Na een maand weer krabbelaars?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
elmook
Berichten:104
Lid geworden op:wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie:Nederland
Contacteer:
Na een maand weer krabbelaars?

Bericht door elmook » zo 30 okt 2005, 19:51

Beste mensen,

Op mijn schuurtje staan mijn 2 volkjes, 1 buckfast 1 carnica. Een maand geleden telde ik bij de B's 2 mijten per dag, bij de C's 5. Leek me dus niet direct reden tot paniek, wachten op het 'oxaalzuurmoment' dacht ik.

Vandaag kropen er voor de kasten krabbelaars, met name uit de B-kast!
Is dat een fikse herbesmetting of heeft het te maken met weinig broed, waardoor de mijten met meer in 1 cel stappen. Is het nu reden tot paniek, d.w.z. toch nog een sponsdoek, of maakt het nu toch niet meer uit en kan ik net zo goed wachten op het 'oxaalzuurmoment'?

Bedankt, Elmar

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Na een maand weer krabbelaars?

Bericht door Hans van der Post. » zo 30 okt 2005, 20:07

Bij deze temeratuur[:)] kun je nog mierenzuur gebruiken. Morgen gelijk doen!
Hans

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Na een maand weer krabbelaars?

Bericht door heidecap » zo 30 okt 2005, 20:18

Hans van der Post schreef:
Bij deze temeratuur[:)] kun je nog mierenzuur gebruiken. Morgen gelijk doen!
Hans
Is dat nou echt zo, Hans ????
Ik geloof er niets van, maar kan het mis hebben.
Je denkt toch niet dat de temperaturen van de komende dagen alleen al voldoende zijn om voor een vlotte verdampning te zorgen :

Afbeelding

Tegen deze tijd van het jaar hebben we te maken met een piepklein broednestje en is de temperatuur in de kast waarschijnlijk veel te laag om het mierezuur vlot te laten verdampen.
Vorig jaar ben ik compleet afgeknapt op mierezuur middels de Nassenheider verdamper. Hoewel ik nog een redelijk broednest had verdampte er bij lange na geen 20 ml per dag. En vergeet het maar, met een klein broednest. Afijn, ik zie dat niet gebeuren.
Elders schreef iemand om de concentratie van mierezuur te verhogen.
Lijkt me ook geen goed idee. De normale dosering is al erg bijtend, laat staan dat je de concentratie opvoert omdat je verwacht dat er relatief weinig verdanpt.
Andere middelen gebruiken zou ik zeggen of nog een paar weken wachten totdat je oxaalzuur kunt gaan druppelen ...

Thomas

elmook
Berichten:104
Lid geworden op:wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Na een maand weer krabbelaars?

Bericht door elmook » zo 06 nov 2005, 15:20

Bij deze temeratuur kun je nog mierenzuur gebruiken. Morgen gelijk doen!
En dat deed ik dus:

B: bij het inwinteren 20 ramen, 30 ml op een sponsdoek
C: bij het inwinteren 10 ramen, 20 ml op een sponsdoek (staat een lege bak onder)

Vandaag, 6 dagen later:

B: 100 mijten
C: 260 mijten!

Vragen: wie had er gelijk (Hans of Thomas) m.a.w. heeft het nu gewerkt? Zaten er nu in de B-kast minder mijten of was 30 ml te weinig?

Het klopt toch dat 21 dagen na de behandeling de mijtval weer normaal moet zijn? Tegen die tijd zal ik wel weer berichten. Dat geeft misschien wel het beste antwoord op de eerste vraag.

Groeten, Elmar

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Na een maand weer krabbelaars?

Bericht door heidecap » zo 06 nov 2005, 19:45

Elmar,

het gaat er hier niet om om gelijk te hebben of of om gelijk te krijgen.

Het mierezuur heeft geholpen anders haal je geen 260 mijten in 6 dagen tijd uit de kast.
Het is echter niet zozeer belangrijk hoeveel mijten je vangt maar veelmeer hoeveel mijten er overblijven.
Ik denk nogmaals dat het aan de late kant is om mierezuur toe te passen omdat de verdamping momenteel heel moeilijk te controleren is. Maar bij jou was er in ieder geval resultaat, dus daarmee gefeliciteerd!

Thomas

elmook
Berichten:104
Lid geworden op:wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Na een maand weer krabbelaars?

Bericht door elmook » ma 07 nov 2005, 19:35

het gaat er hier niet om om gelijk te hebben of of om gelijk te krijgen.
Dat weet ik ook wel en daar ging het mij ook niet om. Ik was benieuwd welke veronderstelling er nu juist was, niet zozeer wie er 'gelijk' had. Ik kan dat gewoon moeilijk inschatten. Ik snap wel dat dat natuurlijk grotendeels MZ-slachtoffers zijn, maar ik weet niet of 260 genoeg is om van een werking te spreken. Maar goed, wel dus [:)]

Bedankt voor de tips en tot de volgende keer,
Elmar

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten