenregen nog niet gestopt is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten