Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
els voorBIJ
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 24 jun 2005, 20:08
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door els voorBIJ »

Hallo Bertus,

Het ziet er geweldig uit! Al enig idee hoe het met de varroa gaat?

Els
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario »

Nou Els,doordat het broednest als het ware in een trommelzit, ongeveer 9mm afstand
van de ramen en alleen aan de onderkant van elkaar gescheiden is (vliegopenning)
heb ik aan een varroabodem niets. Ik '˜prakiseer' me suf hoe ik dat nu moet nagaan.

Dit jaar naar het schijnt heb ik niet veel last van de mijt.

Bertus
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Tja een varroabodem......een goeie, maar hoe zit het met de ventilatie in de bodem, waar de imker van tegenwoordig een verfent voorstander van is? Op zich lijkt mij een rooster onder in de kast wel mogelijk, ondanks de trommel.

Het ziet er geweldig uit. (Ondanks de hagelschot) zitten de ramen er prachtig mooi strak in. Verder een mooi rond broednest. Ik blijf het ene aardigheid vinden. Het grootste voordeel van deze kast vind ik nog steeds met name de zwermbestrijding. Deze wordt straks erg gemakkelijk.

Bertus. Waar zijn de bijen o pde raam gebleven? Zijn ze nogal 'zwart' of heb je ze eraf geklopt? Waarom die handschoenen[;)]?

j.p.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario »

Deze reactie is mij op het lijf geschreven JP Als ik op zon foto zit te kijken komen er
bij mij ook zulke vragen op en denk he dat had anders gekund.
Dan vergeet ik, dat ik wel de foto zie maar niet de omstandig heden. En daar zit de kneep.

Er waren daar ook kinderen van 10-12 jaar[^]
En voor de forum kijkers is nu even de schone raat belangrijker, niet de bijen.

Wat de roosters betrefd, ja dat weet ik niet, daar waar ze thuis horen heeft het geen enkele
zin, ze worden afgeschermt door de ronde buiten wand. Alleen de vliegopenning is over de gehele lengte open. Ik heb op de site van Anivet gekeken maar ik kom er niet uit.
Wat mij wel te ore is gekomen is dat ze er niet in zitten

Soms heb ik wat moeite met die dingen. Neem nou mijn segerberger prachtig isolatie materiaal , rooster open deze winter . prima de winter door. Isolerende waarde 0,0
Alleen bovenin blijf de warmte iets beter hangen.

Toch leuk dat je even reageerd.

Bertus
Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door hans hoogendoorn »

Bij het woord rooster denk ik steeds aan een moerrooster,
terwijl hier een gaasbodem en een reisraam (tijdelijk deksel met gaas) wordt bedoeld.

Verder ben ik het met de stelling eens.
De gaasbodem is er dankzij de varroa
en dankzij het gaasbodem hebben we extra mogelijkheden.
Zoals ...
- een val voor varroa en mogelijk de kleine kastkever,
- goede ventilatie met reizen. gewoon schuiflade wegnemen.
- op de schuiflade onder de gaasbodem zie je interessante indicaties over het volk.

Overigens de roterende kast zorgt er toch voor, dat varroa niet meer voorkomt ?

!HaHo!
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario »

Overigens de roterende kast zorgt er toch voor, dat varroa niet meer voorkomt ?
Toe ik voor het eerst zon kast zag,maakte ik in gedachten steeds de zelfde fout.Ik programeerde het huidige imkeren daar te veel op.
Je moet je als het ware omdraaien.Als het lukt, dan is er gewoon geen of bijna geen varroa. dus hoef je er ook niet op te letten.Zoals het nu gaat heb ik niet te klagen, raat word mooi uitgebouwd,koningin legd uitstekend. rustig volk, nectar word onmiddelijk naar de boven gebracht.Nou wat wil ik nog meer.

De vraag is nog hoe slaan ze het wintervoer op. Hoe is het resultaat
in het voorjaar? En zo is er wel meer.De tijd zal het leren.
Maar de resultaten tot nu toe staan haaks op het geen wat velen dachten.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door Kroese »

apiario schreef:
De vraag is nog hoe slaan ze het wintervoer op.
De opslag van wintervoer kan misschien problemen geven. Is de hoogte van het ronde raam hoog genoeg om een flinke brede gordel voer op te slaan, en ook nog wat ruimte over te hebben waar de bijen een broednest(je) kunnen hebben? Normaal met een flink wintervolk zet je er een kamer onder, om het volk ruimte te geven om met het broednest wat door te zakken. Dat kan in dit geval niet. Is er iets bekend hoe de uitvinder hier mee omgaat?
Groet,
Hennie...
patrick
Berichten: 59
Lid geworden op: di 25 jan 2005, 19:06
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door patrick »

Lang geleden dat ik nog bij het forum op bezoek was, en met veel interesse deze proef gelezen. De vraag die jullie stellen over het inwinteren op de roterende kast, waar het wintervoedsel opgeslagen wordt, stel ik mij de vraag, omdat naar alle waarschijnlijkheid de roterende kast varroavrij of arm is ze in de winterperiode wel moet ronddraaien zodat ze het voer toch in de ronde ramen gaan opslaan of trekt heel het volk naar de honingkamer waar alle voorraad word opgeslagen? groetjes patrick
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario »

Beste Hennie en Patrick,



Ja, dat houd mij ook wel wat bezig. Over veertien dagen begin ik verlieverlee met het in winteren. De kast heb ik zo gemaakt dat het uitgesloten is om met een honingkamer er op de winter in te gaan . Immers de bovenkant is grotendeels gesloten alleen via een smal rooster is de honingkamer bereikbaar.
Daarbij komt het nog dat ik wat afgeweken ben van de diameter van de ramen.Als ik het goed heb begrepen had de heer Konya vrij grote ramen. De kast die ik gezien heb had ramen van 37,5 cm rond, de mijne maar 32. Dit om dat het materiaal zo voorradig was. Dus ik knijp hem een beetje, of dit wel voldoende zal zijn.

Alhoewel het volk niet bijster groot is, denk ik tocht dat ik het met een ander klein volk verening. Als ik naar de laatste foto kijk hoe het broed is verdeeld, wel mooi rond maar er is aan de rand weinig over. Bij de buitenste ramen is nog ruimte zat,maar mist de tros dan straks niet de aansluiting met het voer? Ik weet het niet ,de tijd zal het leren. Maar als ik inwinter dan zet ik hem stil.
Ook zal blijken of ik de constructie van de dragende afstandrepen wel voldoende sterk heb gemaakt . Zoals ik hem nu heb gemaakt zijn er wel wat verbeteringen aan toe te voegen

Ja ik zou ook die man even kunnen bellen,als hij ook Skype heeft. Maar of die goeie man ook Fries spreekt[:)] is de vraag. Verder laten mijn verstandelijke vermogens het niet toe.[V]

Van uit een regenachtige polder,
Bertus
piml
Berichten: 250
Lid geworden op: wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door piml »

Inmiddels is de roterende kast uit Hongarije op de Duitse markt verkrijgbaar. SIDA-Imkereibedarf GBR uit Rahden levert de kasten. Volgens hen is een oogst van 100 kg honing mogelijk en heb je de investering dan ook binnen twee jaar er weer uit!

Het draaibare broedgedeelte plus twee broedbakken en deksel komen wel op 495 euro per kast te staan!


groeten


Pim Lemmers
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten