mijtenstrijd

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door heidecap »

Hennie, ik krijg (in mijn ogen) inderdaad wel eens erg onbenullige reakties.

Als ik ook jou nog eens citeren mag:

"Thomas, zou je dat wel doen!! Laat die dieren met rust; als je nu een "winterslaper" nog zou verstoren, is ook hij ten dode opgeschreven. Bijen houden geen winterslaap, maar de warmteregulatie luistert zeer nauwkeurig. kortom: "Zaterdag ga ik bestrijden." Ik zeg: niet meer doen. laat ze met rust tot na de reinigingsvlucht in februari"
hennie oes


uit : http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... hichpage=2

"Dream on" zou ik zeggen ...
tory
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door tory »

Hallo Thomas,
Het is natuurlijk zo dat je doet wat je zelf als goed ervaart met de kennis die je hebt. Daarnaast is een beetje experimenteren ook leuk; ik heb het idee dat dat jou ook goed doet. Ik heb ervaren dat een ervaren imker die mij begeleidde zo enthousiast werd van mijn andere ideen - en mij daarin de ruimte liet - dat hij zelf toch weer opnieuw gaat imkeren volgend seizoen. Natuurlijk heb ik heel veel van hem geleerd, maar ik blijf een ''eigen-wijze''houden.
Wat betreft oxaalzuur; op een Buckfastjubileum afgelopen maand gaven een paar gerenommeerde buitenlandse imkers aan dat oxaalzuur wel degelijk een negatieve invloed zou hebben op de weerstand c.q. interne milieu van de bijen/ het bijenvolk. Ze gebruiken nu Thymol.
Laatsgenoemde lijkt mij een natuurlijk middel.
Overigens geeft Wageningen aan dat een plaatje thymol (dus vlgs. mij ook api-life-var)genoeg is voor 3 wkn. Daarna nog 1x herhalen en klaar; dus ook weing bewerkelijk.
Beste groet,
Bert.
Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door Ria van den Berg »

Thomas schreef :
Maar even terug naar jouw punt, ook ik denk dat het aantal mijten tijdens de winter vanwege de (bijna) broedstop afneemt, maar waarom dan juist wachten met behandelen tot in het voorjaar ??
Ik ging uit van onze situatie. Wij houden er niet van onze bijen te verstoren als ze eenmaal op de tros (zo heet dat toch in goed Nederlands ?) zitten. Oxaalzuur verdampen is nog wel te doen : bijen lekker ingepakt en wij op een mooie dag (+5 ) met de verdampers in de rondte. Maar het is hier nog niet geregistreerd. Canadian Honey Council heeft van de bijenhouders $ 30000 nodig, nog een paar duizend te gaan, maar er wordt aan gewerkt. Vorige week hebben we ook een grafiekje gezien van de mijtenval na behandeling met een verdamper van volken op één bak, die binnen worden overwinterd. De mijtenval wordt 2x per week de hele winter gevolgd.
Onze winterbijen zijn al geboren, voordat we kunnen behandelen. De laatste honing gaat meestal niet voor midden september af.
Onze herfsten zijn kort en hoewel de lentes hier ook miserabel kunnen zijn (sneeuw in mei), lijkt het erop dat we met behandelen in het voorjaar de mijtenpopulatie laag kunnen houden en zo gezonde haalbijen en gezonde winterbijen kunnen produceren. Ook omdat we nogal geisoleerd zitten.

Bert schrijft over Thymol
natuurlijk middel.
Ik denk niet dat je de concentratie thymol waarmee je behandelt nog natuurlijk kan noemen. Een paar jaar geleden hebben we het in een experiment gebruikt en het voorjaar erop rook het nog stevig.
tory
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door tory »

Thymol is een thijmsoort in sterke concentratie.
Zie ook onder google (Nederlands); tik in : thijm is thymol en kijk
onder '' +olie-olie ''. Hier een weergave van Wageningen over etherische olien als natuurlijk bestrijdingsmiddel (blz. 15).
Vooral de concentratie van de olien maakt uit of iets b.v. groeiremmend of juist bevorderend is (bij gewassen b.v.; misschien grotere bijen......)
Ik gebruik overigens api-life-var = een combinatie van etherische olien. Naar wat ik heb horen zeggen goedgekeurd door biologische imkers.
Groet, Bert.
depauws
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 17 jan 2003, 21:47
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door depauws »

Frans
Ik volg Uw mijtenval op pag 3.
Is dit de natuurlijke val of dit de val na een behandeling met oxaalzuur?
Indien natuurlijke val is dit verdacht veel.
Bij oxaalzuurbehandeling is dit verdacht gelijkmatig.

Groeten
Depauws
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: mijtenstrijd

Bericht door Frans vanTongeren »

Dag Heer Depauws,
Deze mijtenval is 'natuurlijk'.
Volgens Gerard Boswinkel dien ik de dagelijkse val te vermenigvuldigen met 400 en dan blijken er (volgens die theorie) nog zo'n 3000 mijten in het volk te zitten.
En... ik had er al 2000 mijten met mierenzuur 'uitge-etst' !
De bijentoekomst lijkt me kwetsbaar voor dit volk in 2005.
Verder knoeien ga ik niet; ik hoop dat er geen virussen aanwezig zijn.
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door heidecap »

Hallo, Frans,

jouw strijd met mierezuur tegen de mijten zit er op.
Als lezer van deze discussie ben ik erg benieuwd of jijzelf tevreden bent met de resultaten van deze proef ??

Graag schrijf ik hier nog even enkele conclusies op zoals ik ze met mijn ogen beleef :
- Je hebt de bijen maar liefst 4 keer gestoord en h e e e l onprettig bejegend met een etsend zuur. Ikzelf heb ook met viltjes en mierezuur behandeld. Nou, de bijen stuiven werkelijk alle kanten op! Zelf gebruik je in jouw inleiding een vergelijking als "het overgieten van vrouwen met zoutzuur". Nou, inderdaad, de bijen zijn bepaald niet dol op mierezuur !
- Er zitten nog duizenden mijten in je volk. Dat wordt een ramp in het voorjaar als je verder niets doet. Heb je een sterk volk dan kan het meevallen. Met de darrenraatmethode zul je een hoop mijten kunnen ruimen. Het volk kan zelfs zelfs rijkelijk honing opleveren (ik zag dat dit jaar mij mijn collega-imker gebeuren), maar in de zomer heb je zonder twijfel last van kabbelaars en veel verminkte bijen. (DWV)

Zou het derhalve toch niet het proberen waard zijn om over een week of 3 met een paar korte simpele handbewegingen een paar druppeltjes oxaalzuur (in suikeroplossing) op de bijtjes te laten neerdalen ?
Je zult zien dat de bijen rusig blijven.
Op deze manier wip je de laatste 3 duizend mijtjes in 1 dag uit je kast ...


Groeten, Thomas
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: mijtenstrijd

Bericht door Frans vanTongeren »

Dag Thomas.
Ik zal er nog eens over denken !!!
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door heidecap »

Je moet uiteraard vooral doen wat je gevoel je zegt, maar zo is het volgens mij met alles in de imkerij.

Ikzelf heb echter nog nooit zo zitten tobben met mierezuur als dit jaar. Vorig jaar had ik Nassenheiders geleend, maar de verdamping kwam lang niet uit op de gewenste 20 ml per dag.
Dit jaar heb ik 2 splinternieuwe Nassenheiders gekocht, maar ze staan al weer bij het oud vuil. De verdamping was weer niet voldoende. Misschien te laat behandeld, misschien te weinig bijen in de kast, misschien te ver van het broednest gehangen. Wie zal het zeggen. 1 van de 2 Nassenheiders was compleet dichtgekit met propolis en onbruikbaar voor de toekomst. En dan die scherpe bijtende damp van dat etsende mierezuur. Ik heb geen zin in beschermende handschoenen en mondkapjes die ik nog niet heb kunnen vinden. Ik ben het echt zat! En ik moet nog oppassen met de opslag ook, met 2 kleine kinderen. Ik heb de fles een aantal dagen in de stal laten staan, maar ja, ideaal is dat ook niet.
Je zult me niet snel horen klagen over kosten die met bijenhouden te maken hebben, maar elke euro aan uitgegeven aan dit getob was er wat mij betreft 1 teveel.
En dan mijn ervaring met de filtjes mothode. De bijen zijn er echt niet happig op. Ze stuiven alle kanten op! En de dosering, het blijft vreselijk moeilijk. Net als bij jou blijven de mijten na de behandeling gewoon doorvallen.

Nee, hoor, het oxaalzuurdihydraat ligt al keurig te wachten ...
Marco
Berichten: 5
Lid geworden op: do 25 mar 2004, 18:38
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door Marco »

Frans vanTongeren schreef:
Dag Gerard,
Hier volgt de mijtenval per dag
-vrijdag : 8 mijten enz
-
Dag Frans, ea
Indien dat de natuurlijke val is van afgestorven varroa's is de kans groot dat dit volk(en) na de winter, april - mei, ten dode is opgeschreven. April-Mei omdat fdan de jonggeboren bijen de sterfte van de winterbijen moet overwinnen. De restvarroa's liggen veel te hoog. "Geen geknoei meer", akkoord voor dat knoeien maar zo'n volk heeft hulp nodig. Enkel een behandeling met oxaalzuurdruppeling of gebruik van Perizin (toxis)kan het nu helpen uit de nood. Dat is een overtuigde mening. Frans je speelt met vuur. Als je nu niks meer doet kijk ik nieuwsgierig uit tot in mei.
mvg
Marco
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten