Oxaalzuur gebruiken

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 06 jan 2016, 19:39

Uh geen doppenaanzet en geen doppen breken, geen extra materialen als 3 of 6-ramers!

gr.
JP

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door johan » wo 06 jan 2016, 23:19

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Uh geen doppenaanzet en geen doppen breken, geen extra materialen als 3 of 6-ramers!

gr.
inderdaad. Niet iedereen heeft het materiaal om voor elk volk een extra 3- of 6-ramer te hebben.. en koninginnenkweek is die tijd van het jaar bij de meesten al afgelopen. Niet dat het niet meer kan maar toch..

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door joselito » do 07 jan 2016, 08:29

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Uh geen doppenaanzet en geen doppen breken, geen extra materialen als 3 of 6-ramers!
Dan zou ik gewoon al het broed afnemen, de bijen afborstelen en nieuwe wasraat geven. De koningin kan dan aan de leg gaan in de nieuwe raat zoals dat alleen bij een zwerm mogelijk is, na 3 weken heeft ze terug een normaal broednest en na 6 weken is de kast terug zo sterk als voordien.
Hierbij moet je geen koningin opsluiten met de daarbij horende stress , niet nakijken op doppen, niet de koningin opnieuw terug invoeren etc
De meerderheid van de mijten verwijder je met het broed, de rest kan je bestrijden door een melkzuur- of oxaalzuurbesproeing voordat het nieuwe broed gesloten is.
Afnemen broed verbetert gezondheid winterbijen
Verbazingwekkend genoeg heeft het volledig wegnemen van alle broed geen negatief effect op de inwinteringssterkte van de
bijenvolken. (zie fig. 4). Met gemiddeld 8,8 ramen bezet waren de aldus behandelde volken zelfs iets sterker dan de volken die
op de gebruikelijke wijze behandeld waren en 8,7 ramen bezet hadden. In een vergelijking van de uitwinteringssterkte (april
2008) met de inwinteringssterkte (oktober 2007) lieten de beide standen van het instituut zelfs een duidelijk hoger aantal overgebleven
winterbijen zien bij de volken waarvan het broed was afgenomen. Ze winterden met 93% resp. 116% van de inwinteringssterkte
uit (BI-1 resp. BI-2), terwijl bij de conventioneel be - handelde volken de uitwinteringssterkte op 63% resp. 103% lag.
Daaruit blijkt een verbetering van de gezondheidstoestand van de winterbijen door de voorafgaande verwijdering van het broed.
http://library.wur.nl/ojs/index.php/bij ... 2163/11666


ik zou zeggen, doe een een test. Sluit van een paar kasten de koninginnen op zoals gepland en van een paar andere kasten neem je gewoon al de ramen met broed af en geef ze volledig niewe wasraat en bekijk het verschil
Laatst gewijzigd door joselito op do 07 jan 2016, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door johan » do 07 jan 2016, 11:01

joselito schreef: ik zou zeggen, doe een een test. Sluit van een paar kasten de koninginnen op zoals gepland en van een paar andere kasten neem je gewoon al de ramen met broed af en geef ze volledig niewe wasraat en bekijk het verschil
dat zal ik doen dit jaar. we kunnen er maar van leren.
wat ik wel doe na de zomerdracht is mijn productiekasten in 2 opsplitsen. ik vraag me af of dit nog zal lukken als je al het broed wegneemt..

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door johan » wo 02 mar 2016, 14:14

vandaag nog een interessante tekst tegengekomen ivm de zachte winters:
Dat het weer in ons land soms zeer variabel kan zijn hoeft niet meer verteld. Maar wat bepaalt er nu exact het weer in ons land?

De hete zomers, strenge winters, of abnormale omstandigheden waarbij de winter eerder als herfst aanvoelt, worden grotendeels bepaald door de Noord-Atlantische Oscillatie.

Azorenhoog en Ijslands Laag

De Noord-Atlantische Oscillatie (NAO) is een klimatologisch fenomeen in het noordelijk halfrond, waarbij sterke schommelingen tussen twee drukgebieden de kracht en richting bepalen van de westelijke wind. Doordat het Azorenhoog en het Ijslands Laag, beiden gelegen boven de Atlantische Oceaan, sterk veranderlijk zijn qua omvang, krijgt die westelijke wind een eerder golvend patroon, vandaar de naam Noord-Atlantische Oscillatie.

Stochastisch proces

De Noord-Atlantische Oscillatie maakt deel uit van de Arctische Oscillatie, ook wel bekend als de Northern Annular Mode (NAM). De Arctische Oscillatie wordt gekenmerkt door hoge drukverschillen tussen luchtdrukgebieden nabij het Noordpoolgebied en die rond de 40e breedtegraad in het noordelijk halfrond. De Arctische Oscillatie, waarvan meteorologen sterk vermoeden dat deze instaat voor de bepaling van ons weer, is een stochastisch proces, en is bijgevolg niet tijds- of seizoensgebonden.

Positief of negatief

De Noord-Atlantische Oscillatie zorgt in ons land vooral voor de toevoer zuidwestelijke wind. Als de NOA zeer sterk is, en dus positief, krijgen we veelal een zachte winter. Is diezelfde echter zeer zwak, en dus negatief, zal het ’s winters vriezen dat het kraakt. Bij een positieve NOA zijn de fluctuaties tusen de twee drukgebieden veel groter dan wanneer men met een negatieve NOA te maken heeft.

Het is opmerkelijk dat er vanaf 1960 tot 1990 een stijgende trend was in de Noord-Atlantische Oscillatie, met als gevolg dat er eerder zachte winters voorkwamen. Sinds 1990 is die trend echter gestopt en werd de dalende lijn ingezet, totdat de gemiddelde NOA-index in 2005 terug in het rood kwam te staan.

De NAO-index staat natuurlijk niet het hele jaar door in de plus of de min, ze verschilt van maand tot maand. Tijdens de winter van 2014 was er een gemiddelde waarde van +1,077 af te lezen op de NAO-index, terwijl de zomer van 2012, die nu niet bepaald de ideale zomer was, een gemiddelde van -1,29 had. Gedurende 2015 is de NAO-index nog geen enkele keer onder het nulpunt verdwenen.
bron: http://stormcell.be/index.php/item/480- ... oscillatie

Steve_Delannoye
Berichten:246
Lid geworden op:wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: RE: Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Steve_Delannoye » zo 13 mar 2016, 08:35

johan schreef:
Steve_Delannoye schreef:Ik heb oxaalzuur bedruppeld op 14/12. Het was toen redelijk fris die morgen (+- 7°) en de bijen zaten redelijk op tros. Sindsdien heb ik iedere dag mijten geteld en dit is het resultaat.
Kast 1 :795
2 : 797
3 :693
4 :1886
5 : 223

Kast 4 had op 14/12 geen open of gesloten broed, wel eitjes. De andere kasten heb ik niet nagekeken.

Dit was de eerste en enige behandeling.

Gr
:
:
:
de kans lijkt mij toch redelijk groot dat 4/5 volken de winter niet doorkomt..
Ter info Johan.

4 van de 5 kasten zijn goed en sterk uitgewinterd. Enkel de kast met de meeste mijten is kleiner geworden. Ik denk dat in die kast nu al heel wat winterbijen het loodje leggen, zo,n maand te vroeg?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten