mijtenstrijd

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door wilde »

Indien darrenbroed aanwezig is, dan moet de verdamper uiteraard wel degelijk 14 dagen in de kast blijven hangen. Zeker weten.
Dag Thomas en Frans, Jullie veronderstellen kennelijk dat de mijten pas aan het eind van een broedcyclus vatbaar zijn voor de mierenzuurdamp. Dat lijkt mij nu juist niet het geval. Ook eerder, als de larve nog verpopt, worden de mijten al door het zuur beschadigd. Het is dus geen wet van Meden en Perzen dat je een langere tijd moet nemen als er nog darrenbroed is, om een goed resultaat te hebben. Het gaat immers niet om de broedcyclus van de bij, maar om die van de mijt. Een dag of 10 behandelen is waarschijnlijk ruim genoeg.
Groetend, Albert
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door heidecap »

Hallo, Albert,

ik kan niet zo goed volgen wat jij bedoeld.
Ik veronderstel inderdaad dat een mijt in een door een wasdekseltje afgesloten cel slecht vatbaar is voor het mierezuur.
Jij veronderstelt blijkbaar dat de mijten ten allen tijde vatbaar zijn voor het mierezuur.
Kun jij misschien het verband tussen de door jou genoemde 10 dagen en de broedcyclus van de mijt toelichten ?

Alvast bedankt, Thomas
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: mijtenstrijd

Bericht door Frans vanTongeren »

De dertiende dag vielen er 100 staat op pagina 1.
Denk daar maar eens over na...
Het popstadium van de werkbijen duurt 12 dagen en op de dertiende dag viel slechts 1/3 van de hoeveelheid die binnen de popstadium-periode was gevallen.
Daar blijkt, volgens mij, uit dat de mijten toch veilig zijn voor zuur als zij logeren in de poppenkast !
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door wilde »

Ook in afgesloten cellen zijn de mijten vatbaar voor mierenzuurdamp. Dat gaat door de poreuze dekseltjes heen. Vermoedelijk zal de hoeveelheid damp binnen de cel minder zijn dan erbuiten. Dat er na 10 dagen nog steeds vallen lijkt mij niet onlogisch. De geopende cellen bevatten dan vermoedeliojk mijten die nog wel leven maar al beschadigd zijn. Als ze al dood zijn, zullen ze ook door het poetsen van de bijen op de bodem van de kast vallen. Ik denk overigens niet dat het veel kwaad kan om het wat langer vol te houden. Als dat je gemoedsrust ten goede komt, moet je dat zeker doen.

Ik doe met mijn hoofdvolken nu helemaal niets. Pas in december ga ik oxaalzuur verdampen. Vorig jaar had ik met enkele bierviltjes mierenzuur in september wel wat mijten, doch niet zo veel. De bijen hebben ook last van het zuur en ik gok erop, dat ze nu langer een broednest aanhouden. Dat betekent natuurlijk dat de mijten zich ook nog langer kunnen voortplanten. Dat realiseer ik me, maar mijn uitwintering dit voorjaar was beroerd: gemiddeld veel te kleine volken. Ze hadden misschien toch te weinig gezonde winterbijen. Ik wacht het volgend voorjaar af om te bepalen wat ik voortaan zal doen.
Groetend, Albert
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door heidecap »

Albert, uit jouw bovenstaande reaktie begrijp ik dat je inmiddels ook om bent : de Nassenheider verdamper 10 dagen laten hangen en bij darrenbroed 14 dagen.

Ik hoor je niet meer over de vermeende invloed van de broedcyclus van de mijt. Dit zal dan wel een misterieuze ingeving van je geweest zijn en blijven ...

Thomas
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door Piet Jager »

van Albert

mijn uitwintering dit voorjaar was beroerd: gemiddeld veel te kleine volken.
Het nieuwe bijenjaar in 2003 begon bij jou niet op 1 augustus, weet je nog???

!Piet
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door wilde »

Thomas, ik ben niet 'om'. Ik gebruik geen Nassenheider verdamper, maar ik zou me gewoon aan de door de leverancier gestelde regel houden. Werksterbroed of darrenbroed maakt voor de werking niets uit. Dat er na 10 dagen nog mijten vallen (zonder vervolgbehandeling) lijkt me logisch als er daarna nog broed uitloopt, waarin dode mijten zitten. Dat is alles wat ik er van vind. Als je na 10 dagen nog doorgaat met behandelen kun je dat echter niet vaststellen. Dan trek je m.i. de verkeerde conclusie dat je mijten vangt op grond van de vervolgbehandeling.

Piet, mijn bijenjaar begint wat later. Normaal kom ik begin september van de zomerdracht terug en moet ik dan pas gaan voeren. Meestal begin ik daarmee in de 2e week van september. Dit jaar was ik eerder terug van de luzerne, omdat ik een open dag had van de plaatselijke imkerclub. Ik kon het niet goed maken om dan geen of weinig bijen op mijn thuisstand te hebben. Ik ben nu al bijna klaar met voeren. Ben nog met 1 volk bezig (nieuwe Deense teeltmoer).

Je reactie lijkt aan te geven dat mijn idee van een iets later begin van het bijenjaar dit jaar heeft gezorgd voor te kleine volken bij de uitwintering. Mijn bijen trekken zich weinig aan van wat ik vind (gelukkig maar). In augustus had ik bij enkele volken ook nog behoorlijke zwermdrift. Die vonden dus zeker nog niet dat het bijenjaar eind juli al ten einde was. De kwaliteit van de voorjaarsvolken was bovendien voor het eerst in 20 jaar zo slecht. Ik ben daarin niet de enige geweest.
Het bijenjaar begint denk ik met het door het volk zelf voorbereiden voor de winter. Ze stoppen met darrenbroed (bij veel zelfs nu nog aanwezig), gaan winterbijen maken en het broed- en voorraadnest goed inrichten. Het is moeilijk te bepalen wanneer dat precies is, maar in mijn omgeving valt dat na 1 september voor de meeste volken.

Als uitzondering heb ik een korf die in de 3e week van juli al de darren heeft geslacht. Het volk deugt echter niet. Ze bezetten slechts de helft van de raten, die ook niet geheel tot onder toe zijn uitgebouwd. Ik heb ze toch nog 6 kg suiker gegeven om ze een kans op overleving te geven. Ze stonden praktisch droog denk ik, want het gewicht van de korf was zeer gering. Dat ondanks de mooie zomerweken, waarin bij mij altijd wat te halen is. De korven moeten het in de loop van het jaar zelf doen. Ik oogst er nooit van, behalve dan de zwermen. In het najaar krijgen ze toch nog 4 tot 6 kg suiker, afhankelijk van het gewicht. Ze overleven de winter altijd tot nu toe.
Groetend, Albert
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door dickvanleeuwen »

Tijd voor een plaatje. Dit is het resultaat van een weekje Thymovar.

Afbeelding
Afbeelding
gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door gerard.b.w.vos »

Frans,
De gebruikte viltjes haal ik uit de kast en dan geef ik ze een vers viltje met 10ml MZ 85%
(Men wil zijn biertje toch ook op een schoon viltje?? Nietwaar!)
De bijen zijn blijkbaar nogal gek op de achtergebleven was/propolis die achtergebleven is op de viltjes want ze komen het er weer afknagen.
Is dat bij jou ook zo?


gerard.b.w.vos
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: mijtenstrijd

Bericht door Frans vanTongeren »

Dag Gerard,
Wij hebben eenzelfde aanpak.
Ook bij mij worden de viltjes opgesierd met propolis en afgeknaagd.
Per volk heb ik dus vier viltjes nodig.
-
Jouw varenmethode zal ik in 2005 gaan toepassen !
http://www.xs4all.nl/~jtemp/VarensVos.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten