Amerikaans Vuilbroed

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:
Re: Amerikaans Vuilbroed

Bericht door Jan Kruit » wo 28 sep 2005, 19:11

Je hebt het waarschijnlijk al gevonden, maar voor de zekerheid, voor onderzoek van monster kun je terecht bij:
Dierenartsen Groepspraktijk Tilburg-Diessen
Beekseweg 11/A
5087KA Diessen
Tel: 013 5042402

en mischien ook nog bij
IDDLO in Lelystad.

Voor een AVB vrij verklaring kun je terecht bij de RVV Rijksdienst voor keuring van Vee en Vlees in jouw regio.
Even zoeken op interner denk ik !?!? gevonden. Kijk via onderstaande link en dan staat rechts: adressen VWA/RVV

http://www.vwa.nl/index.php?structure_i ... ture_id=70



Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Amerikaans Vuilbroed

Bericht door DaanL » wo 28 sep 2005, 20:47

Jaaa... en wie doet er wat aan? De overheid trekt zich steeds verder terug. Bestrijding van AVB moet door de sector zelf ter hand genomen worden. De bedrijfsraad heeft gelukkig afspraken met de overheid kunnen maken. Het heeft een plan van aanpak voor de bestrijding van AVB opgesteld. Er is een overbruggingsperiode van twee jaar. Hierin worden vergoedingen door de overheid geleidelijk afgebouwd. De bijenhouderij heeft dan tijd om de plan van aanpak handen en voeten te geven. Aan deze aanpak zijn kosten verbonden. De kosten zijn geraamd op 1,50 euro per lid per jaar om daarmee een fonds te vullen.

Ik zind het opzich wel een positief idee... maar waarom doet de overheid er niks meer aan? Bijenhouders sterven uit, moet je dan maar gelijk ophouden met subsidieren?[V] Ik weet het niet. Denk op de ledenvergadering toch een positieve stem uit te brengen.. Wat moet je er anders mee...
DaanL

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Amerikaans Vuilbroed

Bericht door Jan Kruit » wo 28 sep 2005, 21:24

Daan,

Ik voel met je mee. Het bijenhouden in Nederland is echter nog steed een zogenaamde hobby. De maatschappelijke waarde word nog steeds niet onderkend.
Zoals je zegt heeft de bedrijfsraad deze zaak op gepakt en men heeft een stukje respijt gekregen van de overheid. De ondersteuning en de vergoeding word geleidelijk terug gedraaid en niet zoals in eerste instantie werd gezegd.
Men is nu bezig regionaal mensen op te leiden. Een activiteit van PPO bijen. De toekomst zal het echter moeten uitwijzen of dit voldoende zal zijn.
We blijven positief denken en hopen het beste er van.

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Amerikaans Vuilbroed

Bericht door gerard.b.w.vos » do 29 sep 2005, 13:19

Tieme schreef: Hoe kom je dan toch aan een AVB vrij verklaring?
De subvereniging Hoogeveen stuurt de genomen monsters van de deelnemers op naar Celle.
Voor de juiste procedures zoals ze in Hoogeveen worden uitgevoerd kan men met de secretaris contact opnemen.
(zie deelnemerslijst van Luiyk)
Volgens hen is deze oplossing voordeliger dan Lelystad of de praktijk in Diessen.

gerard.b.w.vos

Voortwis
Berichten:31
Lid geworden op:ma 05 mei 2003, 22:39
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Amerikaans Vuilbroed

Bericht door Voortwis » vr 30 sep 2005, 11:24

gerard.b.w.vos schreef:
Tieme schreef: Hoe kom je dan toch aan een AVB vrij verklaring?
De subvereniging Hoogeveen stuurt de genomen monsters van de deelnemers op naar Celle.
Voor de juiste procedures zoals ze in Hoogeveen worden uitgevoerd kan men met de secretaris contact opnemen.
(zie deelnemerslijst van Luiyk)
Volgens hen is deze oplossing voordeliger dan Lelystad of de praktijk in Diessen.

gerard.b.w.vos
Uit de volgende homepage blijkt dat de kosten in Celle slechts €20 per monster bedragen.
http://www.bieneninstitut.com/PDF/Leist ... hungen.pdf
De wijze van monsternemen en iets over de uitslag staan in de volgend beschreven.
http://cdl.niedersachsen.de/blob/images ... 69_L20.pdf
Het lijkt me vanzelfsprekend om eerst contact op te nemen met "Celle".
Succes!

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Amerikaans Vuilbroed

Bericht door Tieme » wo 05 okt 2005, 13:43

Heel erg bedankt allemaal.
Ik heb nu een moster naar de dierenartsenpraktijk in Diessen gestuurd.
Twee weken wachten en je hebt een verklaring...
Of een probleem.

Maar dat zie ik dan wel.

Groeten

Tieme

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Amerikaans Vuilbroed

Bericht door Hugo » wo 05 okt 2005, 14:19

Tieme schreef:
...
Ik heb nu een moster naar de dierenartsenpraktijk in Diessen gestuurd.
...
Ik ben blij dat je eindelijk weet waar Abraham met de moster naar toe moet ....

mvg,

Hugo (1/2 bij en klein mo(n)sterje)

Nobodies prefetc

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Amerikaans Vuilbroed

Bericht door Oude Essink » wo 05 okt 2005, 21:35

Ik voel met je mee. Het bijenhouden in Nederland is echter nog steed een zogenaamde hobby. De maatschappelijke waarde word nog steeds niet onderkend.
Bij mijn weten hebben in de bedrijfsraad de imkers steeds de bedelaar uitgehangen; land- tuinbouworganisaties staken er geld in; de overheid navenant; de imkerij is er nooit in geslaagd per imker een finantiële bijdrage te leveren; op die wijze zijn wij niet als volwaardig partner in de besprekingen erkend. Het is uitermate moeilijk gebleken imkers ervan te overtuigen, dat inleveren van de waarde van enige potjes honing per imker de noodzakelijke voorwaarde zou zijn voor een goede bestrijding van vooral het Am. Vuilbroed.
Het is inmiddels vijf over twaalf; ik ben benieuwd hoe het verder gaat!..[V]..
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Amerikaans Vuilbroed

Bericht door Tieme » vr 07 okt 2005, 10:39

Hallo allemaal,

Ik heb nog nooit vuilbroed van dichtbij gezien. Ik hoor wel altijd dat je het kunt bestrijden door een kunstzwerm te laten hongeren tot de eerste bijen er dood bij neervallen. Ik vraag me af of je in een volk dat op die wijze behandeld is later nog sporen van de AVB-bacterie kunt vinden.

In ieder geval zou mijn eerste gedachte bij het vuilbroed verhaal zijn, dat iedereen jaarlijks een analyse zou moeten doen, en vervolgens de besmette volken op afdoende wijze zou moeten behandelen (welke methode moet dan wel van te vore besloten worden).

Op die wijze is altijd bekend wat in Nederland de risico zones zijn, en kan er aan gewerkt worden hier ook de AVB te beheersen / laten verdwijnen.

Ik heb overigens eens een Amerikaanse website gezien waar de beheerder van een honingzemerij, door geslingerde raten uit te laten likken (die van heinde en verre kwamen), tot een redelijk resistente stam bijen is gekomen. Dat zou best kunnen werken, altijd de bijen onder een hoge infectie druk laten en selecteren op overlevingsvermogen.

Dit natuurlijk in principe ook wat sommigen bij varroa proberen. In dit licht zou je je af vragen of we ooit wel een ziekte moeten behandelen of niet gewoon steeds met de overlevende volken moeten werken.

groeten Tieme

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Amerikaans Vuilbroed

Bericht door Oude Essink » za 08 okt 2005, 17:34

hallo Tieme,
Ik citeer je even:
Ik heb nog nooit vuilbroed van dichtbij gezien. Ik hoor wel altijd dat je het kunt bestrijden door een kunstzwerm te laten hongeren tot de eerste bijen er dood bij neervallen. Ik vraag me af of je in een volk dat op die wijze behandeld is later nog sporen van de AVB-bacterie kunt vinden.
Aan het begin van deze reeks staat mijn verhaaltje met foto van het z.g.draadtrekken. Een volk waarin je "draad kunt trekken" is dusdanig ziek, dat het ten dode is opgeschreven; zo'n volk wordt in alle gevallen vernietigd; Van zo'n volk maak je geen kunstzwerm: voor het volk zinloos; voor de omgeving ontoelaatbaar vanwege het besmettingsrisico. Alleen van volken in dezelfde stal, waarvan evenwel besmetting niet kan worden aangetoond, maar die gemakkelijk een besmetting kunnen oplopen in een stal, waarin een uitbraak was, maak je een kunst-hongerzwerm; deze zwerm komt in een schone kast, op schone raat. Bij de "stamping out" methode, zouden zekerheidshalve ook deze volken en materialen worden vernietigd.
de besmette volken op afdoende wijze .. behandelen
Dit kan dus alleen maar door vernietiging. De bacterie zou je kunnen behandelen; daar zijn medicijnen voor; de uitermate hardnekkige sporen echter neem je hiermee niet weg en het volk blijft zelf besmet en bijft een bron van besmetting voor andere volken..
Op een "zelfgenezende"actie in de bijen zelf ( zoals bij de Varroa wordt voorgestaan), hoef je niet te hopen. Besmette volken gaan dood; alleen niet besmette volken of licht besmette zeer sterke volken kunnen overleven; Ik heb (helaas) in menige stal, waarin besmetting werd vastgesteld, ook de krachtige buurvolken te gronde zien gaan.
Wat Amerikaans Vuilbroed betreft, moeten wij de kop niet in het zand steken. Maarten zegde een toelichting toe op zijn verhaal over een vuilbroed-sporen etende endemische bacterie; zo'n bacterie moeten wij isoleren en in de handel brengen als effectief geneesmiddel.[^] helaas is hij nog niet afgekomen met de toegezegde argumentatie.[V]

hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten