Zembla

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jaap v.Popering »

(nu staat er wintertarwe)

Ook winter tarwe is ontsmet .

Jaap v P
Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten: 162
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door pxsloot »

Jaap,

Je hebt een jarenlange ervaring met bijen, gewassen, telers en gewasbescherming. Je lijkt aardig wat geluk te hebben met je bijen. Maar door je geluk en ervaring heb je de wijsheid niet in pacht; iedereen heeft wel een tante die 92 is geworden met 2 pakjes zware shag per dag. Staatssecretaris Bleker refereerde in het spoeddebat over bijensterfte op 12 april j.l. aan Karl Popper. Ik zal je op weg helpen:
Geen enkel aantal positieve waarnemingen om een theorie te testen, kan deze logisch gezien bewijzen; slechts een enkel tegenvoorbeeld waarvoor de theorie niet opgaat, is logisch beslissend
Kunnen we hier op aftikken: Bijensterfte kan veroorzaakt worden door verkeerde toepassing van gewasbeschermingsmiddelen.
Spuitschade noemen we dat toch? De AID heeft er zelfs formulieren en protocol voor.
De toepassing van bestrijdingsmiddelen wordt bepaald door toelatingstesten van het ctgb. Het geniep zit hem in de testen. Die zijn verouderd. Het zijn testen die bedoeld zijn voor middelen met contact werking, niet de uitgestelde systemische werking. Of langdurige blootstelling aan kleine doses. De toepassing van de neonicotinoide bestrijdingsmiddelen is nooit op de juiste manier getest. Daarom staat er ook doodleuk op de verpakking dat het niet tijdens de bloei gebruikt mag worden. Gelul natuurlijk, want de zaadcoating, of de druppeltoepassing heeft er weken geleden al voor gezorgd dat de plant nog steeds giftig is. Tot maanden na de toepassing. Maar het ctgb heeft voor die werking geen testen. Het ctgb heeft netjes de verouderde checklist afgewerkt en kwam tot de conclusie dat de middelen aan die verouderde eisen voldoen. Bayer weet dat, maar houdt slim zijn mond dicht. De proeven met de middelen die in 1999 zijn uitgevoerd op de Ambrosiushoeve op bijen en hommels zijn nog steeds niet openbaar. Ze kijken wel uit.
In veel gevallen is de toepassing van neonics per definitie verkeerd: uitgestelde spuitschade.

Je vraag over de bijensterfte in Australie is er een uit de 'tante van 92' categorie. Hoe is het klimaat, de waterhuishouding, het milieu en alle andere omstandigheden te vergelijken met Nederland? Of Amerika? Of Hongarije? Dat is niet te vergelijken. Kompleet anders. CCD is belangrijk in Amerika, Nosema in Europa. Kompleet anders. Analogie: waarom overlijden niet-rokers aan longkanker? Wat zijn de oorzaken van hartfalen? De uiting (kanker, hartfalen) kan meerdere oorzaken hebben, soms is een oorzaak genoeg, soms helpen oorzaken elkaar. Bijensterfte is een combinatie van Varroa, bestrijdingsmiddelen, stuifmeelaanbod, imkerhandelen, virussen en weet ik wat niet. In verschillende mate en omstandigheden zijn die oorzaken meer of minder belangrijk.

De uitzending van Zembla heeft heel veel in beweging gezet. Het belangrijkste is, wat mij betreft, dat de toegelaten toepassing van neonicotinoide bestrijdingsmiddelen ter discussie is komen te staan, wellicht worden een paar toepassingen teruggedraaid. De middelen staan eindelijk in het rijtje van oorzaken van bijensterfte en duidelijk is geworden dat we daar in Nederland niet goed mee omgaan.
grgr

Peter S.
Rene K
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 03 jan 2011, 17:00
Locatie: Mill Noord Brabant
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Rene K »

Jaap v.Popering schreef:(nu staat er wintertarwe)

Ook winter tarwe is ontsmet .

Jaap v P
Maar is volgens mij (beginner) geen gewas dat door bijen druk wordt bevlogen, gras trouwens ook niet dacht ik.

Rene
Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jeroenvt »

Bijen drinken water op gras waarbij pesticiden worden opgenomen.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl
Rene K
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 03 jan 2011, 17:00
Locatie: Mill Noord Brabant
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Rene K »

Jeroenvt schreef:Bijen drinken water op gras waarbij pesticiden worden opgenomen.
In het geval van systemische insecticiden worden deze dan toch niet aangetroffen in dat water (dauw?) het gif zit toch in de plant zelf, dat is geloof ik het hele punt met die insecticiden. Of is dat te simpel gedacht.

Rene
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jaap v.Popering »

pxsloot .

Wat jij geluk noemt is ook vakkennis te noemen . Zoals je al zegt ervaring heb ik wel wat , zelfs met spuitschade en verdwijnziekte vuilbroed enz , maar daarin zal ik de enigste niet zijn , en er zijn meer Imkers die niet aan de verdwijnziekte meedoen

Jij stelt ik citeer ; Het geniep zit hem in de testen. Die zijn verouderd. Het zijn testen die bedoeld zijn voor middelen met contact werking, niet de uitgestelde systemische werking.

Hoe lang denk jij dat er al systemische middelen in de land en tuinbouw gebruikt worden ?? Al een zeer lange tijd voordat de zo genaamde verdwijnziekte de Bijenwereld in gekomen is . ik denk dat jij zelf wat achter loopt . , en dan heb jij het over een verouderde test .

Verder ik citeer ;. Bijensterfte is een combinatie van Varroa, bestrijdingsmiddelen, stuifmeelaanbod, imkerhandelen, virussen en weet ik wat niet.einde citaat .

Het zit em in de staart ; en weet ik niet wat ", Ik weet het wel .

Over Australië ; je weet wel die oude tante theorie vergeet je een ding te noemen ; Op dat continent komt de varroa mijt niet voor .

Dat jullie willen dat er minder gif gebruikt wordt , ik ook . Maar stop A.U.B. met de Bijensterfte aan de gewasbeschermingsmiddelen te koppelen , maar behandel je Bijen tegen de varroa zoals het moet , en zij zullen je er dankbaar voor zijn en niet meer verdwijnen .


Jeroen .

Even een vraagje ; Hoe vaak is er geconstateerd dat Bijen op gras drinken , en dan het volk dood gaat van een bepaald gif .?? want dan is dit in elk geval gemakkelijk te bewijzen .


En nu stop ik met reageren .

Jaap v P
Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jeroenvt »

Jaap, de wereld houdt niet op bij St. Annaland. Tuurlijk behandel ik mijn volken tegen varroa, en ook dit jaar kwamen al mijn ingewinterde volken weer uit de winter. En bij mijn buren ook. Maar er is inmiddels in de VS al een calamiteit geweest waar het gebruik van imidacloprid bijenvolken in de problemen heeft gebracht. Het ging in dat geval om gebruik van imidacloprid voor engerlingbesrijding op golfbanen en gazonnen. En Bayer heeft 70 miljoen schadevergoeding in Frankrijk betaald om het herstel van de bijenhouderij mogelijk te maken, ook schadevergoedingen in Duitsland, idem in de VS. En er zijn genoeg wetenschappelijke publicaties te vinden waar het door jouw ontkende verband keihard in wordt aangetoond. Niemand hier ontkent de rol die varroa speelt, maar de percentages sterfte liggen inmiddels beduidend hoger dan het geval zou zijn met varroa alleen. Dat is een achterhaalde visie die zo'n beetje alleen nog in Nederland in stand wordt gehouden gevoed door gebrekkige ctgb-toetsing, onder-de-maatse onderzoeken in Wageningen en een bijenclub die daar vrolijk achteraan rent.

Overigens, het opnemen van gutatievocht is op film vastgelegd. Meerder imkers maken melding van waterverzamelende bijen op maïs en gras, dat is niks nieuws onder de zon. In Frankrijk is onderzoek geweest naar de hoeveelheid imidacloprid in gutatievocht die de normen voor bijen oversteeg. Overigens is daar ook aangetoond dat de normen die Bayer in eerste instantie opgaf als lethaal voor bijen vier keer te hoog lagen. Over sublethale effecten is bij toelating nauwelijks gesproken.

Gutatievocht doodt bijen

Begin hier eens: http://www.bijensterfte.nl/nl/node/309

Ik weet het, de naam van der Sluijs mag door sommigen hier bijna niet genoemd worden en zijn motieven worden in twijfel getrokken, maar op de bijensterfte-site staat inmiddels een indrukwekkende lijst met links naar vele vele onderzoeken van evenzoveel respectabele wetenschappelijke instituten in verschillende buitenlanden. Het is pure kul om dat nog steeds te blijven afdoen als fictie. Zelfs de pesticidensupportersclub van meneer Bleker (waar zijn partij en ministerie naadloos in elkaar overlopen) moeten nu erkennen dat de toelating bij het ctgb niet deugt. Alleen op St Annaland en in Australië zijn geen problemen, dus is er geen probleem. Ik vrees dat ik je toch niet ga overtuigen, ik laat het hier maar bij.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl
Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jeroenvt »

--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl
Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten: 162
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door pxsloot »

kijken of het meer oplevert als de toezeggingen van Bleker over het intrekken van toepassingen. Mitigerende maatregelen blijken aanpassingen van de gebruiksaanwijzing miv oktober:

Ctgb wijzigt gebruiksmogelijkheden voor tien neonicotinoïden houdende middelen
grgr

Peter S.
Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Berend »

Jeroenvt schreef:Toch onderzoek naar pesticiden
Ha, was ik in de veronderstelling dat er al wat bekend was over de invloed van pesticiden.
Aangezien er genoeg mensen lopen te schreeuwen dat pesticiden geen invloed hebben, waar komt die kennis dan vandaan?
Uit de duim? Lekkere onderbouwing...
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten