Amerikaans Vuilbroed in ...

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Amerikaans Vuilbroed in ...

Bericht door heidecap » do 23 jun 2005, 22:32

Waddinxveen.

Van horen zeggen wordt er momenteel getest, maar de aanwijzingen zijn zeer sterk dat het inderdaad om Amerikaans vuilbroed gaat.
Een 1e test voor de VBBN want het ministerie wil er niets meer mee te maken hebben ...

Voortwis
Berichten:31
Lid geworden op:ma 05 mei 2003, 22:39
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Amerikaans Vuilbroed in ...

Bericht door Voortwis » ma 27 jun 2005, 15:58

Wanneer het inderdaad zo is dat het ministerie c.q. VWA/RVV zich nu al terugtrekt komen ze hun afspraken niet na. Hier de afspraken van de minister met de Bedrijfsraad in een brief aan de 2e Kamer.


Kamercorrespondentie

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

ons kenmerk: VD. 2005/1281
datum: 14-04-2005
onderwerp: Bestrijding Amerikaans Vuilbroed bij bijen.

Bijlagen:


Geachte Voorzitter,
Naar aanleiding van de rondetafelbijeenkomst van de vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit op 6 april 2005 inzake het besluit tot beëindiging van de (financiering van de) bestrijding van Amerikaans Vuilbroed (AVB) bij bijen en een nadien van Praktijkonderzoek Plant en Omgeving, Bijen (PPO-Bijen) ontvangen concept-bestrijdingsplan AVB, kan ik u het volgende meedelen.
Het genoemde concept-bestrijdingsplan dat is opgesteld door PPO-Bijen is nog in bewerking en zal op korte termijn door de Bedrijfsraad voor de Bijenhouderij met PPO-Bijen worden besproken. Eerder is met de Bedrijfsraad afgesproken dat het definitieve plan zal worden besproken met achtereenvolgens de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) en de directie Voedselkwaliteit en Diergezondheid (VD) van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).
In het concept staat centraal dat de sector zelf meer eigen verantwoordelijkheid neemt voor de uitvoering van de bestrijding en dat de bestrijdingsaanpak eenvoudiger wordt. Relevante punten zijn een gewijzigde meldings- en vaststellingsprocedure, een gewijzigde sanering van zieke volken en een andere benadering van de gebiedsscreening en sanering. Voorzien wordt dat de VWA bij de gebiedsscreening blijft faciliteren met name bij ongeorganiseerde imkers en/of andere imkers die niet willen meewerken.
Gelet op de nadrukkelijke wens van de Bedrijfsraad voor de Bijenhouderij om tot een geleidelijker afbouw van de overheidsfinanciering van de bestrijding van AVB te komen en gelet op de inhoud van het inmiddels ontvangen concept-bestrijdingsplan, heb ik de volgende voornemens:
De bestrijding van AVB wordt in zijn huidige vorm gecontinueerd tot 1 augustus 2005.
'¢ De Bedrijfsraad voor de Bijenhouderij bespreekt de veterinaire en handhavingstechnische aspecten van het concept-bestrijdingsplan AVB in mei met de VWA en dient vóór 1 juni a.s. het definitieve bestrijdingsplan AVB in bij de directie VD van het ministerie van LNV.
'¢ De directie VD van het ministerie van LNV beoordeelt het definitieve plan met name op de financiële en juridische haalbaarheid, inclusief internationale acceptatie en overlegt hierover met de Bedrijfsraad. Er wordt naar gestreefd om uiterlijk 1 augustus 2005 over het plan, inclusief de financiering hiervan, overeenstemming te bereiken.
'¢ Vanaf 1 augustus 2005 wordt gewerkt volgens de nieuw overeen te komen bestrijdingsaanpak. Eventuele schadeloosstellingen en inzet van overheidspersoneel (VWA) in het kader van de gebiedsscreening komen tot 1 januari 2006 voor 100% voor rekening van het ministerie van LNV/Diergezondheidsfonds.
'¢ De overheidsfinanciering wordt vervolgens stapsgewijs in twee jaar afgebouwd tot 0%.


De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,
dr. C.P. Veerman
© Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit


Aardig is een mededeling aan de kamer van vorige week te lezen dat de Bedrijfsraad er nog niet helemaal uit is:


De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

ons kenmerk: VD. 2005/1886
datum: 23-06-2005
onderwerp: Bestrijdingsplan Amerikaans vuilbroed bij bijen

Bijlagen:


Geachte Voorzitter,
Naar aanleiding van uw bovenstaand verzoek informeer ik u over de stand van zaken van de uitwerking van het definitieve bestrijdingsplan Amerikaans vuilbroed (AVB).
In mijn brief van 14 april jl. (29 800 F, nr. 10) heb ik de Kamer geïnformeerd over mijn voornemens om te komen tot een geleidelijke afbouw van de overheidsfinanciering van de bestrijding van AVB. Onderdeel van deze geleidelijke afbouw was de afspraak dat de Bedrijfsraad voor de Bijenhouderij voor 1 juni jl. het definitieve bestrijdingsplan AVB in zou dienen bij de directie Voedselkwaliteit en Diergezondheid (VD) van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Dit heeft helaas enige vertraging opgelopen. De Bedrijfsraad heeft de veterinaire en handhavingstechnische aspecten van het conceptbestrijdingsplan AVB wel al met de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) besproken. Naar aanleiding van deze bespreking worden nu de laatste aanpassingen aangebracht.
De Bedrijfsraad heeft toegezegd het definitieve bestrijdingsplan in de week van 27 juni aan de directie VD te doen toekomen. Het streven is er nog steeds op gericht om uiterlijk 1 augustus over het plan, inclusief de financiering hiervan, overeenstemming te bereiken zodat vanaf die datum gewerkt kan worden volgens de nieuw overeen te komen aanpak.


De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,
dr. C.P. Veerman


Hoe het echter zal worden is absoluut niet te bekijken. De financiering zal erg moeilijk worden lijkt mij. De minister kan vlgs. art. 91h van de Gez. en Welzijnswet v. Dieren verplichte heffingen opleggen maar dat zal hij hier wel geen optie vinden.
Het lijkt mij dat in Waddinxveen (mocht de uitslag "besmet" zijn) het oude verhaal nog geldt.

Groet, Dick te V.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten