Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario »

Zo zie je maar een mens top wat af in een regenachtige polder.
Morgen ga ik toch maar even bij de Aldi kijken,je weet maar nooit.

Nee dat is maar een grapje. Het legd ook wel een beetje voor de hand.
T,zal mij benieuwen hoe lang het duurd voor dat hij hier verkrijgbaar is.
Maar het is wel een hele prijs hoor en die 100 kilo kan best, hangt of staat met de aanwezige dracht.Maar als ik hier rond kijk wat de gemiddelde 55+ser uitgeeft voor een fiets,met voorwielvering,vering onder het zadel "kroescontrol" navigatiesysteem,24 versnellingen en wat niet meer, och dan kan zo'n bijenbakkie er ook wel af.

Ik ben er mee begonnen,ook om het wat aantrekkelijker de maken voor de smalle beurs,(en veel mensen maken toch hun eigen kast) dus maak ik het ook maar af.Ik zou wel stiekem even in die kast willen gluren.

Bertus
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door Els Kleijnendorst »

Bertus, je bent bang dat je bijen te weinig wintervoer kunnen opslaan én dat het volkje te klein is om te overwinteren. Heb de tekening van je kast eens goed bekeken en zag dat er een loze ruimte is waarin je tzt het aandrijfmechanisme wil plaatsen.
Waarom vul je dit gedeelte eerdaags niet met bolletjes piepschuim? Door zo'n winter-isolatie zullen de bijen minder voer gebruiken en het beschermt het volk ook heel goed tegen de winterkoude. De ramen in deze kast zijn volgens mij groot genoeg voor voldoende wintervoer en zitruimte.

mvrgr,
Els
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario »

Beste Els,

Bedankt voor je suggestie en je meedenken.

Inderdaad ik kan die ruimte opvullen met isolatie,ik had daar nog niet aan gedacht.Toch knap dat je dat uit die toch wel wat erg slordige tekening haalt. Ik heb daar later nog eens over dat had wel wat beter gekund. Maar ideeën worden bij mij altijd zo geboren, vlug even een kriebel.

Gisteravond heb ik nog even een praatje met Brasil gemaakt. Ook Arno was de mening toegedaan dat het geen probleem zou op leveren ' bijen zijn zo link als een loden deur'
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario »

Beste Els, nog even dit:
Wat de aandrijving betreft zou het naar mijn idee nog wel wat simpeler kunnen. Als het kleine motortje in de kast word gemonteerd en het grote vertragingswiel op de buitenkant van de trommel , dan is het wat ruimte betreft een verlies van 1 raam,maar aan de buiten kant geen poes-pas meer alleen een kabeltje dat naar het resterende delen voert
Hier ga ik met de nieuwe kast eens mee aan de slag. Ik maak er zo'n gek kriebeltje bij ter verduideling
vr gr Bertus
Afbeelding
voor grote afbeelding klik op foto (118 Kb)
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Misschien is nu ook de warm-koudbouw dicussie van toepassing op het inwinteren van jouw roterende kast. Bij warmbouw zouden ze in de achterste ramen het voer opslaan. Dat is beter in de zijramen en boven het broednest. In feite hoeft het inwinteren bij jouw kasten geen groot probleem te zijn. Tien raams volken geven prima uitwintering. Jouw volk is daarmee te vergelijken. Bovendien over de grootte van jouw volk gesproken. Er komen nog minimaal twee generaties bijen uit. Het is wel zo dat grote Buckfast volken (lange doorbroeders) wellicht in de problemen zouden komen bij inwinteren. Zij hebben te weinig plaats denk ik in de tien ronde ramen.

J.P.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

In feite Betrus kan je de kast makkelijk warmbouw zetten.

JP

P.S. heb ik ook gedaan bij een Segeberger!
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario »

Goed gedacht,JP inderdaad leent de segerberger zich daar uitstekend voor. Het formaat is er idiaal om het even een keer te proberen.
Bij Arno heb ik dat ook eenpaar keer gezien.
Nog even over de ramen en een Buckfastvolk. Die hongaarse variant is meer dan 40cm rond, dus loeiers van ramen, daar kan het wel.Maar mijn ramen moeten in de Segerberger passen.

Bedankt voor de tip.

GR Bertus
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door Els Kleijnendorst »

Bertus, je nieuwe tekening zal ik later wel eens goed bekijken.
Wat voedselopslag betreft zijn jouw ronde ramen toch ideaal? De bijen kunnen absoluut niet los van het voer komen te zitten, of juist aan de kant van de kast waar alle voer op is terwijl aan de andere kant nog voedsel genoeg is. Ze vinden immers altijd voedsel in de ronde kop? Denk maar eens aan de vorm die de korven hebben: rond! In al die oude Groentjes nooit een bericht gelezen dat de imkers klaagden dat de bijen het voer niet meer konden bereiken. (tenzij er natuurlijk te weinig is verstrekt)
Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door hans hoogendoorn »

Bertus

Aan de hand van je kunstige schets heb ik twee, nee drie, nee vier
aanwijzingen, waar je vast vanzelf-zelf op was gekomen :

1. De halve cirkel voor 180 graden kun je beter aan het draaiende deel (as, tandwiel, trommel oid)
en de microschakelaar kun je beter aan het vaste deel (wand van de kast oid) monteren,
anders draaien de draden zo in elkaar en loopt de zaak vast.

2. De plek van die halve cirkel met switch is heel erg vrij.
Hij mag zelfs vlak om de as.
Of bij de buitenkant van je tandwiel of trommel.
Kan weer ruimte schelen, b.v. als je iets kan met het volgende punt.

3. Het motortje past misschien in het loze deel, .. ('loos' betekend hier in het noorden overigens slim)
dat je inmiddels met isolatiekorrels hebt gevuld. Scheelt 4 cm.
Deze tip snijdt waarschijnlijk geen hout omdat je dan een groter tandwiel nodig hebt.
.... Een Vsnaar misschien ?

4. Aan de buitenzijde op of aan de as zou je een kunstige markering aan kunnen brengen.
Dan kun je altijd buiten kijken hoe laat het binnen is.
Zien, dat de zaak (nog) werkt !



Trouwens voor constructies is het soms leuk om eens bij een molenaar op bezoek te gaan.
In een molen, vind je vaak hele vernuftige techniekjes, die nog steeds toegepast worden
en ook nog zelf te maken zijn.

succes met inwinteren
en je linke loden deurtjes [;)]

!HH! ...... Oh lord, help me to keep out my nose of other peoples business ! ...
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario »

Goede morgen Hans,Els ,JP

Heel veel jaren geleden was ere een '˜hype' op schilderijen,en ik wed dat ze er
nog wel zijn in een of ander huiskamer. Het stelde voor een visser uit Scheveningen
Stoer met zuidwester op loerend over de zee. Er is toen goud mee verdiend.
Als ik nu dat fotootje van jou bekijk'¦'¦'¦'¦'¦..een bliksems artistiek koppie, kan zo
door een portretschilder worden gemaakt En dan kom je in het bereik van vele miljoenen
en mooie vrouwen. Ik zou er maar eens over nadenken!........ (vrouwelijke bijen?)

Het nieuwe idee was nog maar net geboren, en voor dat je ze moet laten werken moeten ze eerst leren lopen.
Zo ook met de dankbare tips van jullie ,de bestaande kast draai nog mooi door zonder wijzigingen,maar ze worden t.z.t wel meegenomen in de verdere ontwikkelingen.
Zo ook de suggestie van JP ik was daar ook wel blij mee, tot dat ik gisteravond het nog eens overdacht en tot de slotsom kwam dat het niet kan. Het vlieggat zit vast aan de bak Het ronde onderdeelde (buitenwand) luid de vliegopening in.

Ik denk dat Els en JP in de goede richting zitten Er kan voldoende voedsel in opgeslagen worden. Halverwege September weet ik het. Hopelijk zijn Els haar muren dan weer als nieuw.

Zeg Hans, om nog eens van je verstandelijke vermogens gebruik te maken,als het mag.
Die ronde ramen loop ik te denken. Als ik daar nou een dikke PVC buis van 40 rond
voor neem en op mij cirkelzaag daar ringen van 2cm van zaag er een stukje van enkele cm tussen uit haal dit weer op nieuw bevestig(binnenkant) dan kom ik op 37cm rond. Dit om een mal doe en enigsins verwarm zodat hij de zuiver rond is dan heb ik toch mooie ronde kunstof
ramen zonder veel werk.? Til dat hoedje maar eens op en laat je raderen maar draaien.

Wat die molens betreft we hebben er hier 48 waarvan er 19 op een rijtje, twee met halve wieken. En een staat er bij mij haast voor de deur, ik doe er een ets van bij

Met groet
Bertus
Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten