De Pseudoschorpioen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Hennie Peters » di 18 jan 2005, 09:30

Wat ik me wel afvraag: die pseudoschorpioenen zijn ongeveer net zo groot als mijten... Nu vraagt Piet 6 euro per 30 mijten.
Als ik het goed begrepen heb (ik ben geen imker) kunnen er meer dan 1000 mijten in een kast zitten... Ik vraag me dus echt af hoeveel 30 schorpioenen uit kunnen richten??
Wanneer er veel voedsel beschikbaar is vermeerdert ieder organisme zich vrij snel. Ik denk dat in dit geval de schorpioentjes snel in aantal zullen toenemen.
Verder wordt er gesteld dat de schorpioenen goed kunnen overleven in een kast... Als dat zo is en ze komen ook in Nederland voor, waarom leven ze dan niet in bijenkasten? Ik denk persoonlijk dat ze er snel uit zullen kruipen. Blijkbaar is het niet het optimale klimaat, anders leefden ze er al wel.
Ik denk juist dat het klimaat helemaal niet zo goed is.
Imkers zijn al tientallen jaren bezig om allerlei giftroep in hun kasten te doen om allerlei kwaaltjes te bestrijden. Onze kasten krijgen nooit de kans om een natuurlijk mileu te krijgen waarin natuurlijke vijanden de parasieten van de bijen kunnen opruimen. Mogelijk is dit ook de reden waarom er ook nu weer vrij conservatief wordt gereageerd. Het is normaal geworden om alles dood te spuiten. Welke imker heeft er wel eens een goed functionerende kast gezien waarin men niet hoeft in te grijpen. Mogelijk alleen BD imkers, en die zullen zeer waarschijnlijk wel oren hebben naar een biologische bestrijdingsmethode.
Verder: als het werkt tegen mijten zullen ze toch vrij snel dood zijn: geen mijten- geen voedsel- schorpioenen dood of weg...
Als het goed is zou er een evenwicht moeten ontstaan.

groet,
Hennie

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door maartenkleijne » di 18 jan 2005, 10:05

In Nederland komen 15 ca. soorten pseudoschorpioenen voor die geen van alle in een bijenkast kunnen leven. Ze houden alleen van klamme plaatsen, behalve de boekenschorpioen die alleen in bibliotheken kan leven en boekenmijten eet.

Er bestaan wereldwijd een paar soorten die dat kennelijk wel kunnen, in een imme leven bedoel ik. We mogen aannemen dat onze vriend in Rotterdam er daar eentje van te pakken heef gekregen.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 18 jan 2005, 11:02

ik sluit mij aan bij wat Jelte pieter zij,
er zijn genoeg gevallen bekend waarbij een
verdelger erger werd dan de kwaal

Frits
Een medestander

j.p.

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Harmen vd Ende » di 18 jan 2005, 11:32

Hallo,

Ik begrijp de overwegingen van Jelte, maar als het beestje niet buiten de kast kan leven, vormt het geen gevaar voor de omgeving, misschien voor mijn bijen...
Maar ja zeg eens:
Oxaalzuur, apistan, mierenzuur, amitraz, varens, schimmel, olien, poedersuiker, melkzuur, muntblaadjes, meel, thymol, ijsazijn,etc. etc... Als ik in mijn opslag van bijenspullen kijk wat voor spullen er instaan, kan ik bijna het hele eiland vergiftigen....
Nou dan geef ik een beestje van amper 2mm een kans

Groeten Harmen

garrit
Berichten:71
Lid geworden op:do 10 jun 2004, 19:56
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door garrit » di 18 jan 2005, 11:42

Het beste is om totaal niet te bestrijden en te wachten tot de bijen zelf de oplossing vinden,maar we willen allemaal imkeren en het liefst zonder giftroep.Vandaar dat deze schorpioenen een goede oplossing kunnen zijn.Misschien moeten we daarom ook wel een percentage dode volken op de koop toenemen.Een voorbeeld:sids we onze rozen niet meer tegen luizen bestrijden ,is er elk jaar na dat de luizen in grote getalen aanwezig zijn en explosie van lieveheersbeestjes in onze tuin en binnen twee weken zijn de luizen verdwenen.De rozen zien er wel een
paar weken niet uit,maar er is ook geen schade aangericht(resistentie)

Zoals al geschreven is houden de schorpioenen die Piet kweekt van warmte.In de winter zouden ze dus in een bijenkast moeten kunnen overleven.

laura
Berichten:8
Lid geworden op:ma 19 jul 2004, 15:31
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door laura » di 18 jan 2005, 14:09

Ik vraag me af hoe je kunt stellen dat de pseudoschorpioenen de mijten eten.
Garrit stelt dat er weinig mijten onder de kast liggen. Dit zou betekenen dat er geen mijten inzitten. Op het internet is namelijk te lezen dat de pseudoschorpioen zijn prooi inspuit met gif en het dan leeg zuigt. Je zult dus veel dode mijten onder de kast moeten zien liggen die allemaal leeg gezogen zijn...

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Hennie Peters » di 18 jan 2005, 14:56

Je zult dus veel dode mijten onder de kast moeten zien liggen die allemaal leeg gezogen zijn...
Mogelijk noem je daar een belangrijk punt waarop men moet letten bij het komende experiment.
Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat de schorpioentjes het harde pantser op zullen eten.

De microscopische foto's van gevallen mijten die ik tot nu toe heb gezien toonden allemaal nog de pootjes aan de onderkant van de mijt. Als er bij het experiment leeggevreten mijten worden gevonden dan kunnen we daar conclusies uit trekken.

groet,
Hennie

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 18 jan 2005, 15:28

Het is natuurlijk wel zo dat die schorpioentjes ergens van moeten leven. Maar daarom pleit ik ook om eens een labexperiment te doen. Doe wat mijten en schorpioentjes in een petrischaaltje. Kijk wat er gebeurd en hoe je dode mijten kunt herkennen. Natuurlijk niet de controle vergeten. Ik neem aan dat de teler van de schorpieontjes al gegevens hieromtrent bezit.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door LWPisa » di 18 jan 2005, 16:21

Oh Hennie,

natuurlijk barst het van de soorten in deze mijten/spinnenhoek. Het dichtste bij "Pselapocherne" komt voor mijn oor de familie Pseudogarypidae. Bijna allemaal "holtebewonende" soorten. als ik iets vind wat er meer op lijkt deel ik dat wel mede.
L

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Harmen vd Ende » di 18 jan 2005, 17:22

Hallo,

Vanmiddag heb ik een lang gesprek met PvD gehouden, en voor de duidelijkheid de schorpionen komen gewoon uit hartje Rotterdam, het is dus een inheemse soort. Verder vertelde hij dat hij door observatie vast gesteld heeft dat de schorpioen mijten opeet. Hij eet verder ook andere kleine beestjes die in de buurt komen. Verder heeft hij geconstateerd dat de schorpion erg schuw is en wegkruipt in een kiertje van de kast. Hij heeft ze nog nooit op het broed gezien. Hij zegt dat de mijten die een poging doen om omhoog te klimmen dat die gevangen worden. Verder zul je de schorpionetjes niet meer terug vinden als je ze eenmaal in de kast hebt gestopt, echter hij heeft bij zich zelf geconstateerd dat zijn volken sinds dat hij de schorpionen heeft losgelaten er veel beter uitzien en sindsdien heeft hij geen gekreukelde vleugeltjes meer geconstateerd. Dat is voor hem een aanwijzing dat het beter gaat. Hij wilde dit niet voorzichzelf houden, daarom dus de oproep op het forum.

Ik zelf heb net behandeld met oxaal zuur, maar ik ga in mei met twee kasten het expirement aan.
Ik houd jullie daar van op de hoogt, en ook als het mocht mislukken!!!

Groeten Harmen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten