Kritische kijk op de bijensterfte.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Steve_Delannoye
Berichten:246
Lid geworden op:wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:
Re: Kritische kijk op de bijensterfte.

Bericht door Steve_Delannoye » wo 13 apr 2016, 17:16

Dag allen

Er waren inderdaad niet veel nieuwigheden maar ik vond het wel een boeiende uiteenzeting. Zoals algemeen aangenomen is er niet 1 duidelijke oorzaak van de bijensterfte maar een mix van vele factoren die samen zorgen voor de ondergang. Al deze factoren werden toegelicht. Vaak sterft het volk al vroeg in de winter omdat er geen winterbijen gevormd worden door al die stressfactoren. De ontwikkeling van het vetlichaam staat hierbij centraal en dit werd toegelicht.
Tijdens de treinrit naar huis heb ik dan nog volgende artikels gelezen zeker aan te raden.

http://www.konvib.be/artikels-artikels/ ... eel-1.html
http://www.konvib.be/artikels-artikels/ ... eel-2.html

Wat me verder nog bijgebleven is, is dat onze honingbij waarmee we imkeren te lijden heeft aan overdomesticatie. Te lang geselecteerd op bepaalde eigenschappen en andere uit het oog verloren. Daarom denk hij, samen met anderen, dat een locally adapted bee een deel van de oplossing is. Daarom is standbevruchting te verkiezen boven ingevoerde koninginnen.
Volgens prof De Graaf gebeurt dit veel meer in NL en samen met de gecoördineerde aanpak van de varroa zou dit de lagere wintersterfte verklaren.

Hij vertelde dit alles zeer genuanceerd zonder te oordelen.
Laatst gewijzigd door Steve_Delannoye op wo 13 apr 2016, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Steve_Delannoye
Berichten:246
Lid geworden op:wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: RE: Re: Kritische kijk op de bijensterfte.

Bericht door Steve_Delannoye » wo 13 apr 2016, 17:20

joselito schreef:
johan schreef: Voor hem was het ook belangrijk dat de overlarvers (imkers waar je van selecteerde moeren larfjes kan gaan halen) selecteren op moeren die virustolerant zijn (de kosten voor dit onderzoek worden gedragen door de universiteit).
En hoe gaan die overlarvers dat weten?
Volgens mij ging het over varroatolerantie als ik me niet vergis.

Uit onderzoek is wel gebleken dat eitjes van een besmette koningin ook besmet zijn. De aanleiding van dit onderzoek was een aantal slecht ontwikkelende volken.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Kritische kijk op de bijensterfte.

Bericht door Jaap v.Popering » wo 13 apr 2016, 19:48

Steve_Delannoye schreef: Daarom denk hij, samen met anderen, dat een locally adapted bee een deel van de oplossing is. Daarom is standbevruchting te verkiezen boven ingevoerde koninginnen.
.
Dat sluit ook aan bij de lezing van . Marina Meixner ' in Wageningen .

Ik citeer even uit de samenvatting .;
Thus,our results clearly demonstrate that location effects play a predominant role in the occurrence of bee diseases . Both local and foreignbees suffered from parasites and other pathogens. Yet, the mean survival duration of local bee origens was significantly longer than that of foreign ones . Possibly , this ostensible contradiction indicates that local bees may command more resources for keeping parasites and pathogens in check , due to their better adaption to the local environment , climate and vegetation , but also to the locally prevailing management methods

even vertaalt .
Aldus onze resultaten duidelijk aan dat locatie-effecten een belangrijke rol bij het ontstaan van bijen ziekten. Zowel lokale als buitenlandse bijen last van parasieten en andere ziekteverwekkers. Toch was de gemiddelde overlevingsduur van lokale oorsprong bee was significant langer dan die van buitenlandse. Mogelijk is deze schijnbare tegenstrijdigheid aan dat lokale bijen meer middelen kunnen commando voor het houden van parasieten en pathogenen in toom, vanwege hun betere aanpassing aan de omgeving, het klimaat en de vegetatie, maar ook de ter plaatse geldende methoden

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kritische kijk op de bijensterfte.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 13 apr 2016, 22:10

En hoe gaan die overlarvers dat weten?
ik weet van dit onderzoek. Ze screenen bij bepaalde K. telers op moeren die larven proceduren met weinig virusload. Het is gemeten dat hierin verschil zit.
Echter dit onderzoek is nog heel recent, om maar te zwijgen van het genetisch inbouwen van deze eigenschappen en de link met wintersterfte.

Vr. gr.
JP

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Kritische kijk op de bijensterfte.

Bericht door Tieme » do 14 apr 2016, 11:50

Hi JP,

Ik ken enkele van de deelnemers. Het kan zijn dat er op termijn iets uitkomt, maar tot nu toe zijn de volken die weinig of geen virussen hadden net zo makkelijk aan varroa te onder gegaan als de anderen.

Ik persoonlijk denk dat dit een doodlopend onderzoeksspoor is.

Ook het verhaal van locale stammen ontwikkelen is waarschijnlijk nergens op gebaseerd. De bastaardbijen die 25 % van de imkers in Nederland hebben zouden in dat geval beter moeten overleven om dit aannemelijk te maken. Ik heb daar nog nooit iets van gehoord.

groeten,
Tieme

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Kritische kijk op de bijensterfte.

Bericht door joselito » do 14 apr 2016, 13:28

Tieme schreef:Ik persoonlijk denk dat dit een doodlopend onderzoeksspoor is.
Ook het verhaal van locale stammen ontwikkelen is waarschijnlijk nergens op gebaseerd.
Dan zijn we al met twee die zo denken.
Ik vind het een spijtige zaak dat de beperkte middelen die ze al hebben aan dergelijke onderzoekingen opgesoupeerd worden.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Kritische kijk op de bijensterfte.

Bericht door A.A. Staals » do 14 apr 2016, 13:35

joselito schreef:
Tieme schreef:Ik persoonlijk denk dat dit een doodlopend onderzoeksspoor is.
Ook het verhaal van locale stammen ontwikkelen is waarschijnlijk nergens op gebaseerd.
Dan zijn we al met twee die zo denken.
Ik vind het een spijtige zaak dat de beperkte middelen die ze al hebben aan dergelijke onderzoekingen opgesoupeerd worden.
Als je geen onderwerp hebt om te onderzoeken (zinnig of niet) komt er geen geld.

ad staals

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Kritische kijk op de bijensterfte.

Bericht door Tieme » do 14 apr 2016, 13:40

Daar heb je gelijk in Ad.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Kritische kijk op de bijensterfte.

Bericht door joselito » do 14 apr 2016, 13:45

A.A. Staals schreef:Als je geen onderwerp hebt om te onderzoeken (zinnig of niet) komt er geen geld.

Ik ben wel jaloers op Duitsland waar ieder instituut een aantal imkermeisters heeft die weten waarover ze het hebben en samen met de biologen en dergelijke tot een goede aanpak van bestaande problemen komen.
Hier zijn het helaas professors die van imkeren weinig kennen en verder dan wat theoretische praat weinig zoden aan de dijk brengen.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Kritische kijk op de bijensterfte.

Bericht door ErikS » do 14 apr 2016, 14:41

OK, die gedachte daar ga ik in mee, maar waar kunnen wij, de praktijk gerichte imkers, een bijdrage leveren aan verlagen van de bijensterfte?

Ik denk niet met meer onderzoek maar door slim na te denken (en samen na te denken) over bedrijfsmethodes, volksvernieuwing en selectie.
mee eens?

Grtz,

Erik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten