bijensterfte/verdwijnziekte

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door buckfast_beekeeper » vr 17 mar 2006, 11:54

gert schreef:
Volgens mij is de zeer lange koude periode sinds december niet goed voor de volken. Waar ik woon is de temperatuur steeds behoorlijk onder de 10 graden gebleven. Een rustige reinigingsvlucht is dan onmogelijk. Verder ontstaat grote kans op roer.

Ik zie het somber in.

Gert
Hallo Gert,

Deze lange periode van koude hoeft volgens mij geen enkel probleem te vormen. Een bevriend imker in Zwitserland (ongeveer op 1200m hoogte) heeft gemiddeld sneeuw van eind november tot half april (op dit ogenblik nog ongeveer 1m50), zijn bijen komen heel die tijd ook niet buiten. Ze overleven dit. Waarom zou een zelfde periode hier dan wel het grote probleem vormen?

Wij zijn het echter gewoon dat de bijen om de paar weken buiten kunnen om te ontlasten. En beginnen al te vrezen als het al eens enkele dagen langer wordt. Ik denk dan ook niet dat we daar de grote sterfte moeten zoeken.

Mijn gevoel zegt me dat Piet, in zijn laatste gedachtengang, wel eens zeer dicht bij de waarheid zou kunnen zitten.

mvg

Theo

robvanhernen
Berichten:22
Lid geworden op:wo 10 dec 2003, 15:52
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door robvanhernen » vr 17 mar 2006, 13:13

Vroeger toen we nog zonder gaasbodems imkerden, en toen niemand nog geisoleerde kasten had, werd ons geleerd om voor de winter de buitenste ramen weg te nemen.
Daar hoor je nu niets meer over. Logisch, omdat met de nieuwe generatie kasten en bodems het schimmelprobleem minder is geworden. Een ander voordeel wordt vergeten.Ik denk namelijk dat het inwinteren op minder ramen bijdraagt dat bijen niet zo gauw van het voer afraken.
Het voer wordt immers compacter opgeslagen. Daarom sta ik er ook helemaal niet meer van verbaasd, als ik met succes kleine volkjes in 3 ramers (simplexramen)inwinter. Dat heb ik in het verleden gedaan en in dezelfde winters sneuvelden sterke volken in Dadantkasten. Had dan opgelet en net als broeder Adam gehandeld, die zijn volken op 4 tot 7 ramen inwinterde. Dus ik denk dat Piet Jager gelijk heeft, maar ik zou de voorkeur blijven geven aan het inwinteren op twee of anderhalve bak, maar dan met elk maximaal 8 ramen.

Maatschap Hankel
Berichten:67
Lid geworden op:za 13 jul 2002, 22:15
Imker sinds:1998
Aantal volken:20
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door Maatschap Hankel » za 18 mar 2006, 22:48

Wij zijn met 17 kasten de winter ingegaan. Er zijn nog 14 volken van overgebleven. De schade valt dus erg mee. Winst van 82,36 Verlies van 17,64. Het voorjaar mag in Fryslan ook wel beginnen, we krijgen nog bijna een Elfstedentocht.

Maatschap Hankel

imkerij1
Berichten:3
Lid geworden op:za 04 mar 2006, 23:17
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door imkerij1 » zo 19 mar 2006, 15:34

Hoe is de situatie bij de lezers van het imkerforum inzake "bijensterfte".
Ik hoor zo hier en daar toch weer vervelende berichtente

Vandaag 19-03-2006 Controle bijen volken 5x dadant,5x spaarkast,5x 8ramers en 5x miniplus.Temperatuur was ongeveer 6 graden,Controle was vliegplank,schuiflade(straatjes) en dekplaten(perpex).
Er kwam stuifmeel binnen(geel en oranje)dekplaten waren erbij die warm waren,niet alles vloog maar door op de dekplaat te kijken zag je de bijen lopen, een dadantvolk heeft het niet overleeft(moer rood gemerkt) en een miniplus(was al twijfel).

Groet Johan

Jan Testerink
Berichten:3
Lid geworden op:zo 19 mar 2006, 17:28
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door Jan Testerink » zo 19 mar 2006, 17:46

Bijensterfte uit zich in 2 vormen, te weten een lege kast of vele dode bijen op de kastbodem. Voor een theorie hierover zou ik u willen verwijzen naar de Web-site http://www.debijenstal.nl link de bijwerkgroep, van VBBN sub-vereniging Arnhem-Velp e.o.
Groeten Jan

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door heidecap » zo 19 mar 2006, 19:53

Hallo, Jan, leuke site.

Om hem te kunnen bekijken moet je even de comma verwijderen, dan werkt het prima : http://www.debijenstal.nl/

en jullie theorie staat hier dacht ik : http://www.debijenstal.nl/BIJWERKGROEP/ ... 202005.pdf

Groeten, Thomas

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door Piet Jager » zo 19 mar 2006, 20:34

Bijensterfte uit zich in 2 vormen, te weten een lege kast of vele dode bijen op de kastbodem / Jan Testerink
Dag Jan,

Type A (de verdwijnziekte) duidt volgens jullie op infectieziekten bovenop een natuurlijke verouderingsproces, waardoor de bijen de kast versneld verlaten. Welke ziekten dat eventueel zouden kunnen zijn, wordt niet vermeld.

Type B (het losraken van de voedselvoorraad) duidt volgens jullie op schade opgelopen tijdens het larve-stadium van de winterbijen, waardoor ze zijn verzwakt en hun weerstand is aangetast. De zorg voor het broednest kunnen ze niet meer aan, raken los van de voorraden en sterven voortijdig.

Vervolgens een hele verhandeling over varroabestrijding, omdat verzwakking van de winterbijen in hun larve-stadium door de zuigende werking van de varroamijt en de daarmee gepaard gaande virus-infecties, waardoor ze veel korter zouden leven, verantwoordelijk worden gehouden voor alle ellende in Type B (en eventueel in Type A ?)

De varroamijt zou in beide (?) gevalllen de grote boosdoener zijn!
Het is inderdaad zo, dat als de winterbijen worden geboren de varroadruk ook het grootst is.
't Klinkt plausibel, maar - zoals jezelf al zegt - het is een theorie!

!Piet

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door Piet Jager » ma 20 mar 2006, 08:40

Jan (Testerink),

Ten eerste:
De 2 vormen van bijensterfte met betrekking tot de uitwintering - A. de verdwijnziekte en B. van het voer afraken - bestonden al lang voordat de varroamijt in ons land haar intrede deed. Hoe is dan jullie gedachtegang te verklaren om de varroamijt daarvoor slechts verantwoordelijk te stellen?

!Piet

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door Piet Jager » ma 20 mar 2006, 11:22

Ten tweede:
Je memoreert: "Een bij, die als pop geparasiteerd werd door een varroamijt, is duidelijk verzwakt. Deze bij leeft korter, heeft minder ontwikkelde voedersapklieren, is vatbaarder voor vergif en is waarschijnlijk ook gevoeliger voor ziekten."

Bestrijdingsmiddelen zijn in feite veelal ook chemische gifstoffen, die negatief kunnen uitwerken op het weerstandvermogen van een bijenvolk, waardoor er acute processen in werking gezet kunnen worden. Onze bestrijdingsmiddelen kunnen dus ook als een 'trigger' gaan werken, waarbij massale bijensterfte kan optreden.

!Piet

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door Piet Jager » ma 20 mar 2006, 12:00

Ten derde:
Volgens mij is het een complex geheel van in elkaar grijpende factoren, waarvan er één als een soort katalysator functioneert.

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten