Zembla

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jeroenvt »

De druk wordt opgevoerd, laksheid wordt bestraft,en dat leidt tot 'nieuwe inzichten', een eufemisme noemen we dat geloof ik: http://www.deboomkwekerij.nl/nieuws/674 ... -intrekken
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Bart de Coo »

Tsjonge. Goed opgemerkt, Jeroen! Als je deze reactie van Bleker vergelijkt met de reactie die hij gaf op het Tweede kamerlid van de PvdD in de Zembla-uitzending, dan lijkt hij 180 graden gedraaid te zijn. Goed nieuws dus.

Bart
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door A.A. Staals »

Bart de Coo schreef:Tsjonge. Goed opgemerkt, Jeroen! Als je deze reactie van Bleker vergelijkt met de reactie die hij gaf op het Tweede kamerlid van de PvdD in de Zembla-uitzending, dan lijkt hij 180 graden gedraaid te zijn. Goed nieuws dus.

Bart
Hoezo goed nieuws? In de loop der jaren zal blijken dat hierdoor de bijensterfte niet afneemt. Ik denk dat het slecht nieuws is voor telers. Als het bedoeld is om het oppervlakte water schoon te houden ben ik het er mee eens. Bijen sterfte is een vals argument.

ad staals
Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jeroenvt »

Ad, we kunnen de discussie wel weer over gaan doen, maar daar heb ik even de energie niet meer voor. Wageningen heeft Franse, Italiaanse en Amerikaanse onderzoeken tot nu toe genegeerd om in hun eigen tunnelvisie te blijven geloven. Wie nu nog ontkend dat pesticiden in ieder geval een rol, misschien niet de hoofdrol, maar zeker een rol spelen in bijensterfte zou zich echt beter moeten informeren.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jaap v.Popering »

Jeroen .

Over tunnelvisie gesproken .

Een vraagje ; Waarom gaan de Bijen in Australië dan niet dood . ???

Jaap v P
Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jeroenvt »

Jaap, het is maar zeer de vraag of daar wel juist onderzoek naar gedaan is, maar waarom is in delen van Frankrijk en delen van Italië de sterfte weer genormaliseerd naar een niveau die je met varroa zou mogen verwachten nadat de sterfte ten tijde van het gebruik van voornoemde pesticiden dramatisch toenam. Het is maar zeer de vraag of het antwoord eenduidig KAN worden, ik geloof ten stelligste dat bijensterfte een combinatie is van verschillende factoren, varroa leidt tot een verhoogde sterfte, maar in combi met pesticiden en virussen stijgt de sterfte nog veel meer. Als je alleen maar naar één factor kijkt is daar tot nu toe nog niemand die de verhoogde percentages kan verklaren. Ook niet waarom in Australië de sterfte volgens sommigen (want onvoldoende onderzocht) lager zou zijn.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl
Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jeroenvt »

Anyweg, ik heb het even te druk met andere dingen en laat me toch weer verleiden.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jaap v.Popering »

Jeroenvt schreef:Jaap, het is maar zeer de vraag of daar wel juist onderzoek naar gedaan is,.
Wanneer er geen sterfte is wat moet dan onderzocht worden ???
En maar zeer de vraag ; Jullie halen toch je informatie van over heel de wereld , moet dit toch ook gemakkelijk te doen zijn ??

Jaap v P
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door LWPisa »

Als er overal hoge sterfte is kan je moeilijk onderzoeken hoe dat komt. Van een plek met lage sterfte zou je te weten kunnen komen wat er zo anders is aan een plek met hoge sterfte.

gr
Lennard
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door wilde »

Slechts in 1 jaar 2009-2010 had ik verdwenen volken (ongeveer 35% van het totaal). Dat was nadat er naast mijn bijenstal graszaad is geteeld, dat zeer waarschijnlijk bespoten is met imidacloprid tegen emelten. De uitwintering van de laatste winter (nu staat er wintertarwe) was weer als vanouds: geen enkele sterfte. Ik durf het verband wel te leggen, maar kan het natuurlijk niet bewijzen. Het gif verzwakt de volken sterk en de varroa, virussen en nosema ceranae doen dan de rest. Alleen de allersterksten overleven dan. Met dank aan Bleeker, Bayer en de NBV.
Albert de Wilde
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten