Winterverliezen 2005-2006

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Winterverliezen 2005-2006

Bericht door Piet Jager » wo 12 apr 2006, 17:46

Het sterftepercentage is dus erg wisselend!
Doorgaans ca 20%, maar ook pieken oplopend tot bijna 80%.

!Piet

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Winterverliezen 2005-2006

Bericht door Romée van der Zee » wo 12 apr 2006, 17:55

Op dit moment geef ik de algemene bijensterfte weer. Die is nu, bijna een dag later:

1645 levend volken, 423 dode volken, 2068 totaal, daarvan 20 % volkssterfte

Ik zal tzt een grafiek maken met het aantal getroffen standen. Bij deze de oproep om jullie eigen afdelingsgegevens in te brengen. Op beefriends is daarvoor een meldingsforumulier (onder verenigingen) te downloaden. Alleen een telefoonrondje langs de imkers uit jullie afdeling levert resultaat op.
Waarom is dit van belang? Alleen bij een goede deelname is het mogelijk een kaart te produceren waarop het verspreidingspatroon te zien is. Dus Putten, Haarlem enz., ....

monitoring bijen en imkers op: http://www.beefriends.org

depauws
Berichten:96
Lid geworden op:vr 17 jan 2003, 21:47
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Winterverliezen 2005-2006

Bericht door depauws » wo 12 apr 2006, 18:34

Romée
Zou je ook een grafiek kunnen maken waarbij het aantal imkers uitgezet wordt tegen het sterftecijfer van de stand.
Ik vermoed dat er veel imkers zijn met weinig sterfte ( +-10%), dan een aantal met heel veel sterfte ( 80-100%) en heel weinig imkers met sterfte van +-50%.
Als er op een stand noemenswaardige sterfte is dan is deze ook zeer belangrijk, is mijn stelling.

Silvain

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Winterverliezen 2005-2006

Bericht door Romée van der Zee » wo 12 apr 2006, 19:18

Dag Silvain,
Nou, zo te zien, zijn er ook wel wat 50% verliezers.
Wat mij op dit moment opvalt is dat je met 89% zekerheid kunt zeggen, dat als één imker op een bepaalde stand bijensterfte heeft, de collega-imkers op die stand ook grote bijensterfte hebben. Er zijn echter tot nu toe te weinig van dergelijke gedeelde standen om deze waarneming hard te maken. Maar als verschijnsel is het interessant.
grtn
Romée
p.s. Ja Silvain, zo'n grafiek als jij bedoelt heb ik al beschikbaar, maar staat nog niet op beefriends. Reden is dat niet alle verenigingen foutloos hun data inbrengen, en dat zou een grote vertekening op een realtime grafiek opleveren. Dus waarschijnlijk plaats ik regelmatig een -niet realtime- grafiek met de bedoelde gegevens.

monitoring bijen en imkers op: http://www.beefriends.org

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Winterverliezen 2005-2006

Bericht door Romée van der Zee » zo 16 apr 2006, 19:56

Beste Silvain en andere geïnteresseerden,
Aan de pagina waarop de grafiek (http://www.beefriends.org/demo/sterfte.aspx) staat afgebeeld met het overzicht van de bijensterfte, heb ik een grafiek toegevoegd die een overzicht geeft van de verdeling van het percentage dode volken per imker.
Deze grafiek is in tegenstelling tot alle andere grafieken op beefriends niet realtime. De reden heb ik de vorige berichten al gegeven.

Romée

monitoring bijen en imkers op: http://www.beefriends.org

depauws
Berichten:96
Lid geworden op:vr 17 jan 2003, 21:47
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Winterverliezen 2005-2006

Bericht door depauws » di 18 apr 2006, 15:15

Romée
Bedankt voor de grafiek.
Op het eerste zicht vindt ik een bevestiging van mijn stelling dat er ofwel relatief weinig sterfte is ofwel erg veel sterfte of anders gezegd, als er een probleem is op een stand dan is het ook een groot probleem en is zowat de hele stand dood.
Bij nader inzicht moet ik wel rekening houden met de horizontale coordinaat, de schaalverdeling is nogal ongelukkig.

Even een beetje statistiek : de imkers in de grafiek maken deel uit van de uitwinteringsenquete, dus algemeen een gemiddelde van 20% sterfte, bij een Gauss verdeling zou er dan een top moeten zijn bij 20%, in elk geval is deze top er niet, de waarde "standaard afwijking" is waarschijnlijk erg groot, andere statistische tests zullen aantonen dat hier geen Gauss-verdeling in zit.

Wat dan de oorzaak van de bijensterfte is weet ik nog niet maar misschien zal Uw verder onderzoek iets verduidelijken, wij zijn benieuwd.
De Vlaamse enquete laat ook erg grote onderscheiden zien, maar ik heb niet de basiscijfers van die enquete, alleen een overzichtje.
Ik zie veel afdelingen met lage sterfte (10%) terwijl er ook afdelingen zijn met sterfte boven de 50%.
Silvain

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Winterverliezen 2005-2006

Bericht door Romée van der Zee » di 18 apr 2006, 19:31

Dag Silvain,
Ik zal bij het volgende overzicht ook de standaard deviatie weergeven. Bovendien zal ik dan een grafiek plaatsen waarin de sterftepercentages worden weergegeven van imkers die 5 of meer volken verzorgen. Door de weergave in procenten weegt in de huidige grafiek een imker die 12 van de 24 volken verliest even zwaar als de imker die 1 van de 2 volken verliest.

Het sterftepercentage van 20 % (inmiddels iets hoger) betreft het percentage dode volken van alle bijenvolken.
De frequentiegrafiek die ik recent geplaatst heb, geeft een verdeling van sterftepercentages per imker. De verwachting dat het gemiddelde van de sterftepercentages ook op 20 % zal liggen is niet gerechtvaardigd. Als alle data binnen zijn zal ik er een Normaalverdeling van geven.

Zie voor de onderzoeksopzet van de aprilscan verder op beefriends.org in het zijmenu onder onderzoek/bijensterfte.

De oorzaak van de bijensterfte is niet bekend. Het is storend om hier en daar in de media te horen verkondigen dat de oorzaak gelegen is in een falende varroabestrijding. Wellicht speelt de varroabestrijding een rol, wie zal het zeggen, maar een afdoende verklaring is het zeker niet. Het is moeilijk te verteren voor imkers die veel volken verloren hebben dat zij het aan zichzelf te danken zouden hebben.
Romée

monitoring bijen en imkers op: http://www.beefriends.org

dick aalvanger
Berichten:37
Lid geworden op:zo 04 feb 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Winterverliezen 2005-2006

Bericht door dick aalvanger » wo 10 mei 2006, 18:48

Hallo allemaal, ik reageer wel wat laat.
Maar ik wil nog even laten weten dat mijn imkermaatje en ik zelf er van de 33 volken inmiddels 14 kwijt zijn.
Iedereen een goe4d jaar toegewenst.
Dick Aalvanger

jaap
Berichten:195
Lid geworden op:wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Winterverliezen 2005-2006

Bericht door jaap » zo 09 jul 2006, 11:14

oorzaak bijensterfte is volgens mij grotendeels de schuld van de imker.ik heb ongeveer 5 imkers gesproken die pas in dec.hebben behandeld en of te lang doorgegaan zijn met apistan waar door de mijt resistent is geworden.groeten jaap jager texel.

jager

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Winterverliezen 2005-2006

Bericht door Hans van der Post. » zo 09 jul 2006, 13:06

Nou Jaap je hebt het helemaal mis!! Je moet maar eens de reacties gaan lezen die het laatste half jaar hier zijn gegeven.
Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten