De Pseudoschorpioen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door LWPisa » zo 16 jan 2005, 22:50

Klinkt superleuk!

alleen, welke soort zou het zijn voordat je iets loslaat?

L.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 17 jan 2005, 12:33

Klinkt idd superleuk, jammer dat imkers nu het voortouw moeten nemen en geen PPO bijen. Bij mij zijn er ook allemaal vragen. Ik vind zelf niet dat ik behouden ben, maar vraag we wel terdege af wat de risco's zijn van dergelijke schorpioentjes. Ik zou zelf eerst liever zien en meer een labexperimentele benadering (gewoonweg in de huiskamer). Laat eens die schorpioentjes los op bijen en varroa in een potje of iets dergelijks. Maar goed daar los je nog niet echt het volgende mee op: de angst die bestaat als dergelijk biobestrijders overlopen naar een andere familie/geslacht/soorten en daar flinke schade aanrichten. Imkers zijn dan het haasje.

j.p.

H.S. Kok
Berichten:130
Lid geworden op:zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door H.S. Kok » ma 17 jan 2005, 12:41

Ik heb van Cees van Holland vernomen dat in februari bij hem een proef met die schorpioenen wordt uitgevoerd. Ik zal hem vragen hierover verslag te doen of zelf proberen bij de proef aanwezig te zijn.

garrit
Berichten:71
Lid geworden op:do 10 jun 2004, 19:56
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door garrit » ma 17 jan 2005, 13:59

Hallo beste imkers,Piet v.Duchteren zijn computer is nog steeds stuk.Namens hem kan ik zeggen dat hij vele officiele instanties heeft benaderd met zijn schorpioenen.Deze instanties hebben hun eigen theorien en onderzoekjes en hebben geen belangstelling voor de schorpioenen.Stel je voor dat een gewone burger met de oplossing komt lijken ze te denken.Op de lade van de bijen kasten zie ik geen dode schorpioenen liggen.Wel veel andere beestjes die je niet vindtin de kasten die met chemische troep zijn behandeld.De prijs die Piet voor zijn schorpioenen vraagt is naar mijn mening een symbolisch bedrag.We hebben met z'n drieen uren gezocht voordat we er dertig vonden.Ze zijn net met het blote oog te zien.Piet is aldrie jaar met de schorpioenen bezig.Hij kan dus ook niet alles vertellen ,zodat niet een commercieel bedrijf met alle voorkennis van Piet aan de haal gaat en ons imkers opzadeld met peperdure schorpioenen.Groetjes Garrit.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door maartenkleijne » ma 17 jan 2005, 16:31

Op de vierde verwijzing van Hennie is te lezen dat de betreffende bijenschorpioenen in een vochtige omgeving bij ca. 35 graden leven. In Nederland dus alleen in bijenkasten. Het gevaar voor verspreiding buiten de kast is nihil.
Ze kunnen zich over de volken verspreiden door mee te liften tijdens het zwermen.
Ze leven vrij lang en kunnen zich ook in de kast voortplanten. Voorwaarde daarvoor is wel dat de kast niet al te schoon is, want ze moeten een nestje kunnen bouwen, in een hoekje b.v. op de bodem of onder een oortje van de ramen.
Een wetenschappelijk onderzoek lijkt mij heel moeilijk, want dan moet je kasten met en zonder schorpioenen met elkaar vergelijken in voldoende aantallen, en ook weten hoeveel er in een kast ongeveer zitten. En hoe weet je dat er inmiddels niet schorpioenen zijn overgelopen naar de 'vrije' kasten. En als het lijkt te werken of dat niet te danken is aan bijen die varroaresistent zijn geworden. Bij chemische behandeling kan je één variabele varieren en wetenschappelijk verantwoord bezig zijn.
Bij pseudoschorpioenen onderzoek zal de kwalitatieve, subjectieve beoordeling door de imker een rol moeten spelen.
Ik Piet bellen om er enige te bemachtigen.

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Hennie Peters » ma 17 jan 2005, 18:29

Lennard,

Volgens Piet is het de "pselaphocherner". Ik kan daarvan op het internet helemaal niets vinden. Waarschijnlijk heb ik ergens een typefoutje gemaakt.
Kun jij met jouw biologische kennis van kleine kruipende beestjes zeggen hoe we het juist spellen ?


groet,
Hennie

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door piml » ma 17 jan 2005, 20:43

Hier in Heemstede staat de negenkantige glazen kast, bekend van de Floriade. Varroabestrijding in het volk kan bijvoorbeeld niet met mierenzuur want dit tast het glas aan. Ik wil dan ook graag met het experiment meedoen....

groeten,

Pim Lemmers

lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door lamheuv » ma 17 jan 2005, 21:38

Hallo alemaal,
Er moeten vele soorten pseudoschorpioenen bestaan.
Hoe weet Piet of hij de juiste pseudoschorpioen inzet ?
En hoe is hij op de gedachte gekomen om deze diertjes in te zetten ?
Vele imkers hebben dit seizoen hun bijen al tegen de varroamijt behandeld. Hoe wil je er dan zeker van zijn dat de pseudoschorpioen de mijten opeet ? Dat deze methode en niet de andere behandelingen effect heeft ?

Wat gebeurt er als je een uitgehongerde pseudoschorpioen een aantal varroamijten te eten geeft ?

Wil je dit wetenschappelijk opzetten dan mag er wel een goed plan opgesteld worden waar een ieder zich aan houd, zoals Thomas aangeeft.
Werkt het niet, dan heb je weer kasten met bijen waarop volop varroamijten zich tegoed doen aan het haemolymphe van de bijen. Waar zijn we dan mee bezig ?

Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door frits dalm » di 18 jan 2005, 00:25

ik sluit mij aan bij wat Jelte pieter zij,
er zijn genoeg gevallen bekend waarbij een
verdelger erger werd dan de kwaal

Frits

laura
Berichten:8
Lid geworden op:ma 19 jul 2004, 15:31
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door laura » di 18 jan 2005, 08:08

Leuk idee die pseudoschorpioenen.....

Wat ik me wel afvraag: die pseudoschorpioenen zijn ongeveer net zo groot als mijten... Nu vraagt Piet 6 euro per 30 mijten.
Als ik het goed begrepen heb (ik ben geen imker) kunnen er meer dan 1000 mijten in een kast zitten... Ik vraag me dus echt af hoeveel 30 schorpioenen uit kunnen richten??
Verder wordt er gesteld dat de schorpioenen goed kunnen overleven in een kast... Als dat zo is en ze komen ook in Nederland voor, waarom leven ze dan niet in bijenkasten? Ik denk persoonlijk dat ze er snel uit zullen kruipen. Blijkbaar is het niet het optimale klimaat, anders leefden ze er al wel.
Verder: als het werkt tegen mijten zullen ze toch vrij snel dood zijn: geen mijten- geen voedsel- schorpioenen dood of weg...

Ik zet ook mijn vraagtekens bij de vergelijking pseudoschorpioenen met Apistan. De mijten worden toch resistent tegen Apistan... Volgens mij kun je dan beter vergelijken met mierezuur of oxaalzuur...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten