Amerikaans Vuilbroed

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Amerikaans Vuilbroed

Bericht door Hans van der Post. »

Leuk dat je deze opmerking opmerkt:
En dan is de vraag nog wat je ermee opschiet. Heeft het wel zin?
Bij de koeien, de kippen en de varkens zien we dat de ziekten waar zo hard tegen opgestreden wordt steeds weer terug komen. Tieme
Hoe komt het dat er steeds ziekten uit breken? komen ze met de wind mee? hebben ze voetjes? Of zouden kippen- varkenhouders/boeren/imkers er schuldig aan zijn? Dat is mijn vraag!
Hans
Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Amerikaans Vuilbroed

Bericht door Hennie Peters »

Tieme,

Ik denk dat het ruimen van koeien,varkens,bijen enz. een vorm van symptoombestrijding is. Ik heb mij mateloos geirriteerd tijdens de opruimacties van de MKZ crisis. Op het moment van de ziekte lijkt het economisch beter om een paar bedrijven te ruimen dan een afzetgebied zoals Japan of USA kwijt te raken. Als ik op dat moment getroffen veehouder was geweest dan was ik waarschijnlijk een rondreis door Europa gaan maken met een buisje besmet materiaal. Ik ben ervan overtuigd dat het ruimen van koeien niet was gebeurd als ook Spanje, Italie, Frankrijk en Duitsland met MKZ te maken hadden gekregen.
Door deze zinloze slachtingen krijgen de dieren nooit de kans om weerstand op te bouwen en wordt het teeltmateriaal alleen maar zwakker. Ik denk dat voor AVB hetzelfde geldt. Wanneer je probeert verspreiding tegen te gaan d.m.v. een reisverbod ben je mijns inziens goed bezig, het ruimen is slechts een paniekactie.

groet,
Hennie
Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten: 258
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 23:48
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Amerikaans Vuilbroed

Bericht door Harmen vd Ende »

Sorry, vergeten de link in te voegen...

daar istie: http://home.hccnet.nl/ah.hendriks/home_nl.html
Nou ik heb het gelezen en wat mij verbaasd is het volgende
Selektie op avb-resistentie bij de Carnicabij is zoiets als; met tekkels gaan telen tot je Duitse herders krijgt.
nou kom ik een Carnicateler tegen en die zegt, bijna uitbraken van AVB zijn met Buckfast bijen..........

Heb ik nog mijn hollands bijtje, maar wat is waarheid.

Wie kan mij hier duidelijkheid over verschaffen

Groeten Harmen
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Amerikaans Vuilbroed

Bericht door Oude Essink »

Harmen,
AVB uitbraken hebben absoluut niets te maken met rassen; de laatse uitbraken in de 20e eeuw betroffen:
in 1994 tussen Almere en Oldenbroek plm.400volken uiteindelijk geruimd vooral Buckfast (ligt voor de hand vanwege intense contacten.)
in 1998 midden en Z ned. plm.500 volken uiteindelijk geruimd; in M.Ned. vooral bastaardvolken elders vooral Carnica's (ligt voor de hand door contacten van de betreffende imkers in M.Ned ( bastaard ) en elders ook met imkers uit Duitsland (Carnica's)
heel summier! met groet,
hennie oes

Afbeelding
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Amerikaans Vuilbroed

Bericht door heidecap »

Wacht even,

toch heeft Deens onderzoek aangetoond dat bepaalde Buckfast-lijnen minder tolerant zijn tegen AVB dan andere "rassen" of lijnen.

Lees dit artikel en trek je eigen conclusies :

http://www.planteinfo.dk/bier/tolerance.pdf

Thomas
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Amerikaans Vuilbroed

Bericht door Oude Essink »

Thomas,
die anti-tolerantie betreft, indien aanwezig, de bacterie; geen enkel soort, ras of lijn heeft meer dan 0,0% verweer tegen de spore.
Overigens moet ik het eerste absoluut neutrale en deugdelijke onderzoek nog tegenkomen, dat rassen en lijnen vergelijkt en tot de harde conclusie komt, dat het ene ras bestendiger is in zijn verweer tegen AVB dan het andere. In het algemeen beperkt zich het gekrakeel over het betere ras wat AVB bestendigheid betreft tot de werkvloer.
De vergelijking overigens van de aanpak bij AVB besmetting en die van besmettingen bij het "overige vee", gaat vreselijk mank; dáár immers gaat het over bestrijding van bacterie of virus met chemische of penicilineachtige middelen die het vlees of vee onverkoopbaar maken; bij bijen is dat niet aan de orde en heeft bestijng van de spore met deze middelen absoluut geen zin omdat zij er niet gevoelig voor zijn.
hennie oes

Afbeelding
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Amerikaans Vuilbroed

Bericht door Els Kleijnendorst »

Thomas,
heb zojuist het door jou aangehaalde onderzoek gelezen. Voor het onderzoek werden 3 'lijnen' bijen gebruikt: 2 lokale Ligustica's en 1 Buckfast lijn welke bekend stond als resistent.
Als je het artikel nog eens leest zal je bemerken dat zowel de Buckfast als 1 van de Ligustica's er niet al te goed uit komt. Ook wordt melding gemaakt dat deze Buckfastlijn erg gevoelig is voor kalkbroed.
Over Carnica's wordt nergens gesproken.

Wat mij wel opviel was dat de onderzoekers menen dat huis-tuin-en-keuken volken, waarvan minimaal 4 generaties moeren standbevrucht waren een betere weerstand hebben tegen allerlei ziektes en ook een beter poets- en ruimgedrag kennen. Dit in tegenstelling tot volken van zgn 'ras'bijen. (staat ergens aan het begin, later wordt hier niet meer op terug gekomen).

Zullen al die imkers die al jaren zeggen: "ik doe niets aan mijn bijen, en kijk eens hoe gezond ze zijn" toch gelijk hebben? [:(] [B)]

mvrgr,
Els
elmook
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Amerikaans Vuilbroed

Bericht door elmook »

Oh nee he, heb ik nu een rassendiscussie losgemaakt?

Dat was absoluut niet mijn bedoeling. Ook ik vind dat zinnetje vreemd, en met 'bijenrassisme' wil ik niets te maken hebben.
Dat wou ik even gezegd hebben.

groet,

Elmar
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten