bijensterfte/verdwijnziekte

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
bverbeek
Berichten:4
Lid geworden op:za 10 apr 2004, 18:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door bverbeek » ma 20 mar 2006, 16:49

Er is grote bezorgdheid door de late lente ivm vertraagde reinigingsvluchten. Omdat de bijen toch nog niet vliegen laat ik mijn gedachten over zo'n reinigingsvlucht gaan en kwam daarbij op de vraag waar ik geen antwoord op heb kunnen vinden in boeken. Hoe doet de koningin het?? Zij kan dus jaren in een kast blijven maar ik heb geleerd dat bijen hun nest niet vervuilen. Is er een apart klein hoekje in de kast voor haar? Of maakt zij toch ook reinigingsvluchten. Weet iemand hoe dit zit?
BVerbeek

Jan Testerink
Berichten:3
Lid geworden op:zo 19 mar 2006, 17:28
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door Jan Testerink » ma 20 mar 2006, 22:59

Reactie op Piet Jager 20/3/2006
ad ten eerste
De verdwijnziekte, die bekend is voor het varroatijdperk, wordt toegeschreven aan nosemabesmetting. Deze besmetting treedt op aan het eind van de winter. De 'verdwijnziekte' waarvan nu sprake is treedt op in het najaar/begin winter. Er is dan ws. nog geen sprake van nosema (Nosema apis) met verdwijnziekte als gevolg, hoewel sinds kort gesproken wordt over een nieuw type nosema, nl Nosema ceranae.
Of dit type nosema verantwoordelijk is voor de bijensterfte van 2002/2003, 2003/2004 en 2004/2005 durf ik te betwijfelen en zou onderzocht moeten worden voor zover dat nog mogelijk is. De bijensterfte van 2005/2006 waarover al weer vele berichtgevingen zijn (ook binnen onze subvereniging) zou op dit nosematype onderzocht moeten worden.

ad ten tweede
Hiervoor zou ik willen verwijzen naar de publicaties van Petra Schneider en W. Drescher (ADIZ 22(3),1988) waaruit blijkt dat door varroamijt geparisiteerde bijen geen verhoogde gevoeligheid hebben voor het varroacide perizin. In de literatuur ben ik verder ook geen gegevens tegengekomen dat, door de varroamijt geparisiteerde, bijen een verhoogde gevoeligheid zouden hebben voor varroaciden. Zou dit wel het geval zijn dan lijkt het mij niet slim om de varroamijt pas te bestrijden als de winterbijen al flink aangetast zijn (behandeling na de de inwintering).

Jan Testerink
Berichten:3
Lid geworden op:zo 19 mar 2006, 17:28
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door Jan Testerink » ma 20 mar 2006, 23:41

Nogmaals reactie op Piet Jager 20/3/2006
ad ten eerste van het voer afraken
Van het voer afraken, zoals we zagen voor het varroatijdperk, wordt toegeschreven aan onzorgvuldig/verkeerd inwinteren en dus een fout van de imker.
Waar we nu mee te maken hebben is een, vanwege verzwakte/zieke winterbijen (bv. varroa-aantasting/aan de varroamijt gekoppelde virussen), vervroegd sterven van de werksters. Vanwege lage temperaturen kunnen ze de kast niet meer verlaten en verstoppen mogelijk de uitgang. Bij verdere invallende kou raakt de verkleinde wintertros (broednest eind winter) makkelijk los van het voer. Dit is dus iets anders dan los raken van het voer zoals we dat vroeger zagen (en deels nu ook nog zien).

Groeten, Jan

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door Oude Essink » di 21 mar 2006, 21:31

Vandaag 22 maart; de temperatuur eindelijk 9 graden; Van de zes kasten vlogen er 5 volop uit; de 6e kast gaf geen levensteken en heb ik dus geopend; Volk dood; bijen lagen verspreid op de bodem; tekenen van broed waren er niet; volk moet dus in de broedloze periode van de winter zijn dood gegaan; geen bijen met de koppen in de raten en voer genoeg: geen honger dus; bijen waren ook niet verdwenen: geen verdwijnziekte dus; in het najaar weinig varroa te bespeuren: aan Varroa zijn zij niet bezweken. Ik heb ze niet tegen Varroa behandeld: niet doodgegaan aan teveel chemische troep.
Helaas; het kan verkeren.
hennie oes, die zich verheugt over leven in de overige kasten.[:)]

Afbeelding

Rugeo
Berichten:11
Lid geworden op:di 13 dec 2005, 22:55
Imker sinds:2005
Aantal volken:12
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Oost-Vlaanderen België
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door Rugeo » vr 24 mar 2006, 11:53

ROEL schreef:
Hoe is de situatie bij de lezers van het imkerforum inzake "bijensterfte".
Ik hoor zo hier en daar toch weer vervelende berichten.


Rugeo
Berichten:11
Lid geworden op:di 13 dec 2005, 22:55
Imker sinds:2005
Aantal volken:12
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Oost-Vlaanderen België
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door Rugeo » vr 24 mar 2006, 12:04

Hallo
Ik heb gister avond (23/03/2006)naar mijn kasten gekeken en heb gezien dat 2 van de 3 volken goed door de winter zijn gekomen.Bij één kast is het volk sterk verzwakt,de reden is mij onbekend.Er zit een jonge koningin op van vorig jaar en ze hadden voldoende voedsel(17 kg suikersiroop).Wel zijn er in het najaar veel dode bijen gevonden aan de plank.Verder lag er weinig mul op de bodem zodat ik voor het ergste vreesde een week geleden.Ik ben nog maar pas vorig jaar begonnen met bijen houden,dus moet ik nog zeer veel leren.Alle goede raad is welkom.
Groeten
Rudi
ROEL schreef:
Hoe is de situatie bij de lezers van het imkerforum inzake "bijensterfte".
Ik hoor zo hier en daar toch weer vervelende berichten.


Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door apiario » vr 24 mar 2006, 12:30

17 kilo?? Tis nog al wat.

Rugeo
Berichten:11
Lid geworden op:di 13 dec 2005, 22:55
Imker sinds:2005
Aantal volken:12
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Oost-Vlaanderen België
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door Rugeo » vr 24 mar 2006, 12:45

Ja,nu weet ik het,het is te veel geweest!Nog veel te weinig ervaring met de bijen.Ik had schrik dat ze anders meschien zouden verhongeren als het goede weer te lang op zich laat wachten.Al doende leert men zegt men bij ons .
Groeten Rudi
apiario schreef:
17 kilo?? Tis nog al wat.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door apiario » vr 24 mar 2006, 17:23

Och dat gebeurde mij ook wel eens. Er is een spreekwoord dat zegd: Denk eer dat ge doende zijt,en al doende denk dan nog. Als je het forum regelmatig bezoekt en af en toe hier en daar een vraag steld, denk ik dat je het zonder mentor of iets dergelijks best red.(er is veel kennis aanwezig) Maar het is altijd wel makkelijk als je in de buurt iemand hebt waar je een belletje aan kan doen. Ik heb nooit een cursus gevolgd en ben nergens lid van.

Ik heb deze winter een proef gedaan 100 paken suiker over tien kasten verdeeld en ze hebben nu nog genoeg. Alhoewel ze de voorraad nu harder gaan aanspreken.Maar ik heb in het voorjaar snel veel dracht.In de zomer vrijwel niets. Het imkeren is (zeer) strek afhankelijk van de omgeving en niet van veel geklets. Als je de beste imkers met hun volken midden in de Sahara plaatst Is het resultaat nul,,,nul Maar als de straatstenen zelfs nog nectar geven is het geen kunst.

Bertus

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijensterfte/verdwijnziekte

Bericht door Hennie Peters » za 25 mar 2006, 17:30

Mijn volken, 4 spaarkasten op twee broedkamers en 1 zesramer hebben de winter overleefd en halen allemaal stuifmeel binnen.

Het was vandaag rond de 18 graden en vrijwel de hele dag zonnig. Zou de winter eindelijk voorbij zijn?


groet,
Hennie

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten