De Pseudoschorpioen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door LWPisa » do 17 nov 2005, 23:12

Ik denk dat ze in ieder geval vrij moeilijk te bekijken zijn in een bijenkast. Erg klein, cryptisch en lichtschuw.
Heeft iemand er wel een eens 1 terug gezien na het loslaten in de kast?

L

ivar
Berichten:88
Lid geworden op:za 08 apr 2006, 23:54
Locatie:Germany
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door ivar » di 18 apr 2006, 10:59

wat is eigenlijk gebeurd met de schorpioen ????


a land flowing with milk and honey

garrit
Berichten:71
Lid geworden op:do 10 jun 2004, 19:56
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door garrit » di 18 apr 2006, 11:27

Hallo,
De winter was ik ingegaan met 5 volken.1 volk behandelde ik zoals al enkele jaren met apistan.De andere volken met de schorpioenen.Uitwintering is goed gegaan ,alle 5 volken leven.
De mijtenval is bij alle kasten gelijk,alleen heeft de kast die ik met apistan behandel een grote mijtenval vlak na de behandeling.

Dit was de tweede winter die de schorpioenenvolken goed zijn doorgekomen.

De reden dat imkers hun ervaringen metschorpioenen niet op het forum zetten is misschien omdat zij zich blijkbaar moeten verdedigen wanneer ze deze bestrijdingsmethode gebruiken.Wanneer je echter zuren gebruikt,wordt je niet aangevallen,vindt iedereen normaal dat je daar geld voor betaalt en mag je je volken op alle manieren mishandelen zonder dat je er op aangesproken wordt.

Groeten Garrit.

piet -t
Berichten:43
Lid geworden op:wo 13 jul 2005, 14:58
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door piet -t » di 18 apr 2006, 13:10

Af geloopen jaar heb ik 3 kasten met schorpioenen behandelt
maar helaas heeft geen van deze volken het gehaald

Maar ik kan niet tot de conclusie komen dat de schorpioenen hun werk niet hebben gedaan

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Harmen vd Ende » wo 19 apr 2006, 20:51

Hallo,

Ik heb in de winter 3 volken behandeld met oxaalzuur waar deze zomer schorpioenen in zaten, en 1 kast 180 mijten wat minder was als mijn gemiddelde mijten val. maar er was ook een kast met veel mijten 800 dus hier kan ik niet veel over zeggen. 1 kast behandeld met schorpioenen heeft de winter niet gehaald, de rest wel.

Ik ga gewoon verder met testen

Groeten Harmen

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 20 apr 2006, 18:53

Wanneer je echter zuren gebruikt,wordt je niet aangevallen,vindt iedereen normaal dat je daar geld voor betaalt en mag je je volken op alle manieren mishandelen zonder dat je er op aangesproken wordt.
In globale lijn mee eens. Echter ik zie niet in als er positieve resulaten waren geweest en dat zelfde geldt ook voor negatieve, waarom imkers die niet op het forum zouden willen/kunnen zetten.

jp

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Gerard van Gastel » do 20 apr 2006, 21:20

Wanneer je echter zuren gebruikt,wordt je niet aangevallen,vindt iedereen normaal dat je daar geld voor betaalt en mag je je volken op alle manieren mishandelen zonder dat je er op aangesproken wordt.
Garrit,
Probeer ze de volgende keer eens te BEhandelen in plaats van te MIShandelen! De azijn in salade is ook zuur, evenals citroensnoepjes; een zuur hoeft niet altijd MIShandeling tot gevolg te hebben. Imkers die hun volken 'op alle manieren mishandelen' ben ik nog niet tegengekomen.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 21 apr 2006, 07:45

Hoe je het wendt of keert behandelen van bijenvolken wil je als imker eigenlijk niet. Het blijkft knarsentanden totdat de zenuw is bereikt. Het probleem is dat we helemaal niets weten van de gevolgen op de kort middellange termijn voor onze bijen. We weten het niets eens op de korte termijn. Worden de chitine pantsers van overjarige koninginnen aangetast??? Tja vele verhalen doen te ronden hierover. Wat van de accumulatie van organische zure in was? Resistentie van de varroa?
Hoe je het ook wend of keert in onze BEhandeling zit ook zeker een aandeel MIShandeling. Hopelijk hoeven we geen bijentribunaal. Financieel zou dat de bijensector de das om doen.

jp

Gebruikersavatar
flayed
Berichten:170
Lid geworden op:ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds:2005
Aantal volken:7
Bijenras(sen):mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door flayed » zo 23 apr 2006, 00:02

[quote]Geplaatst door garrit
Dag Gerrit,
Je schrijf,(De reden dat imkers hun ervaringen metschorpioenen niet op het forum zetten is misschien omdat zij zich blijkbaar moeten verdedigen wanneer ze deze bestrijdingsmethode gebruiken.Wanneer je echter zuren gebruikt,wordt je niet aangevallen,vindt iedereen normaal dat je daar geld voor betaalt en mag je je volken op alle manieren mishandelen zonder dat je er op aangesproken wordt.

Groeten Garrit.)

Toch wil ik je deze link niet onthouden op dit forom http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5883
Ik krijg hier ook niet echt een weerwoord op ondanks dat er zoveel volken dood zijn.

Groeten John

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten