Zembla

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:
Re: Zembla

Bericht door Jeroenvt » vr 25 mar 2011, 21:22

--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Bart de Coo » vr 25 mar 2011, 21:33

Ik reageerde dus op Bart, maar zijn bijdrage is plots verdwenen...
Eh... Ik was nogal ontevreden over mijn bijdrage, bij nader inzien. Dus weg ermee. Maar ja, nou hangt jouw reactie een beetje in de lucht.

Bart

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jeroenvt » vr 25 mar 2011, 21:56

Zoals ze zeggen: "la ma hange" :be9:
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door AndreasH » vr 25 mar 2011, 23:42

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door wilde » za 26 mar 2011, 09:21

De brief aan de Vaste kamer commissie voor landbouw van het hoofdbestuur van de NBV is niet een reactie die ik van een mij vertegenwoordigend verenigingsbestuur zou verwachten. Men vergoeilijkt impliciet het gebruik van Imidacloprid door de vergelijking te maken met landen waar geen varroamijten zijn, maar wel met dit gif wordt gewerkt. Daar gaan bijenvolken niet zo massaal dood als bij ons. Helaas biedt dat imkers die met varroa, bijenvirussen, nosema ceranae en UMTS-straling te maken hebben geen soelaas. Onze volken zijn door al die ellende verzwakt en gestrest. Ze kunnen meestal net het hoofd boven water houden als er voldoende stuifmeelaanbod is. Een extra verzwakkingsfactor als neonicotinen is dan veel volken toch fataal. Men heeft als hoofdbestuur dus niet de neiging in de bres te springen voor hun leden. Dat is bijzonder spijtig en daar kan ik niet mee leven. Vandaag heb ik daarom mijn lidmaatschap van de NBV opgezegd.
Albert de Wilde

atenbrinke
Berichten:4
Lid geworden op:do 02 dec 2010, 11:26
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door atenbrinke » zo 27 mar 2011, 01:28

Bayer B.V. heeft zelf in 1997 onderzoek verricht naar Imidacloprid. Deze stof zat toen in de insectenpin Provado. De resultaten die ze zelf geven in de aanvraag zijn hieronder vermeld.

• bijen en hommels:

Imidacloprid is acuut zeer giftig: contact LD50: 0,0037 µg/bij en orale LD50: 0,0081 µg/bij. Daarnaast is een studie uitgevoerd met het onbekende product 240 FS (imidacloprid 240 g/L). In een contacttoets was de sterfte van honingbijen significant verhoogd na blootstelling aan Alfalfa-bladeren die 2, 8 of 24 uur na bespuiting met 0,187 of 1,12 kg a.s./ha waren verzameld. Bij bladeren die waren bespoten met 0,05 kg a.s./ha was de sterfte significant verhoogd bij bladeren die 8 of 24 uur na bespuiting waren verzameld.

De verhouding tussen dosering (g a.s./ha) van 375 en toxiciteit (µg a.s./bij) van 0,0037 is met 100.000 veel groter dan 2500. Gezien de doseringen en de systhemische werking van het insecticide geldt deze overschrijding voor alle betreffende toepassingen. Bij kooitesten waarin bijen werden blootgesteld aan bladeren met 2, 8 en 24 uur oude residuen van imidacloprid (dosering 0,05-1,12 kg a.s./ha), werd significante sterfte waargenomen. Hiermee is sprake van een groot risico voor bijen. Hiermee voldoen alle betreffende toepassingen niet aan de norm voor bijen en hommels zoals opgenomen in de Uniforme Beginselen (UB).

Albert
Laatst gewijzigd door atenbrinke op zo 27 mar 2011, 10:25, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door wilde » zo 27 mar 2011, 09:26

Hiermee is sprake van een groot risico voor bijen.
Helaas denkt de NBV daar anders over, onbegrijpelijk maar waar. Je zou toch op zijn minst enige terughoudendheid t.a.v imidacloprid verwachten. Niets daarvan. Men propageert het middel impliciet door de schade aan milieu en bijen te bagatelliseren. Dat doen ze namens ons, de imkers. Waarschijnlijk hebben de hoofdbestuurders zeer goede relaties met Bayer en politieke voorstanders van gifgebruik in de landbouw. Die relaties worden dus belangrijker geacht dan die met de leden.
Albert de Wilde

Hommel
Berichten:20
Lid geworden op:zo 20 mar 2011, 16:17
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Hommel » zo 27 mar 2011, 23:15

Het radio-debat tussen Van der Sluijs en Blacquiere van 4 oktober 2009 in Vroege Vogels is weer helemaal actueel:
http://player.omroep.nl/?aflID=10172582 ... :39:44.056
Nu is het anderhalf jaar later en we zijn geen stap verder. Hoe lang gaat dit nog duren?
Wel merk ik dat als ik dat anderhalfjaar oude debat met de kennis van nu (na Zembla) terug hoor, ik met andere oren naar Blacquiere luister.

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Bijenhoudster » ma 28 mar 2011, 13:22

Er wordt in dat programma gezegd, omdat de NBV dat standpunt niet inneemt (tegen die stoffen), daarom doen de imkers het ook niet. We kunnen dus wel naar de NBV wijzen maar we kunnen ook zelf wat doen om duidelijk te maken dat de NBV niet ons standpunt verwoord. Misschien in samenwerking met van der Sluijs?

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door AndreasH » ma 28 mar 2011, 13:49

De NBV is toch zeker wel de Nederlandse Bijenhouders Vereniging? De club die het grootste deel van de imkers van Nederland vertegenwoordigd? Dan kunnen ze toch in ieder geval de stemming bij hun achterban raadplegen. Dat laatste is dus niet gebeurt.... En dat is wat ik het bestuur verwijt. Een PDF sturen met daarin de mededeling dat het een voldongen feit is dat het bestuur heeft besloten dat imidacloprid geen invloed heeft op het welzijn van onze bijen.... Ze hebben het wel over ook MIJN bijen.... Bah....
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten