De verdwijnziekte slaat toe II

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:
Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door maartenkleijne » vr 12 jan 2007, 21:25

Juist JP, dus ook virussen, schimmels, algen, protozoen en zelfs insecten zoals schurft kunnen pathogeen zijn.
Maar ja, ook huisartsen geven vaak antibiotica tegen virussen omdat ze denken dat het een soort bacterien zijn, dus wie het niet helemaal begrijpt verkeert in geleerd gezelschap.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door heidecap » vr 12 jan 2007, 21:38

maartenkleijne schreef:
Maar ja, ook huisartsen geven vaak antibiotica tegen virussen omdat ze denken dat het een soort bacterien zijn, dus wie het niet helemaal begrijpt verkeert in geleerd gezelschap.
Maarten,, dit is volgens mij niet zo.
Geven artsen juist niet antibiotica omdat ze niet weten of de symptomen veroorzaakt worden door :
ofwel bacterien
ofwel virussen

door antibiotica voor te schrijven bestrijden ze in ieder geval de bacterien als die de boosdoener zijn. Waren het virsusen, dan lost het probleem zich vaak vanzelf weer op.
Zo dom zijn artsen nou ook weer niet !

Minne, bedankt voor jouw opmerkingen, ze waren helemaal op z'n plaats.

Thomas

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Romée van der Zee » vr 12 jan 2007, 21:55

Een pathogeen is een ziekteverwekker.
Romée

monitoring bijen en imkers op: http://www.beefriends.org

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Romée van der Zee » vr 12 jan 2007, 22:02

De woorden pathogeen en virulentie heb ik vroeger omschreven voor ik ze gebruikte. zie: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=563
Ik heb wel eens gedacht aan een begrippenlijst op het forum, maar aan de andere kant zijn de meeste mensen wel in staat het op het internet op te zoeken of om uitleg te vragen als iets niet duidelijk is.
Romée

monitoring bijen en imkers op: http://www.beefriends.org

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Ria van den Berg » za 13 jan 2007, 02:57

Chemical use : While all used antibiotics, the type, frequency of application, and method of application varied."
Ik dacht dat dit Chinese verhalen waren van enkele jaren geleden, hoe is dit nog mogelijk ?

Dit is een beetje een kortzichtige opmerking, vind ik. De Chinezen gebruikten Chlooramphenicol, vroeger wel in Europa toegepast, maar nu verboden omdat het een (zeldzame) dodelijke afwijking kan veroorzaken. In Noord Amerika wordt heel anders tegen antibiotica aangekeken dan wat wij in Nederland gewend waren. Hoewel ik me nog goed herinner dat aan diervoer antibioticum werd toegevoegd als groeibevorderaar. Je kan ze hier bij elke boerenbond winkel kopen, maar je moet er wel voor tekenen. Daarentegen zijn ze erg bang van wat organische zuren tegen de menselijke gebruiker doen. Vooral in de V.S. heerst een cultuur van "gerechtelijk vervolgen" en als b.v. mierezuur in je gezicht spat, kan dat vervelende gevolgen hebben. Het is dan makkelijk om de verkoper aan te spreken.
Tegen A.V.B. is oxytetracycline toegestaan, een antibioticum dat heel snel, vooral onder invloed van licht, afbreekt. Na de komst van oxytet resistent vuilbroed is op recept tylosine verkrijgbaar, dat mag alleen in de herfst worden toegepast, omdat het veel minder snel afbreekt. Dat mag in Canada ook niet in patties of in de suikerstroop worden toegediend, maar moet met poedersuiker op de ramen worden gestrooid. De antibiotica patties zijn eigenlijk een beetje achterhaald, sommigen wijten het ontstaan van het oxytet resistente vuilbroed aan het (overmatig) gebruik van de patties. Patties met eiwit(stuifmeel en/of brouwersgist/sojameel)worden op de prairies wel veel gevoerd om bijen te laten opbouwen in de lente. De honing van beroepsimkers wordt altijd op antibiotica getest.
Wat gebruik van antibiotica bij virus infecties betreft. Het was zo (in Nederland), dat die werden gegeven ter bestrijding van secundaire infecties (bacteriele infecties die naast de virusinfectie kunnen voorkomen omdat de zieke al zo verzwakt is). Daardoor kan het lichaam beter de virusaanval bestrijden.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Sluit venster

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 13 jan 2007, 10:50

De opmerkingen van Ria en Maarten kan ik bevestigen. Bij bacteriele infecties zou hoge koorts het symptoom zijn. Het komt voor dat doctoren zich vergissen, overigens logischerwijs, de patient toch opsjouwen met een antibiotica kuur. Virussen verzwakken het lichaam en een goed moment dat bacterien willen toeslaan. Het lichaam moet het daarna weer zelf doen. Net zoals de bijen zelf met de virussen moeten omgaan. Is het u ook opgevallen dat er steeds minder DWV te zien is in onze volken. In ieder geval de uiterlijke kenmerken; vleugelloze bijtjes. Ookobij mijn volken die niet me bestreden worden. Maar om nu maar preventief antibitica te geven.......Koorts hebben de volken niet. In ieder geval niet zichtbaar of meetbaar[;)].

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Gerard van Gastel » za 13 jan 2007, 11:59

Volgens mij dwalen we weer af....

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 13 jan 2007, 12:17

Nou ja een beetje afdwaling is onvermijdelijk: de insteek van mij stukje was moeten wij ook onze volken preventief gaan behandelen met antibiotica. Ik denk dat het tot niets leidt. Koorts hebben de volken de niet echt.....

jp

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door apiario » za 13 jan 2007, 18:11

hoi allemaal

Binnen het kader van de verdwijnziekte is er nog al wat gezegd zo hier en daar, zo links en rechts.Als een leek het geheel na zou lezen kan hij er geen titel of jood van maken.Een ware kakelfonie. Mocht u het niet meer weten het woord "stuifmeel'' is ook een keer gevallen

Om de gezelligheid er een beetje in te houden, in deze zachte doch donkere dagen,heb ik wat vers materiaal uit Brazilië Wat desnoods voor wat licht kan zorgen. Vandaar deze foto.

Ja, ja, Stuifmeel Waar heb ik dat meer gehoord.
Afbeelding
Arno oogst dit in 1 dag van een volk van 8/10 ramen groot. De opbrengst varieert nog al (het weer) tussen de 200 en 50 gram
per volk per dag. Maar de kleur is prachtig mooi geel en oranje.

De donkere groenbruinachtig korreltjes zijn propolis korrels die de bijen verzamelen en per ongelijk in de bak zijn gevallen
Dat volk heeft het wellicht in de genen zoveel propolis te verzamelen. Het hoort niet tussen het stuifmeel.

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Hugo » ma 15 jan 2007, 11:26

Beste,

Nog boeiende lectuur ivm Herfstverdwijnziekte.

Smurf smel naar http://www.beesurvey.com/

DEEEE GROOOOTE "National Bee Loss Survey 2006-2007"
In acrobat (pdf), spreid-sjiet (excel) of online invullen!

ps. Je staat er van te kijken wat je allemaal in een bijenkast kan kieperen om je bijen "gezond" te houden (pagina 2 v/d bevraging).


Eveneens op http://www.beesurvey.com/
De grote "HiveSentry survey" : aan de universiteit van Montana loopt een project om een "next generation" "high-tech" "state of the art" bieenkast te ontwerpen. Zend al je wensen, ideeën en verzuchtingen ivm met de bijenkast v/d toekomst naar blablabla

mvg,

Hugo (1/2 bij)



Nobodies prefetc

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten