De verdwijnziekte slaat toe II

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:
Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door apiario » ma 15 jan 2007, 21:24

Beste allesweters en ondezoekers en ik weet niet wat meer,

Er is veel gesproken over de verdwijnziekte, enz,enz, Oorzaak is helaas
nog niet bekent en wat het aandeel van de mijten daar precies in is .

Wat ik mij afvraag (maar ik kan misschien niet goed opgelet hebben) Zijn er wel mensen geweest die het tegenovergestelde hebben gedaan?
Geprobeerd hebben om zoveel mogelijk mijten te kweken? Het hun zo goed mogelijk naar de zin maken? Misschien zijn ze wel ergens dol op.Of vinden ze iets lekker. of vallen ze voor een geur.

Is hier een antwoord op?

Bertus

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 15 jan 2007, 22:36

Zoals eerder beloofd, hierbij de gegevens van mijn 7 verdwenen volken en info betreft deze bijenstand (hierna te noemen 'stand 1'

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Ria van den Berg » di 16 jan 2007, 04:34

Dat heb je grondig aangepakt, Els. Mijn complimenten !

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door de vos roger » di 16 jan 2007, 09:00

Els ;
Dat je niet af kunt gaan op de hoeveelheden mijten in het darrenbroed of kruipers op de grond.

Op het aantal kruipers rond de kast kan je zeker niet voortgaan,ik zag deze zomer bij een kast met kruipers dat de bijen met nog levende kruipers wegvlogen om ze wat verder te laten vallen.
roger

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door labrador » di 16 jan 2007, 09:23

Els Kleijnendorst schreef: Het gekke is wel dat in de volken waar 2x is gesneden nu ook de meeste mijten in het broed zitten.
Els,
Bedoel je hiermee dat in de volken waar je geen darrenraat hebt uitgesneden minder mijten zaten dan in het volk (of volken)waar je dit 2x hebt uitgesneden? en hoe was de stand bij de volken waar je wel (frequent)hebt gesneden dan t.o.v. elkaar?
Jaap

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door apiario » di 16 jan 2007, 10:36

Zoals eerder beloofd, hierbij de gegevens van mijn 7 verdwenen volken en info betreft deze bijenstand
Mooi werk Els, gefeliciteerd.

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Bieboerke » di 16 jan 2007, 12:19

[quote="Els Kleijnendorst"]

Zoals eerder beloofd, hierbij de gegevens van mijn 7 verdwenen volken en info betreft deze bijenstand (hierna te noemen 'stand 1'

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door marc » di 16 jan 2007, 12:36


Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 16 jan 2007, 23:26

Els heeft het echt fantastisch gedaan. Welke imker doet nou zoiets? Bijna niemand. Bovendien is het dapper om zo met gegevens op het forum te komen. Want ja nu kan iedereen vuurpijlen afschieten. Ik houd mijn mijn pijl schuin in de hand.

Ik wil kort op een heel paar dingen ingaan. Ik denk dat Els gelijk heeft als ze zegt dat ze een beetje op het verkeerde been is gezet wat betreft de hoogte/zwaarte van de varroabesmetting.
Ik ken Els persoonlijk en heb hier ook wel eens een stevige discussie met haar over gehad; het hele jaar doorbroeden vergt nogal wat van de volken, maar zou op zich natuurlijk moeten kunnen....... In ieder geval zorgt het ervoor dat de varroa ongebreideld zijn of haar gang kan gaan. Gevolg ongelimiteerde groei van varroa's. Gaan we er (nog steeds) vanuit dat
de verdwijnziekte in hoge mate veroorzaakt wordt door het voorwerk van de varroa's en dus de mate van varroabesmetting.........tja dan is hek van de dam en is er geen houden meer. Bestrijding moet dan in de zomer plaats vinden.
Ik weet niet precies hoe jij darrenraat snijd Els.........maar in het verleden is al gebleken dat deze methode ten eerste) wel hoge 'rendement' kan geven, maar dan strakke schema's (wat erg lastig is) moeten worden gevolgd met broedloze periodes (zou jij wel een typje voor zijn[;)], gezien jouw gedegen onderzoek Els) en 2) veelal extra behandeling met een 'biologisch' middel nodig is.
Ook ik heb in mijn begintijd wel eens een stukje darrenraat weggesneden, maar doe het nu al jaren niet meer. Bijv. darrenraat gebouwd onder een honingkamerraam. Maar goed aangezien er in volken veelal maar wersterkunstraat (zie de poll) ingehangen word zijn er veel meer weksterraatcellen en de varroa moeten daar wel gebruik van maken. Een beetje darrenraat zal per cel wel meer varroa's aantrekken, maar in absloute getallen blijft het waarschijnlijk een schijntje. Bovendien blijven onze volken langer doorbroeden in een warme herfst. Ze zetten nu geen darrenbroed meer aan. Gevolg is een zeer laten bestrijding is toename van de varroa besmetting.

Geen persoonlijke aantijgingen dus.....

Mooie lichte! foto's Els. Ook ik weet niet wat die bloemkool structuren zijn. Kom je ze veel tegen in je preparaten??

jp

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 16 jan 2007, 23:39

Geprobeerd hebben om zoveel mogelijk mijten te kweken? Het hun zo goed mogelijk naar de zin maken? Misschien zijn ze wel ergens dol op.Of vinden ze iets lekker. of vallen ze voor een geur.
Beste Apiario,

ook ik breek al jaren mij hier het hoofd over. In feite doen een paar imkers in Nederland dit natuurlijk al door de varroa niet meer te bestrijden. Door geen destructief middel toe te passen zou je zeggen dat je het de varroa gemakkelijker maakt. Een broedstop is in feite ook destructief voor de mijten.

Ik heb heel veel nagedacht over hoe je de varroadruk in een volk kan verhogen. Een is het 'verdunnings (of indikkingseffect) toe te passen. Ik heb het daar wel eens vaker over geschreven.
Door aan ene besmet volk 'schone' bijen mee te geven kun je volken (tijdelijk) redden van de ondergang. Ze krijgen tijdelijk even nieuwe veerkracht. Het zou ook andersom moeten werken. Hier ligt volgens mij ook toepassingen om varroatolerante volken te testen. Veel besmet broed invoeren in een volk.

Zelf wil ik komend jaar veel darrenkunsraat invoeren. 1) omdat onze volken een chronisch tekort schijnen te hebben aan darren, maar 2) ook omdat hopelijk darrenraat zorgt voor een hogere varroaproductie?? Dit laatste is maar zeer de vraag. Darrenraat trekt misschien meer varroa's aan, maar krijg je daardoor ook meer varroa's in je volk?? Er is onderzoek naar gedaan......maar heb de uitkomst even niet paraat.

jp

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten