"vangmethoden van de KKK

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00
Re: "vangmethoden van de KKK

Bericht door Henk Klok » ma 01 nov 2004, 23:01

Kastingang van PVC-buis tegen KKK

De Universiteit van Georgia - afdeling Entomologie ent.uga.edu

- Onderzoek 19.
" Het onder contr´le houden van de kleine kastkevers (Aethina tumida Murray) in de bijenvolken (Apis Mellifera) door middel van een gewijzigde kastingang.
Ellis, James D., Jr., Keith S. Delaplane,
H. Randall Hepburn, & Patti J. Elzen. 2002. American Bee Journal 142(4): 288-290

Deze studie werd verricht om te testen of de invasie van volwassen kleine kastkevers kan worden verminderd door de normale ingang van een kast te vervangen door een 2cm pvc buis die 7.6-10.2 cm boven de kastbodem wordt gevestigd.
De volken met een pijpingang hadden beduidend minder volwassen kevers (46,9 kevers/volk) dan volken met normale ingang (107,7 kevers/volk). "

- Onderzoek 25.
" Doeltreffendheid van verkleinde kastingangen en een gaasbodem om Aethina Tumida bij de Apis Mellifera onder contr´le te houden.
Ellis, J. D., Jr., K. S. Delaplane, R. Hepburn, & P. J. Elzen. 2004.
Journal of Economic Entomology 96 (6): 1647-1652

SAMENVATTING

Onderzoek #19 liet zien dat het verkleinen van de kastingang met de pvc-pijp de toegang van volwassen kleine kastkevers (Aethina Tumida) kan belemmeren, en zo hulp biedt bij het tegengaan van de kastkever. Er waren echter aanwijzingen die aangaven dat de verkleinde ingangen voor broedproductie schadelijk waren.
In de huidige studie vergeleken wij de doeltreffendheid van open ingangen, 2 cm de pvc-buis, of 1,5-duim pijp, met of zonder een gaasbodem (2mm gaas).
Wij concluderen dat een verkleinde kastingang met 1,5-duim (3.8cm) buis een rol in een geïntegreerde bestrijding van de kleine kastkever kan spelen. De 2mm gaasbodem compenseerde gedeeltelijk de negatieve gevolgen die de pvc-buis voor het broed en volwassen bijenbevolking had. "

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: "vangmethoden van de KKK

Bericht door Hennie Peters » di 02 nov 2004, 07:39

Leo,

Als je een laagje vijverfolie in de betonlaag stort en er zo voor zorgt dat er een laagje water in de tankgracht komt te staan dan zullen er geen larven ontsnappen.

groet,
Hennie

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:

Re: "vangmethoden van de KKK

Bericht door Leo van der Heijden » do 04 nov 2004, 23:03

Als je een laagje vijverfolie in de betonlaag stort en er zo voor zorgt dat er een laagje water in de tankgracht komt te staan dan zullen er geen larven ontsnappen.
Hennie dat zou je zo op het eerste gezicht kunnen denken. Ik heb zo mijn twijfels. In het verleden heb ik wel een grote hoeveelheden vliegmaden laten verpopen om later de vliegen te gebruiken voor bestuivingsdoeleinde. Om de maden niet te laten uitdrogen hielden we ze in vochtig zaagsel. Als nu het zaagsel te nat was konden de maden de emmer uitkruipen. Doordat de maden doornat waren kleefde ze aan de wand van de emmer en konden daardoor de bovenkant van de emmer berijken. als de maden droog waren konden ze dat niet. Bovendien vraag ik mij af in hoevere deze maden van de KKK kunnen zwemmen? Op een van de foto's die te zien zijn op het forum zitten de maden geheel in de honing. Tijdenlijk de adem inhouden is voor deze dieren waarschijnlijk geen probleem. Misschien kunnen ze daardoor de tankgracht over zwemmen. Leo.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 43 gasten