bestrijding met mierenzuur

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:
Re: bestrijding met mierenzuur

Bericht door Romée van der Zee » vr 08 aug 2003, 23:33

Beste Thomas, nee ik heb geen ervaring met de verdamper, omdat ik in het geheel niet bestrijd. Ik weet echter wel wat ik al schreef, n.l. dat de temperatuur rond het broednest sterk kan varieren. De verdamper is niet constant in de afgifte van mierenzuurdamp, en moet daarom regelmatig bijgesteld worden. Bij hoge temperaturen ontstaan daardoor risico's. Je trekt de conclusie dat ik mijn stellingname wil goedpraten. Dat is niet zo. Mierenzuur toepassen bij deze hoge temperaturen is vragen om problemen.

grtn
Romée

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: bestrijding met mierenzuur

Bericht door heidecap » vr 08 aug 2003, 23:46

Nogmaals, Romee, ik trek geen conclusies, maar dat doe jij...
Je schrijft zelf dat je eigenlijk op basis van ervaring niet kunt oordelen. Dat de temparatuur rond het broednest kan verschillen snap ik ook wel...
Toch meen je zeker te weten dat een temperatuur boven de 25 graden in combinatie met mierezuur schadelijk is.
Is het dan niet verstandig het door jouw gesponsorde onderzoekcentrum (PPO Hilvarenbeek) ook aan deze wijsheid te helpen zodat ze alle imkers in Nederland kunnen informeren ?

Thomas

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: bestrijding met mierenzuur

Bericht door Romée van der Zee » vr 08 aug 2003, 23:47

Ik meen dat ook dr. Rademacher (zij deed het onderzoek met de nassenheider verdamper) een maximumtemperatuur van 30 graden aangeeft. Anderen zijn meer terughoudend en houden 25 graden aan.
zie bv
http://www.lvbi.de/dok/varroa-unter-kontrolle.pdf
en
http://www.fu-berlin.de/en/presse/fup/a ... 1_060.html

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: bestrijding met mierenzuur

Bericht door Romée van der Zee » vr 08 aug 2003, 23:51

Ja, ik trek conclusies, geen twijfel aan. En ik schreef waarop die gebaseerd zijn. Bovendien vind je die terug in bovengenoemde adviezen.
Als het PPO de moeite neemt om de berichten op dit forum te lezen, dan nemen ze er kennis van.

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: bestrijding met mierenzuur

Bericht door Romée van der Zee » vr 08 aug 2003, 23:55

Nogmaals, Romee, ik trek geen conclusies, maar dat doe jij...
Thomas
en
ik snap dat je jouw stellingname probeert goed te praten, maar ik vind het erg gemakkelijk om te beweren dat het een probleem voor de bijen is om bij een buitentenperattur van 25-30 graden de kast op maximaal 35 graden te houden.
Die conclusie van jou is onaardig en onjuist

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: bestrijding met mierenzuur

Bericht door heidecap » za 09 aug 2003, 00:03

Kijk nou, Romee, bedankt voor dit bewijs uit het ongerijmde.
Volgens de Duitsers (pagina 14 van jou verwijzing) is een behandeling t/m 30 graden geen probleem.

Jij en Frans beweren bij hoog en laag dat een beghandeling boven de 25 graden grote problemen oplevert.

Zeg nou zelf ...


Thomas

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: bestrijding met mierenzuur

Bericht door heidecap » za 09 aug 2003, 00:15

...en ... weet je wat ik aan dit forum zo enorm waardeer ...
dat zijn de ervaringen van collega-imkers. De (geillustreerde) verslagen, de belevenissen, al die kennis die in de breedte naar voren komt.
In deze discussie mis ik dat omdat er maar wat geroepen wordt ...
Zelf ben ik een leek, een beginneling, die me graag de les wil laten lezen...
Ik wil dan ook niet te hard blazen, want daarvoor heb ik zeker geen aanleiding.
Wel meen ik wat kritische kantekeningen te moeten plaatsten bij adviezen zoals afgegeven in deze discussie al ze indraven tegen mijn logica.

Even goede vrienden,

Thomas

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: bestrijding met mierenzuur

Bericht door wilde » za 09 aug 2003, 00:19

Het Informatiecentrum voor bijenteelt te Gent geeft als advies voor de behandeling met mierenzuur o.a. dat de buitentemperatuur minimaal 12 °C moet zijn en maximaal 25 °C mag zijn. Daarboven dus niet behandelen! Nu is het dus gewoon te warm. Bij een hoge relatieve luchtvochtigheid is er ook meer sterfte te verwachten onder de bijen. Bij aanhoudende regen of mist, dus ook niet behandelen.
Belgen zijn ons dikwijls een paar stappen voor en gaan gedegen te werk. Je kunt erop rekenen dat dit advies niet zo maar uit de lucht komt vallen. Thomas, waarom wil je je bijen zo veel risico laten lopen? Alleen omdat enkele anderen iets beweren dat je meer schikt? Dit is een duscussie van niks. Het doet je bijen in elk geval geen goed ......
Groetend, Albert

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: bestrijding met mierenzuur

Bericht door heidecap » za 09 aug 2003, 00:29

Albert, dat Belgen ons dikwijls een paar stappen voor zijn zou kunnen kloppen, maar zij eten dan ook meer friet en hebben veel betere hollander-moppen.
M.a.w. : Als wij met zweetdruppels op ons voorhoofd voor de bijenkast staan wil dat nog NIET zeggen dat de bijen het ook warm hebben.
Volgens mij is dat gemeuter over te hoge temparaturen dan ook te herleiden op onze eigen beleving.
Maar, nogmaals, ik weet het niet, want ik heb er geen ervaring mee !
Graag had ik hier iemand met ervaring op DIT gebied iets horen zeggen. En wat PPO-bijen betreft, voor wat ik vandaag (inmiddels alweer gistren) heb horen zeggen is dat ze de discussie op dit forum met belangstelling volgen, maar tegelijkertijd zullen denken ... laat ze maar kletsen ...

Thomas




Bijgewerkt door - heidecap op 09/08/2003 00:32:10

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: bestrijding met mierenzuur

Bericht door Romée van der Zee » za 09 aug 2003, 00:31

Alweer dat rare taalgebruik, ik zou bij hoog en bij laag beweren enz. Kom op zeg.

Cretiën vraagt in zijn eerste bericht of de huidige buitentemperatuur overdag nadelig is als hij nu met mierenzuur (nassenheider) wil beginnen. Frans zegt dat boven een temperatuur van 25 graden de verdamping onstuimig verloopt, en raadt het af. Vervolgens kun jij het je niet voorstellen en vraag je je af wat er mis zou kunnen zijn met een behandeling tot bijvoorbeeld 32 graden. Bijen houden immers de temperatuur constant bij het broednest.
Ik reageer en ben het met geheel met Frans eens dat behandelen nu risico's in zich houdt.

Na informatie bij het PPO neem je nu de stelling in dat 30 graden geen probleem hoeft te zijn. Vervolgens geef ik aan waarom ik wel degelijk problemen verwacht bij de temperatuur waarmee wij nu te maken hebben (dertig graden en hoger). Jij insinueert vervolgens dat mijn opmerking over de temperatuurschommelingen rond het broednest een gelegenheidsargument is. Vervolgens geef ik twee links (er zijn er veel meer). In één wordt vastgehouden aan maximaal 25 graden, in één maximaal 30 graden.
De conclusie moet zijn dat bij de huidige temperatuur van boven de dertig graden het middel niet gebruikt zou moet worden, ook niet in de nassenheider verdamper, ook al ken jij iemand die daar geen problemen mee heeft.

Zeg nou zelf schrijf je, dit is wat ik zei.

Romée

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten