Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Ab Blikman
Berichten: 2
Lid geworden op: za 25 feb 2006, 12:27
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door Ab Blikman »

Nieuwste ontwerp van roterende broedkast


Afbeelding


Met veel belangstelling lees ik regelmatig de nieuwe berichten, temeer daar ik al wat langer actief ben met roterende broedkasten. Na verschillende experimenten het afgelopen jaar kan ik bevestigen dat de opbrengst op de heide zeer goed was te noemen, zonder last van varroamijt. Of het aan de roterende broedkast ligt, is natuurlijk niet aan te tonen, maar ik was zeer tevreden. We hebben in mei vorig jaar een kleine zwerm uitgezet in de roterende broedkast en dat heeft geresulteerd in een volwaardig volk met een goede honingopbrengst.

Wel zijn er daarna verschillende aanpassingen gemaakt aan het ontwerp (bijvoorbeeld kleinere diameter van de ramen, andere aandrijving, gekoppelde kasten nu mogelijk, enzovoorts).

Op dit moment ben ik redelijk tevreden met het ontwerp en vind het dan ook tijd worden om wat foto's te laten zien.


Afbeelding


Hieronder zien we de aandrijving van het systeem.


Afbeelding

Afbeelding


Na verschillende werkende oplossingen in het veld geprobeerd te hebben, ben ik nu uitgekomen op een motor met tijdschakelaar op een accu. Een halve omwenteling in drie minuten, twee maal per etmaal.



Afbeelding


Mijn eerste raampjes waren aan de grote kant (diameter van 40 cm); ze waren wel goed gevuld, maar toch heb ik ze kleiner gemaakt om ze in een standaard simplex binnenkast te kunnen plaatsen. De diameter is nu 36 cm.

Natuurlijk is al het gebruikte materiaal van hout, om overtollig condens te voorkomen. In de (geroteerde) foto hieronder zien we de raampjes, voorzien van kunstraat.


Afbeelding


Eventueel kan de opstelling uitgebreid worden met meerdere kasten.


Afbeelding


De koppeling tussen de beide kasten is gerealiseerd met behulp van teleenslang om eventueel hoogteverschil tussen de kasten op te kunnen vangen. De assen lopen natuurlijk niet door de kast, maar zijn gemonteerd op de zijplaten.


Afbeelding


Op dit moment heb ik drie gekoppelde kasten (dus met één aandrijving), maar dit kan natuurlijk nog verder worden uitgebreid. De motor is daarvoor sterk genoeg. Dit jaar zullen de roterende kasten weer gewoon geplaatst worden naast de gewone kasten.

Ik verwacht goede resultaten met deze nieuwe kasten. We zullen het afwachten.


Met vriendelijke groeten,

Ab Blikman.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Gefeliciteerd!!

Het zit er allemaal veel, veelbelovend uit. Ik kan niet wachten met het introduceren van roterende kasten! Ik denk dat het komend jaar cruciaal wordt in die zin dat jij en Bertus en andere imkers met roterende kasten het wel of niet zwermen kunnen beamen. Indien volken inderdaad niet gaan zwermen betekent dit voor de imker een enorme tijdsbesparing! Bovendien betekent het ook een winst in opbrengst.

Bij goede resultaten einde dit komend seizoen kan misschien op basis van deze proto-type kasten afspraken worden gemaakt voor een gestandaardiseerd model?? Dit is misshien iets voor Roel (van Het Bijenhuis)????? Het bijenhuis schijnt inmiddels de Tsjech in huis, maar toch......Het zou goed zijn dat er t.z.t. voor de weekend imkers ook raampjes en kunstraat op de markt zijn voor de kast.

jp
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario »

Beste Ab,



Ook van harte gefeliciteerd met dit prachtig stukje werk, Mooi en solide gemaakt.

Met het reageren heb ik even gewacht ,dacht dat er wel meer reactie op zou komen,.maar ik denk dat er stiekem in de lande wel meer mensen bezig zijn. Enkele hebben mij om advies gevraagd.



Bij deze wil ik je ook nog bedanken voor het prettig ontvangst, ik heb veel van je geleerd,en inmiddels heb ik het net zo gemaakt als jij, drie kasten aangedreven met een motortje. De omloop is 4 min. Dus de 180 graden in 2 minuten .

Doordat er een PVC trommel in zit heb ik gemerkt dat zodra er condens optreed de druppel dan onmiddellijk naar beneden valt en via het rooster naar buiten gaat Immers de trommel is rond en op het laagste punt is de uitgang. Nogmaals in de bestaande kast is geen darreraat aanwezig.



Ik heb een aantal volken in reserve gehouden en deze gaan over enkele weken wanneer alles op gang komt in de twee gereed staande kasten. Zodat dat ik niet op een zwerm hoef te wachten. En dan is het afwachten hoe alles verder verloopt



Bertus
Gebruikersavatar
croy
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 18:46
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: noord Brabant NL
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door croy »

Heren,

Ik ben nieuwsgierig wat voor motor je gebruikt hebt en de afstelling m.b.t. het ronddraaien, mogen we dat ook weten????

Croy
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario »

Beste Croy en Marc,

Allereerst Marc:

Het is soms moeilijk voor te stellen, maar inderdaad heb je een koude brug naar binnen toe.Volgens mij is dat alleen het geval als het binnen warmer is dan buiten. de metalen as gaat 0,5 cm. naar binnen stopt bij het eerste raam Ik heb gezien dat het door de bijen aan het raam wordt vast gemaakt.Maar het eerste raam is net zo koud als de buiten temperatuur. Zoals de topimkers hier op het forum beweren zit de warmte in de tros ,naar buiten neemt het snel af. De buitenste ramen heb ik laten zitten en hebben dezelfde temperatuur als buiten Dus geen ijs.

Hoi Croy,

Men gaat naar de autosloop. Koopt twee ruitenwissermotortjes.
A. Zaag er een door de midden. Verwijder het anker. zodat er alleen een as overblijft.
B. Plaats met een asjes het vertragingsdeel op de andere as van het goede motortje.
C. Nu heb je een dubbele vertraging.
D. Monteer een tandwieletje(12) op het deel dat door de midden heb gezaagd. Met het grote tand wiel erbij heb je nu een vertaging van+- 4 min.(omlooptijd 360 graden)
E. koop bij Conrad een 12volt tijdschakelaar (Auto accessoires)
F. Stel dit twee keer per dag in op 2 minuten (180 graden)
G. Op het motortje kan je het instellen op laag en hoog toerental .
Neem het lage (6 Volt) dan is het in staat om alle drie kasten op te tillen zo sterk is het.

En dat is het hele eiereneten.

Dit is een vinding van Ab Blikman. Onze dank daar voor.

Bertus

PS.Bij de garage voor noppes een accu gehaald en in de winkel een druppelaar, voor de stroom
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario »

Beste Jan ,(JR)

Ik hou het maar even een beetje bij elkaar vandaar dat ik hier reageer

Ja of ik iets met de gegevens kan ? Natuurlijk is het voor ons op het forum bruikbare informatie Mensen lezen en onthouden. Maar om het te verwerken in het condensatievraagstuk daar ben ik niet goed in ,mijn kennis laat me daar in de steek, maar ik laat het graag over aan Marc en Arjan.

Voor mij heb ik het simpel samen gevat:
A. Zorg ervoor dat alle metalen opjecten zoals schroeven bouten verzonken worden(1,5cm) in de kunstof en dekt dit af met isolatie

B. Zorg ervoor dat winterdag als alles, stilstaat de buiten as geen koudebrug vormt met de binnenkant. Of maak deze van kunstof.

Je kan ook gewoon kijken naar de mooie kasten van Ab. Puur hout en hier en daar wat verlijmd. Och '¦ja Vakmanschap blijft meesterschap.

Het hoofddoel is kijken of ze niet zwermen en of het ook minder werk oplevert en of die mijt gereduceerd kan worden. De kast ontwikkeld zich vanzelf.

Ook heb ik vernomen dat er op het reuzenrad in Londen geen kastkevers voorkomen schijnbaar houden die ook niet van draaien ,dus wie weet:D



Bertus.
Ab Blikman
Berichten: 2
Lid geworden op: za 25 feb 2006, 12:27
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door Ab Blikman »

Ap Blikman


Beste Mark.


Om geen koude brug te krijgen heb ik een trommel gemaakt waar van de buiten kanten zijn gemaakt van 12mm hechthout ,rond uitgezaagd met een diameter van 39,5 cm., schijven heb ik verbonden met vier merantie latjes van 12 bij 30mm met een lengte van 37,5 cm., drie hiervan heb ik met water vaste lijm en schroeven bevestigd in een uitkeping van de ronde schijven, de vierde is met een strip vastgemaakt zodat die er uit kan, om de raamtjes er uit te halen.
Op de latjes zijn de verdeelstrippen bevestigd, met een verdeling van 35mm. waar van 35mm. is afgeknipt zo dat er nog tien ramen over blijven.
Op de ronde schijven is een stalen plaat drie mm dik en tien bij tien cm. Bevestigd,waar de bouten zijn opgelast zonder kop dikte m 12 met een lengte van tien cm. Om deze as is een waterleiding buis gemaakt , zo lang tot de buitenkant van de kasten als een lager.
Aan de einden is in de bouten een gat geboord van 6mm.waar dan een slang of een buis om heen geschoven kan worden, en daar een maken .
Op een kant doe je twee moeren waar een strip tussen aan gedraaid word, als je de kast van de met motor aangedreven kast los maakt zou deze gaan draaien, wat voor de beien niet goed is.
De binnen kast is gemaakt van tien of twaalf hechtout waar in de hoeken de afgezaagde stukken zijn bevestigd van de ronde schijven, voor de ronding is vier mm. triplex gebuikt, die heb ik aan de achterkant voor zien van zaagsnedes zo dat het zich makkelijk laat buigen.



Groeten Ap Blikmam.
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door marc »

Ap, Bertus, jullie werkstukken zijn prachtig, een grondige en objectieve controle in de volgende seizoenen zal meer leren over het effect op het zwermen, varroa, honingopbrengst en overwinteringscondities (vocht/temp.) in de kast.
Ap, as en plaat in kunststof zou de puntjes op de i zetten.
Succes.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten