Wasmot

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:
Re: Wasmot

Bericht door joselito » di 18 aug 2015, 15:28

Jaap v.Popering schreef:Ramen op de juiste wijze behandeld en bewaard zijn geen bron van voor allerlei problemen
Jaap, de situatie is toch wel enigszins veranderd. Of heb jij ooit situaties meegemaakt waar er zo vele kasten stierven?
In Amerika hebben ze aangetoond dat als je een zwerm onderbrengt op ramen waarvan de bijen de afgelopen winter verdwenen zijn, deze zwerm hetzelfde lot beschoren is, of ze nu veel of weinig varroa hebben.
Maar kijk eens naar de bijen, hoe overleven ze? Door zoveel mogelijk te zwermen en met niets te beginnen. En dat doen ze al vele duizenden jaren zonder de hulp van de mens. En in die duizenden jaren zullen ze ongetwijfeld ergere omstandigheden meegemaakt hebben.

ik weet nog dat toen ik begon ze ons vertelden dat 1 kg bijenwas 10 kg honing kostte. Dus zo weinig mogelijk wasraat was de boodschap. Toen kwam je daar nog mee weg, nu niet meer.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Wasmot

Bericht door Jaap v.Popering » di 18 aug 2015, 16:26

joselito schreef: In Amerika hebben ze aangetoond dat als je een zwerm onderbrengt op ramen waarvan de bijen de afgelopen winter verdwenen zijn, deze zwerm hetzelfde lot beschoren is, of ze nu veel of weinig varroa hebben.
r.
Het is vrijwel altijd van heel ver weg waar die geruchten vandaan komen .

Ook bij mij zijn er wel eens volken dood gegaan aan de verdwijnziekte . Dan zette ik het overgebleven voer gelijk zonder nadelige gevolgen boven op een ander volk welke wat te weinig voer hadden .
.
Ook wanneer je dit forum doorspit kom je tegen dat ik het uitgeslingerde voer ( zelfs enkele emmers ) van doodgegane volken in Den Haag opgehaald heb en doodleuk zonder problemen aan mijn volken gevoerd heb .

Jaao v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten